لیزیک یکی از روش‌های فوق العاده کم خطر در جراحی چشم است که باعث اصلاح بینایی فرد شده و کیفیت زندگی او را بهبود می‌بخشد. رایج‌ترین سوالات بیماران در مورد لیزیک این است که دوره‌ی بهبودی لیزیک چقدر طول می‌کشد، آیا دروه‌ی نقاهت  لیزیک درد دارد و این‌که در دوره‌ی نقاهت لیزیک چه چیزی در انتظار من است؟ در این مطلب نظر متخصصین لیزیک را در مورد مسائل رایجی که بیماران لیزیک در دوره‌ی نقاهت لیزیک چشم تجربه می‌کنند با شما در میان می‌گذاریم.


درد خفیف و احساس ناراحتی عمومی

تقریبا همه‌ی افراد در دوره‌ی نقاهت جراحی لیزیک، حس سوزش و حساسیت خفیف را تجربه می‌کنند که میزان این درد و سوزش به فناوری مورد استفاده و واکنش چشمان بیمار بستگی دارد و تنها 2 تا 4 ساعت ادامه می‌یابد. پس از جراحی لیزیک باید یک نفر همراه داشته باشید تا شما را به خانه برساند تا بتوانید یک چرت طولانی بزنید. در بسیاری از موارد، افراد بدون هیچ گونه احساس ناراحتی از خواب بیدار می‌شوند. اما بیمار وجود چیزی را در چشمان خود احساس می‌کند. به خاطر داشته باشید که در طی دروه‌ی نقاهت لیزیک به هیچ عنوان نباید چشمان خود را بمالید چون ممکن است فلپ قرنیه از جای خود بیرون بیاید.


قرمز شدن چشم‌ها

چشمان برخی از بیماران در دوره‌ی نقاهت لیزیک قرمز می‌شود. لکه‌های قرمز تیره در سفیدی چشم‌ها در دوره‌ی نقاهت جراحی لیزیک به مدت چند روز کاملا طبیعی است. این لکه‌های قرمز همانند کبودی پس از چند هفته به طور کامل بر طرف می‌‌شوند. 


استفاده از قطره‌ چشم و اشک مصنوعی تجویزی خشکی چشم ناشی از جراحی لیزیک را برطرف می‌کند.

استفاده از قطره‌ چشم و اشک مصنوعی تجویزی

یکی دیگر از عوارض پس از جراحی لیزیک خشکی چشم است که تقریبا 50% بیماران پس از لیزیک آن را تجربه می‌کنند. این مشکل هم معمولا چند روز پس از جراحی لیزیک بر طرف می‌‌شود. جراح لیزیک قطره‌های اشک مصنوعی برای بیمار تجویز می‌کند تا عارضه خشکی چشم را به حداقل برساند. علاوه بر قطره‌های اشک مصنوعی که برای بر طرف کردن خشکی موقت چشم تجویز می‌شود ممکن است قطره‌ی چشم هم تجویز کند تا از التهاب و عفونت پیش‌گیری شود. فقط از قطره‌هایی که جراح لیزیک تجویز کرده استفاده کنید.


چیزهایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد

در هفته‌ی اول پس از جراحی لیزیک باید از گرد و خاک، دود، کار در باغچه و آرایش چشم‌ها دوری کنید. هم‌چنین در طی این هفته‌ی اول باید از ورود آب و صابون به چشم‌ها جلوگیری کنید. در طی دو هفته‌ی اول پس از جراحی لیزیک چشم شنا نکنید، از وان آب داغ استفاده نکنید و همین طور سر خود را در آب فرو نکنید. در طی دو هفته‌ی اول پس از لیزیک چشم‌های شما به احتمال زیاد دچار خشکی خواهند شد و اگر از کامپیوتر استفاده کنید این خشکی را بیشتر حس می‌کنید. بنابراین اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید باید به چشم‌های خود استراحت بدهید و با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کنید. آیا پس از جراحی لیزیک در مورد شروع ورزش نگرانی دارید؟ مشکلی نیست. دو روز پس از لیزیک می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرید اما اگر در ورزش از توپ استفاده می‌کنید، از محافظ مخصوص چشم استفاده کنید.


یک روز پس از جراحی لیزیک باید به متخصص لیزیک خود مراجعه کنید تا بینایی شما را معاینه کند.

ویزیت پس از جراحی

یک روز پس از جراحی لیزیک باید به متخصص لیزیک خود مراجعه کنید تا بینایی شما را معاینه کند و مطمئن شود که قرنیه‌ها در حال بهبودی هستد و مشکلی ندارند. در طی این ویزیت اگر در نتیجه‌ی جراحی لیزیک احساس ناراحتی می‌کنید، یا مشکل خاصی دارید باید آن را با جراح لیزیک در میان بگذارید. چشم پزشک شما از شما می‌خواهد که در طی دوره‌ی نقاهت جراحی لیزیک برای معاینه‌ی چشم‌ها به طور منظم به او مراجعه کنید که معاینات معمولا به صورت یک ماه، سه ماه و شش ماه یک بار است تا این‌که بینایی به ثبات کامل برسد.


استفاده از پوشش چشمی در شب

جراحی لیزیک باعث می‌شود که چشم‌ها در دوران نقاهت آسیب پذیر شوند. بلافاصله پس از لیزیک پوشش‌های پلاستیکی شفاف روی چشم‌های بیماران می‌زنند تا دست‌های خود را به آن نمالند. باید این پوشش را به جز وقت‌هایی که می‌خواهید قطره بچکانید تا صبح روز بعد روی چشم‌های خود نگه دارید. پس از جراحی لیزیک باید 4 تا 5 شب پوشش را به چشم‌های خود بزنید. اگر در اتاق خواب خود بچه یا حیوانات خانگی دارید بهتر است ده شب از پوشش‌های چشمی استفاده کنید.


عدم استفاده از کرم یا لوازم آرایش چشم‌

بیماران یک روز قبل از جراحی لیزیک و یک روز پس از آن نباید از لوازم آرایش چشم استفاده کنند. استفاده از لوازم آرایش و لوسیون در دور چشم‌ها فشار زیادی را روی چشم‌های جراحی شده وارد می‌کند و احتمال ورود این مواد به داخل چشم‌ها را بیشتر می‌کند. این کار باعث التهاب، درد و عفونت چشم‌ها می‌شود.


تا دو هفته پس از جراحی لیزیک از از شنا کردن و استفاده از وان آب داغ خودداری فرمایید.

خودداری از شنا و استفاده از وان آب داغ

شاید مقاومت در برابر وسوسه‌ی پریدن در استخر یا لم دادن در وان آب داغ سخت باشد، اما باید تا دو هفته پس از جراحی لیزیک این کارها را انجام ندهید. آب کلر دار باعث سوزش چشم‌ها شده و امکان دارد مشکلاتی را برای چشم‌های لیزیک شده به وجود بیاورد.


تاری دید

گرچه پس از جراحی لیزیک باید بتوانید به خوبی ببینید، اما ممکن است تا یک یا دو هفته تاری دید داشته باشید.


اختلالات بینایی

اگر پس از جراحی لیزیک دچار بی‌ثباتی یا اختلال در بینایی شدید تعجب نکنید یا نگران نشوید. جراح لیزیک باید قبل از جراحی شما را در جریان عوارض یا مشکلات احتمالی پس از جراحی قرار دهد. لازم است بدانید که قرنیه‌ها در طی جراحی لیزیک تغییر شکل می‌دهند و برای این‌که بینایی طبیعی خود را به دست بیاورید باید قرنیه‌ها ترمیم شوند. این بدان معنا است که در روزها، هفته‌ها و شاید ماه‌‌های اول پس از جراحی لیزیک ممکن است نگاه‌تان خیره شود یا پس از غروب آفتاب در رانندگی مشکل داشته باشید. بهتر است همه‌ی مشکلات خود را به طور دقیق و شفاف با چشم پزشک خود در میان بگذارید.


منبع : Providenceeye