تلقیح داخل یکی از روش‌های موثر در درمان نازایی است. IUI به معنی تزریق اسپرم شسته شده و تقویت شده به طورمستقیم به داخل رحم خانم است. معمولا در زمان انجام این روش از داروهای باروری برای افزایش شانس لقاح استفاده می‌شود.

آیا IUI در درمان نازایی نقش دارد

تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) بدون درد و آسان‌ترین راه برای درمان نازایی است. اما توصیه می‌شود قبل از انجام آن درمان‌های دیگر را امتحان کنید. اگر شرایط زیر را دارید این روش ممکن است کمک کننده باشد:
  • شما یا همسرتان به دلیل ناتوانی جنسی، جراحت و مشکلات روحی نمی‌توانید نزدیکی کنید.
  • اگر در بارور سازی دچار مشکل هستید، برای مثال همسرتان مبتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌باشد. در این صورت نیاز است اسپرم مرد گرفته شود و بعد از شستشو به روش مصنوعی وارد رحم شود.
بعضی از مشکلات نازایی مانند آندومتریوز، غلظت کم اسپرم یا مشکلات نامعلوم معمولا با این روش درمان نازایی یعنی IUI درمان می‌شوند. با این وجود طبق تحقیقات اخیر درصد موفقیت این روش مشابه زمانی است که خود اقدام به بارداری می‌کنید. اگر بعد از دو سال تلاش موفق به بارداری نشدید، متخصص زنان و زایمان به شما روش IVV یا لقاح خارج رحمی را توصیه می‌کند. اگر اعتقادات مذهبی اجازه چنین کاری را به شما نمی‌دهد، بنابراین تنها چاره IUI است. برای این‌که روش IUI موثر واقع شود، باید لوله‌های فالوپ باز و سالم باشند. اگر متخصص زنان و زایمان گمان کند که لوله‌های فالوپ دچار آسیب دیدگی شده‌اند از شما آزمایش لوله فالوپ می‌گیرد. تست‌های زیر تمام مشکلات و انسداد احتمالی لوله فالوپ را مشخص می‌کنند:
  • آزمایش لاپاروسکوپی
  • سونو هیستوگرافی (HyCoSy)
  • هیستروسالپنگوگرافی (HSG)
اگر لوله‌های فالوپ بسته باشند، در این‌صورت درمان نازایی روش IVF توصیه می‌شود. هم‌چنین می‌توان از طریق عمل جراحی انسداد لوله فالوپ را برطرف کرد.

توصیه می‌شود حین انجام عمل درمان نازایی به روش IUI از قرص‌های باروری استفاده نکنید.

عمل تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) چگونه انجام می‌شود

در اکثر موارد IUI به راحتی انجام می‌شود و نیازی به مصرف قرص‌های باروری نیست. اگر در حین این عمل قرص باروری مصرف شود به آن چرخه تحریک شده گفته می‌شود. توصیه می‌شود حین انجام این عمل درمان نازایی از قرص‌های باروری استفاده نکنید، چراکه ریسک بارداری متعدد را افزایش می‌دهد. با وجود این‌که داشتن نوزاد دو یا چند قلو جذاب است، اما این مسئله ریسک عوارضی مانند سقط خود به خودی را افزایش می‌دهد. در صورتی که نیاز به مصرف قرص‌های بارداری باشد روش IVF توصیه می‌شود، چراکه روش کنترل شده‌تری نسبت به IUI است.
در چرخه تحریک نشده تخمک گذاری به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. متخصص زنان و زایمان ممکن است به شما کیت تخمگ گذاری بدهد تا زمان تخمگ گذاری خود را مشخص کنید. متخصص زنان و زایمان در چرخه تحریک شده داروهایی مانند کلومیفن سیترات و گنادوتروفین به بیمار می‌دهد.
متخصص زنان و زایمان قبل از IUI یک تست سونوگرافی انجام می‌شود تا از عدم وجود تخمک‌های متعدد بالغ مطمئن شود. روز قبل از IUI از همسرتان نمونه اسپرم گرفته می‌شود. نمونه اسپرم شسته می‌شود و بهترین و تحرک‌ترین اسپرم انتخاب می‌شود. سپس اسپرم به داخل رحم انتقال داده می‌شود. فرآیند بارور سازی به این گونه است که شما به پشت دراز می‌کشید و متخصص زنان و زایمان از طریق لوله اسپرم بر، اسپرم را به داخل رحم وارد می‌کند. بعد از انجام IUI باید به مدت 10 الی 15 دقیقه به همان حالت باشید. در آخر بعد از دو هفته از شما آزمایش بارداری گرفته می‌شود.

انجام IUI چه مدت طول می‌کشد

فرآیند باروری تنها چند دقیقه طول می‌کشد. اگر از روش تخمک سازی تحریک شده استفاده می‌کنید باید چند روز قبل قرص‌های تجویز شده را مصرف کنید.

درصد موفقیت درمان نازایی به روش IUI به سن، میزان جراحت و نوع قرص‌های مصرفی بستگی دارد.

احتمال موفقیت IUI چقدر است

درصد موفقیت این روش درمان نازایی به عوامل زیادی مانند سن، میزان جراحت و نوع قرص‌هایی که مصرف می‌کنید دارد.  درصد موفقیت IUI در سال 2014 برای زنان کم‌تر از 35 سال به قرار زیر است:
  • 11 درصد در هر بار انجام IUI بدون مصرف قرص‌های باروری 
  • 13 درصد در هر بار IUI با مصرف قرص‌های باروری
اگر مشکل شما با IUI قابل حل باشد، احتمالا نیاز 12 بار عمل IUI بدون مصرف قرص داشته باشید. تقریبا نیمی از زنان بالای 40 سال در 6 بار اول انجام IUI موفق به بارداری شدند. یکی از مزایای این روش غیر تهاجمی بودن آن است که باعث کاهش استرس زوج‌ها می‌شود.

معایب IUI

اگرچه این روش درمان نازایی ساده و نسبتا کم هزینه است، اما برای همه مناسب نیست.
  • زمان بندی لقاح بسیار مهم است. بنابراین باید در بهترین زمان در کلینیک پزشکی حاضر باشید. این بدان معناست که باید چند روز یک بار از همسرتان نمونه اسپرم گرفته شود.
  • فرآیند بارداری ممکن است طولانی مدت باشد.
  • در روش IUI با مصرف قرص بارداری خطر ابتلا به سندرم تحريك بيش از حد تخمدان وجود دارد.

منبع : Babycentre