با پیشرفت‌‌های اخیر در دامپزشکی امکان استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌تر پدید آمده است. کاشت ایمپلنت یکی از این نمونه پیشرفت‌ها در دامپزشکی است. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که ایمپلنت همان‌طور که برای انسان سودمند است می‌تواند برای حیوانات خانگی هم سودمند باشد. با این حال عده‌ای هم به این باور چندان خوش بین نیستند.
در مطالعه‌ای که در ژورنال انجمن دامپزشکان آمریکا منتشر شد، محققان به این سوال پاسخ دادند که آیا ایمپلنت می‌تواند کیفیت زندگی حیوانات خانگی را بهبود ببخشد یا نه. در این مطلب خلاصه‌ای از این مطالعه را از نظر خواهید گذراند.

مزایای کاشت ایمپلنت برای انسان

موفقیت جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت چیزی در حدود 90 تا 95 درصد گزارش شده است. امروزه کاشت ایمپلنت به امری رایج در حرفه‌ی دندانپزشکی تبدیل شده است. کاشت دندان می‌تواند از تخریب و لق شدگی دندان‌های مجاور جلوگیری کند. از دست دادن دندان می‌تواند باعث اختلال در عمل جویدن و متعاقبا بیماری‌های قلبی در انسان شود. یکی دیگر از اثرات سوء از دست دادن دندان کاهش تراکم استخوان آرواره است. مزایای کاشت ایمپلنت در انسان تنها به مسائل پزشکی محدود نمی‌شود. داشتن دندان‌های کامل و سالم می‌تواند در زیبایی چهره نقش بسزایی داشته باشد که خود موجب افزایش اعتماد به نفس و روحیه انسان می‌شود.

شواهد اندکی دال بر بی‌خطری ایمپلنت و هم‌چنین بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی وجود دارد.

مزایای کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی

مزایای کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی مانند انسان چندان روشن نیست. نویسندگان مطالعه گزارش داده‌اند که شواهد اندکی دال بر بی‌خطری ایمپلنت و هم‌چنین بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی وجود دارد. مطالعات بر روی سگ‌ها محدود به محیط آزمایشگاهی بوده است و ویژگی‌های زندگی طبیعی آ‌ن‌ها در نظر گرفته نشده است. سگ‌های مورد مطالعه تنوع غذایی و جست و خیز زندگی روزمره را نداشتند. به بیان دیگر آزمایش اثربخشی ایمپلنت بر روی تجارب زندگی واقعی حیوانات خانگی نبوده است. سگ‌های آزمایشگاهی مبتلا به بیماری‌های لثه‌ای رایج در دیگر سگ‌ها که باعث افتادن دندان می‌شوند نبودند. طول انجام آزمایش هم خیلی کوتاه است (حدود سه تا شش ماه)، بنابراین در خصوص اثرات بلند مدت ایمپلنت شواهدی در دست نیست. 
مزیت اصلی کاشت ایمپلنت در حیوانات خانگی جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی آرواره است. زمانی که یک دندان می‌افتد تمام استخوان‌های اطراف آن شروع به کاهش تراکم استخوانی می‌کنند. اگر تعداد دندان‌های افتاده در یک قسمت دهان زیاد باشد، کاهش تراکم اسخوانی چشم‌گیر خواهد بود. یکی از حامیان کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی می‌گوید که این کاهش تراکم استخوانی تا جایی پیش خواهد رفت که آرواره آن‌قدر ضعیف می‌شود که با آرواره‌ی نوزاد همان نوع قابل مقایسه است. البته هیچ‌گونه شواهد علمی دال بر اثبات این ادعا وجود ندارد.
بنا به گفته‌ی نویسندگان مقاله، دیگر مزایای کاشت ایمپلنت شامل بهبود سلامت دندان‌های مجاور، محدود سازی حرکات دندان‌ها نیاز به تحقیقات بیش‌تر برای تایید دارند. سگ  بدون دندان مسلم ظاهری ناخوشایند دارد. اما مشکلات جویدن و گوارشی کمی دارند. با این همه اثبات افزایش اعتماد به نفس در سگ‌ها به وسیله کاشت ایمپلنت غیر ممکن به نظر می‌رسد.

کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی نیاز به چند مرتبه بیهوشی دارد.

خطرات کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی

کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی نیاز به چند مرتبه بیهوشی دارد. اگرچه این بیهوشی‌ها با نهایت دقت انجام می‌شود، با این حال چندان بی‌خطر هم نیست. خطرات بیهوشی برای حیوانات خانگی مسن‌تر بیش‌تر است.
علاوه بر تورم و احساس درد، بیماران انسانی آسیب دیدگی عصبی و عفونت بعد از جراحی را تجربه کرده‌اند. از عوارض طولانی مدت کاشت ایمپلنت می‌توان به لق شدن ایمپلنت در اثر رشد ناکافی استخوان آرواره، تورم و شکستگی ایمپلنت اشاره کرد.
موفقیت کاشت ایمپلنت به مراقبت‌های دندانی مناسب نیز بستگی دارد. عدم مسواک زدن روزانه ریسک بیماری‌های لثه‌ای را افزایش می‌دهد. بیماری‌های لثه‌ای رایج‌ترین علت برای عدم موفقیت ایمپلنت در انسان‌ها است. مراقبت‌های دندانی برای حیوانات خانگی به صورت روزانه انجام نمی‌شود و همین امر می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای را افزایش دهد.

هزینه کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی 

هزینه کاشت ایمپلنت در انسان بین دو تا ده میلیون تومان متغییر است. با این حال هزینه کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی در دسترس نیست. حتی اگر کاشت ایمپلنت در حیوانات خانگی به مراتب ارزان‌تر باشد، اما هزینه بیهوشی‌های چندگانه هزینه را نزدیک به هزینه کاشت ایمپلنت برای انسان می‌کند.
علم دامپزشکی  بدون وقفه در حال پیشرفت است. نویسندگان این مقاله این‌گونه نتیجه گیری می‌کنند که بدون شواهد و مدارک علمی، ریسک و هزینه‌ی کاشت ایمپلنت برای حیوانات خانگی به مراتب بیش‌تر از منفعت و مزایای آن است.

منبع : Petmd