چهارچوب مبل و درجه کیفی آن از عواملی است که روی دوام مبل خانه‌ی شما تاثیر می‌گذارد. هم‌چنین روکش آن نیز اهمیت دارد. حتی اگر بهترین پارچه را برای مبل انتخاب کنید اما چهارچوب مناسب نداشته باشد، دوام چندانی نخواهد داشت. چوب مورد استفاده برای ساخت مبل در میزان کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد.

اهمیت چوب

چهارچوب مبل اتاق نشیمن روح طراحی آن است و هم‌چنین در دوام آن تاثیر زیادی دارد. اگر به طور روزانه از مبل استفاده نمی‌کنید و یا آن را به‌عنوان یک وسیله موقت می‌بینید، احتمالا چهارچوب مبل تاثیر چندانی بر تصمیم شما ندارد. با این حال، اگر فرزندان و حیوانات خانگی دارید که روی مبل جست و خیز می‌کنند باید نوع چوب مبل را در نظر داشته باشید.  چوب و مواد کاربردی ارزان‌تر برای ساخت مبل به مدت طولانی در برابر ساییدگی و پارگی دوام زیادی نخواهد داشت.

چوب خشک شده

چوب‌های به کار رفته در مبلمان باکیفیت اکثرا در کوره خشک می‌شوند. چوب در کوره و دمای زیادی که مخصوص ساخت سفال است خشک می‌شود و تمام رطوبت چوب از بین می‌رود. این کار از لوله‌شدگی، تورم و درنهایت ترک‌خوردگی چوب جلوگیری می‌کند. اگر رطوبت چوب از بین نرود تبخیر شده و شکل ظاهری چوب را تغییر می‌دهد و فشارهای غیرضروری به آن وارد می‌کند.

رایج‌ترین و محکم‌ترین چوب برای ساخت مبل متعلق به درخت افرا و بلوط است.

چوب‌های درختان پهن‌برگ 

چوب‌های درختان پهن‌برگی که در کوره خشک شده‌اند گزینه‌ی خوبی برای ساخت مبل با کیفیت هستند. رایج‌ترین و محکم‌ترین چوب متعلق به درخت افرا و بلوط است چون استقامت و دوام بیشتری دارند و به ندرت آسیب می‌بینند. چهارچوب‌های فلزی نیز در ساخت مبل به کار می‌روند اما محبوبیت زیادی ندارد. گاهی اوقات تولیدکنندگان برای صرفه‌جویی درهزینه‌ها ترکیبی از چوب پهن‌برگ و فلز استفاده می‌کنند در حالی که این مبل  از نمونه تولید شده با مواد ارزان‌تر محکم‌تر است. این چوب‌ها معمولا به وسیله‌ی رول‌پلاک و چسب چوب و گاهی با پیچ به هم متصل می‌شوند.

چوب‌های نامناسب

 چوب کاج و صنوبر در مبلمان ارزان‌قیمت به کار می‌رود. این نوع چوب به طور طبیعی نرم‌تر و شکننده‌تر از افرا و بلوط است. اگر دوام و استحکام چوب برای‌تان اهمیت دارد از این نوع چوب‌ها اجتناب کنید. خرده‌چوب ارزان‌ترین گزینه برای ساخت مبل است و دوام چندانی ندارد. با میخ و منگنه به هم متصل می‌شود که اتصال خوبی با چوب ندارند و به مرور زمان منجر به ترک‌خوردگی چهارچوب مبل نیز می‌شود.

منبع : Ehow