کلی ورزش هوازی انجام می‌دهید و عرق می‌ریزید و نفس نفس می‌زنید، اما عقربه‌ی ترازو پایین نمی‌آید. در چنین شرایطی احتمالا ورزش کردن‌تان ایراد دارد. ما با مربیان حرفه‌ای صبحت کرده‌ایم و اشتباهاتی که ممکن است هنگام ورزش کردن مرتکب شوید را جمع‌آوری کرده‌ایم. این اشتباهات می‌توانند شما را از کاهش وزن بازدارند.

خیلی از خانم‌ها فکر می‌کنند با روزی نیم ساعت ورزش کردن می‌توانند بدن‌شان را تغییر دهند اما این فرایند خودکار نیست. اما اگر در این نیم ساعت متمرکز و هوشمندانه ورزش کنید از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد. این‌ها بایدها و نباید‌های ورزش هستند که اگر می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید باید به آن‌ها توجه کنید.


درست ورزش ‌نمی‌کنید

حتی اگر مجبور هستید شدت ورزش را کم کنید باید درست ورزش کردن را در اولویت قرار دهید. اگر حرکات را درست انجام ندهید عضلات کمتری درگیر می‌شوند و کالری کمتری می‌سوزانید. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ورزش کردن با حالت صحیح باعث می شود اکسیژن بیشتری جذب کنید و  در حالی که کالری بیشتری مصرف می‌کنید ورزش کردن آسان‌تر می‌شود.


وقتی بدن‌تان خشک است ورزش می‌کنید

وقتی ورزش می‌کنید اهمیت آب نوشیدن چند برابر می‌شود. تقریبا تمام سلول‌های بدن از آب ساخته شده‌اند و بدون آن نمی‌توانند درست کار کنند. به این شکل زودتر خسته می‌شوید و ورزش کردن برای‌تان مشکل می‌شود. در مطالعاتی مشخص شد که کسانی که با بدن خشک ورزش می‌کنند هر حرکت را 3 تا 5 بار کمتر انجام می‌دهند. یکی از دلایل آن این است که کمبود آب باعث می‌شود هورمون‌هایی که برای قوت گرفتن عضلات لازمند کمتر ترشح شوند.

روز‌هایی که می‌خواهید ورزش کنید به ازای هر 5 کیلوگرم وزن‌تان باید 300 سی‌سی آب بنوشید و این کار را باید 2 ساعت قبل از ورزش کردن انجام دهید. هنگام ورزش کردن و بعد از آن هم جرعه جرعه آب بنوشید تا آبی که از دست می‌دهید را جایگزین کنید.


هنگام ورزش کردن به جای خواندن نوشته‌های روی تردمیل موسیقی انرژی‌بخش گوش کنید.

اطلاعات روی تردمیل را می‌خوانید

خواندن هنگام ورزش کردن تمرکز را کم می‌کند و باعث می‌شود با شدت کمتری ورزش کنید و نتوانید به اندازه‌ی کافی کالری بسوزانید. به‌جای خواندن نوشته‌های روی تردمیل به موسیقی‌های انرژی‌بخش گوش کنید تا شدت ورزش کردن‌تان بیشتر شود. تحقیقاتی که در دانشگاه برونل لندن انجام شده نشان می‌دهد کسانی که هنگام ورزش کردن به آهنگ‌های انرژی‌بخش گوش می‌دهند 15٪ بیشتر ورزش می‌کنند و از این کار لذت بیشتری هم می‌برند.


از ورزش کردن متنفرید

مهم نیست می‌خواهید با ورزش کردن چند کالری بسوزانید، اگر از ورزش کردن لذت نبرید احتمال این‌که بتوانید این کار را انجام دهید پایین است و نمی‌توانید از نتایج آن سود ببرید. اگر هر بار که ورزش می‌کنید 300 کالری بسوزانید، اما این‌قدر از ورزش کردن بیزار باشید که هفته‌ای یک بار  به باشگاه نروید، ماهی 1200 کالری کمتر خواهید سوزاند. بهتر است به‌جای ورزشی که احساس می‌کنید باید انجام دهید ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. محققین دانشگاه نبراسکا روی خانم‌هایی که بیش از یک سال ورزش کرده بودند تحقیق کردند و متوجه شدن یکی از عوامل اصلی پایداری ورزش کردن علاقه‌ی آن‌ها به ورزشی که انتخاب کرده‌اند بوده‌ است.

می‌توانید ورزش کردن را لذت‌بخش‌تر کنید. مثلا اگر می‌خواهید پیاده‌روی کنید یکی از دوستان‌تان را هم همراه خود ببرید.


وزنه نمی‌زنید

تقریبا 80٪ خانم‌ها وزنه زدن را از برنامه‌ی ورزشی خود حذف می‌کنند. اگر شما هم این‌ کار را می‌کنید به همین دلیل است که عقربه‌ی ترازو پایین نمی‌آید. احتمالا شنیده‌اید که وزنه زدن سوخت‌و‌ساز بدن را زیاد می‌کند اما این یکی را نشنیده‌اید: کسانی که ورزش‌های هوازی را با وزنه زدن ترکیب می‌کنند روزی 517 کالری کمتر وارد بدن‌شان می‌کنند. ورزش‌های ترکیبی میزان هورمون سیری و قابلیت بدن در شکاندن غذا و پایدار کردن قند خون را افزایش می‌دهند و به این ترتیب بیشتر احساس سیری می‌کنید.


به وسایل الکترونیکی اعتماد می‌کنید

اگر با 20 دقیقه ورزش هوازی انجام دادن واقعا 400 کالری می‌سوزاندیم چقدر عالی می‌شد. اما مثل خیلی‌ چیزهای دیگری در دنیا این آن‌قدر خوب است که نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده تقریبا 30% تردمیل‌ها میزان کالری مصرفی را بیشتر نشان می‌دهند. اما می‌توانید از این دستگاه‌ها به عنوان معیاری برای این‌که چقدر ورزش کرده‌اید استفاده کنید. سعی کنید عددی که روی دستگاه می‌بینید را هر هفته بیشتر کنید.


منبع : Prevention