آیا چیزی بدتر از خارش رگ‌های واریس وجود دارد؟ شاید، اما در لیست چیزهایی که ما را کلافه می‌کنند خارش در رده‌های اول قرار دارد. اگر واریس دارید و تجربه‌ی خارش را داشته‌اید، این می‌تواند پیغامی از طرف بدن باشد که به شما می‌گوید باید نزد متخصص واریس بروید تا رگ‌های‌تان را معاینه کند.

چرا رگ‌های واریسی می‌خارند

در واقع این رگ‌ها واریس نیستند که خارش می‌گیرند. فقط پوست و بعضی بافت مخاط (به پوست نازک و ظریف داخل چشم، ‌بینی و دهان فکر کنید) دارای پایانه‌های عصبی هستند که باعث ایجاد احساس خارش می‌شوند.
در حالی‌که چندین تئوری در خصوص رگ‌های واریس وجود دارد که در هنگام احساس خارش در واقع چه اتفاقی در بدن می‌افتد، واقعیت این است که رشته‌های عصبی در معرض موادی مانند هیستامین و آنزیم قرار می‌گیرند. این‌ها موادی هستند که بدن هنگامی آسیب از خود آزاد می‌کند؛  این مواد ایجاد التهاب می‌کنند.
رگ‌های واریس برآمده بر روی بافت اطراف فشار می‌آورند و در نتیجه، پوست کشیده و نازک‌تر می‌شود. گاهی اوقات پارگی‌های کوچکی هم وجود دارند. هم‌چنین، دیواره‌های رگ تخریب شده ممکن است به درون بافت اطراف نشت کرده و فشار بیشتری بر پایانه‌های عصبی وارد سازند. زمانی که گردش خون در این ناحیه کاهش می‌یابد، احتمال این‌که پوست اطراف خشک شود زیاد است و همین تمایل به خارش را بیشتر می کند.

از آن‌جا که پوست اطراف رگ‌های واریس ضعیف شده ممکن است توسط فشارهایی مثل خاراندن آسیب ببیند.

از خاراندن اجتناب کنید

از آن‌جا که پوست اطراف رگ‌های واریس ضعیف شده است، احتمال زیادی وجود دارد که توسط فشارهایی مثل خاراندن آسیب ببیند. چون گردش خون در ناحیه‌ی رگ‌های واریس اغلب لطمه می‌بیند، بهبود خیلی کندتر از قسمت‌های دیگر بدن اتفاق می‌افتد. از آن‌جایی که در پاسخ به آسیب هیستامین آزاد می‌شود، پس خاراندن تنها خارش رگ‌های واریس را تشدید می‌کند.
چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟

با تمرین مراقبت درست از رگ‌ها را شروع کنید

از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. مدام در حال حرکت باشید. پیاده‌روی عالی است زیرا زمانی که عضلات پایینی پا به کار گرفته شوند، جریان خون در پاها بهبود می‌یابد. زمانی‌که استراحت می‌کنید، پاها را بالا برده تا فرصت تخلیه‌‌ی تجمع خون در رگ‌ها را به آن‌ها بدهید. به طور کلی،‌ از خود به خوبی مراقبت کنید. غذاهای مغذی بخورید، خواب کافی داشته باشید و عمیق نفس بکشید. این کارها تمام بافت‌های بدن را تغذیه کرده و در سلامت کلی و بهبود نقش داشته و در جلوگیری از خارش رگ‌های واریس کمک خواهد کرد.

منبع : Advancedveinaz