معمولا یکی از معیارهای کیفیت یک خانه سالمندان پاکیزگی آن است. پاکیزگی و اهمیت به امور نظافتی بخش‌های مختلف خانه سالمندان از آشپزخانه گرفته تا اتاق سالمندان نه تنها نشان دهنده توجه ویژه به سلامتی آن‌ها است بلکه نشان می‌دهد که شادی سالمندان نیز برای‌تان مهم است. اگر چه هر بخش شیوه تمیز کردن مخصوصی در امور نظافتی دارد، با این حال می‌توان ترتیب ثابتی برای تمیز کردن بر اساس بخش‌های خانه سالمندان داشت.

اتاق سالمندان

اتاق سالمندان خصوصی‌ترین بخش برای سالمندان است. این اتاقی است که سالمندان اغلب وقت خود را در آن صرف می‌کنند، بنابراین باید همیشه پاکیزه نگه داشته شود. برای انجام امور نظافتی این بخش، تمام سطوح را گردگیری کنید. کف اتاق را به خوبی طی بکشید و سپس فرش را جارو کنید. تخت خواب‌ها را روزانه بازرسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. به طور معمولا هر هفته یک بار رخت خواب سالمند باید تعویض شود. انجام امور نظافتی حمام و سرویس بهداشتی که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اتاق است و باید به طور کامل و مداوم پاکیزه نگه داشته شود. نرده‌های ایمنی که سالمندان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند محل تجمع باکتری‌های بسیاری است و باید تمیز شوند. علاوه بر تمیز کردن اتاق سالمند باید به طور مداوم از عملکرد صحیح تجهیزات اتاق مانند لامپ، تلویزیون و شیر آب اطمینان حاصل کرد.

در سالن اجتماعات خانه سالمندان انواع برنامه‌های سرگرمی، تفریحی و جشن‌ها برگزار می‌شود.

سالن اجتماعات

در سالن اجتماعات خانه سالمندان انواع برنامه‌های سرگرمی، تفریحی و جشن‌ها برگزار می‌شود. این سالن محل جشن و پایکوبی سالمندان است. به طور کلی سالن اجتماعات دارای سه بخش اصلی است. یک بخش مانند اتاق نشیمن طراحی شده است، یک بخش کوچک که شامل چند میز و صندلی است و بخش بزرگ‌تر که برای جشن و برنامه‌های تفریحی در نظر گرفته شده است. امور نظافتی این بخش‌ها شامل شستشوی کامل میز و صندلی‌ها، جارو کشیدن مبلمان و فرش، طی کشیدن کف سالن و گردگیری می‌شود. هم‌چنین باید امکانات ورزشی و سرگرمی نیز مرتب مورد بازرسی قرار گیرند و در صورت نیاز تمیز شود.

دفتر کار

اگر چه فضای دفتر کار خانه سالمندان چندان در دسترس سالمندان و عموم قرار ندارد، اما باید این بخش به خاطر سلامت کارمندان و هم‌چنین سالمندان کاملا تمیز شود. تمیز کردن دفتر کار هم مانند بخش‌های دیگر شامل گردگیری، جارو زدن فرش و طی کشیدن کف اتاق می‌باشد. صفحه‌ی نمایش و صفحه کلید رایانه را با دستمال نرم مرطوب تمیز کنید. تلفن نیز به خود باکتری زیادی جذب می‌کند، بنابراین از تمیز کردن آن مطمئن شوید.

منبع : Ehow