در سرتاسر دنیا زن‌هایی وجود دارند که حاضرند میلیون‌ها دلار هزینه کنند تا اندکی جوان‌تر به نظر برسند. روش‌های زیادی برای جوان‌تر نشان دادن چهره وجود دارد. اما از بین آن‌ها بوتاکس کردن و یا روش‌هایی که بتواند پوست را کشیده‌تر و جوان‌تر کند تا زیبایی چهره را به صاحبش برگرداند، بیشتر از دیگر موارد مورد توجه قرار دارد. بسیاری از روش‌های جوان‌سازی پوست مناسب نیستند حتی گاهی ممکن است این روش‌ها با درد یا عوارض جانبی همراه باشند. البته در کنار روش‌های آرایشی و نگهداری و بوتاکس، پرهیز غذایی نیز می‌تواند به جوان‌سازی چهره کمک کند. اگر شما بتوانید مواد مغذی و معدنی مورد نیاز برای پوست خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، می‌توانید چهره‌ی متفاوت و زیباتری داشته باشید. از این‌ رو چند روش طبیعی جوان‌سازی پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

کاغذهای بوتاکس، توپ یامونا و  وی تاکس به‌جای بوتاکس کردن

همان‌طور که می‌دانید عملیات بوتاکس تزریق یک ماده خارجی توسط یک سوزن به زیر پوست است تا چروک آن را برطرف کند. این ماده که باکتریوم کلستریدیوم بوتولینیوم نام دارد، یک ماده‌ی سمی است. بنابراین تزریق این ماده به زیر پوست می‌تواند خطرناک باشد. از عوارض جانبی بوتاکس کردن پوست و تزریق این ماده در زیر پوست می‌توان تاری دید، دو بینی، آلرژی و مشکلات تنفسی را نام برد. اما در کنار این‌ها هزینه عمل بوتاکس نیز مهم است. البته راه‌هایی نیز وجود دارد تا بدون صرف هزینه یا تحمل عوارض جانبی  پوست خود را بوتاکس کنید. این راه‌ها عبارت‌اند از:

کاغذهای بوتاکس

بوتاکس تزریق‌ شده در زیر پوست باعث می‌شود تا عضلات آن قسمت از بدن توانایی حرکت نداشته باشند و چروک‌های روی پوست از بین بروند. اما روشی ارزان‌تر وجود دارد که همین کار را بر روی پوست شما انجام می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از چند کاغذ بوتاکس که به‌صورت شما می‌چسبند و منجر به عدم فعالیت عضلات آن قسمت می‌شود، تأثیر بوتاکس را بر روی آن ناحیه از صورت خود ببینید. در این روش نیاز به تزریق مواد سمی به زیر پوست نیست اما تأثیرات مشابهی با بوتاکس دارد. یکی از مزیت‌های مهم استفاده از این کاغذها این است که می‌توان قبل از خواب از آن استفاده کرد تا چروک‌های ناشی از فشار  بالشت بر روی پوست صورت از بین برود. بنابراین می‌توان با چسباندن کاغذ بوتاکس بر روی صورت به مدت حدود هشت ساعت چروک قسمت‌های خاصی از پوست صورت‌تان را برطرف کنید.
 
با استفاده از توپ‌های صورت یامونا از بوتاکس کردن پوست خود جلوگیری کنید.

توپ‌های صورت یامونا

زمانی که یکی از مربیان معروف بدنسازی به نام یامونا متوجه چروکی بر روی پوست خود شد، به‌دنبال روشی برای مداوای آن رفت. اما باوجود پیشنهادات فراوان از بوتاکس کردن پوست خود خودداری نمود. او تمام تلاش خود را انجام داد تا این چروک را از روشی طبیعی برطرف کند. پس از تلاش و تجربه فراوان او توپ‌های ساچمه‌ای یامونا را طراحی کرد. این توپ‌ها از جنس لاستیک یا کائوچو هستند که روی سلامت استخوان‌ها تأثیر مثبت گذاشته و البته از پژمردگی پوست جلوگیری کنند و همانند بوتاکس، موجب از بین رفتن افتادگی پوست شوند. استفاده از این توپ‌ها برای خانم‌های بالاتر از 40 سال توصیه می‌شود. اما گاهی اوقات می‌توان از آن برای خانم‌هایی در سنین بیست‌ سالگی نیز استفاده کرد تا از افتادگی و پیری زودرس پوست‌ها جلوگیری شود.

ویتاکس (vtox)

یکی از متخصصین پوست به نام لیندا مریدیت کاشف ویتاکس است. او که در مطب خود به بوتاکس پوست صورت افراد می‌پرداخت به دلیل اصرارهای چند تن از بیماران خود به دلیل ترس از عوارض جانبی بوتاکس، روشی جدیدی را برای بوتاکس کردن پوست ابداع کرد. در این روش به‌جای تزریق ماده شیمیایی از یک ترکیب طبیعی از جلبک با یک ماده نئوپپتید استفاده می‌شود. این ماده با قرارگیری در فضای بین پوست و عضله، مانع از چسبندگی پوست با عضله شده و این امکان را می‌دهد که بدون بی‌حس شدن یا بی‌حرکت شدن عضله صورت، از چروک پوست جلوگیری شود. البته در این روش پوست به‌طور کامل بی‌حرکت نمی‌شود. یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های مهم این روش در نحوه‌ی جذب مواد است. در این روش مواد طبیعی برخلاف روش بوتاکس از طریق جذب پوستی به زیر پوست نفوذ می‌کند. با توجه به این‌که در این روش پوست صورت به‌طور کامل  بی‌حس نمی‌شود، می‌توان گفت در روش ویتاکس پوست صورت نسبت به روش بوتاکس جوان‌تر به نظر می‌رسد. امروزه مواد استفاده‌شده در روش ویتاکس در بازار در دسترس همه افراد وجود دارد.

افزایش حجم لب با روش طبیعی به‌جای تزریق ژل

یکی دیگر از روش‌هایی که به‌منظور جوان‌سازی چهره موردتوجه زیادی قرار می‌گیرد، افزایش حجم لب‌ها با تزریق ژل مخصوص است. این ژل از یک نوع اسید شفاف ساخته شده که علاوه بر افزایش حجم لب منجر به از بین بردن چروک‌های بخش چانه و اطراف لب و به‌ویژه چروک‌های ناشی از جویدن غذا می‌شود. این روش هم مانند بوتاکس کردن دارای هزینه بالایی است و از یک سوزن بزرگ نیز برای تزریق ژل به لب استفاده می‌شود. از عوارض جانبی این روش می‌توان خارش، سوزش و رنگ‌پریدگی لب‌ها رو نام برد. اما یک روش طبیعی و هم‌چنین بدون عوارض جانبی نیز برای افزایش حجم لب وجود دارد. در این روش با استفاده از یک پارچه پودر دارچین یا روغن نعنا را به لب خود مالیده سپس احساس سوزش ملایم در روی لب‌ها ایجاد می‌شود. پس از کاهش سوزش توسط یک پارچه‌ی تمیز پودر دارچین یا روغن نعنا را از روی لب‌های خود پاک کرده و پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش حجم لب‌ها برای مدت چندین ساعت خواهید بود. البته باید دقت نمود به‌منظور تأمین حداکثر اثربخشی این مواد باید لب‌های خود را قبل از آغشته شدن به این مواد کاملا تمیز نمایید.

از آب‌ لیمو یا آناناس به‌جای مواد لایه‌بردار و عمل بوتاکس برای جوانسازی پوست استفاده کنید.

آب‌ لیمو یا آناناس به‌جای مواد لایه‌بردار

یکی دیگر از راه‌های جوان‌سازی پوست زودودن پوست‌های مرده است که در لایه بالایی پوست قرار دارند. به‌منظور لایه‌برداری از پوست در مراکز آرایشی از هیدروکسی اسیدهای آلفا (AHA) استفاده می‌شود. این اسید با واکنش‌های شیمیایی لایه‌ی بالایی پوست را پاک می‌کند و به لایه زیرین پوست اجازه خودنمایی و جلوه‌گری می‌دهد. اگرچه این روش باعث جوان‌تر شدن و زیباتر شدن چهره می‌شود، اما ممکن است با سوزش و سرخ شدن چهره همراه باشد. یک‌ راه آسان و طبیعی‌تر نیز برای این عمل وجود دارد. استفاده از یک ترکیب مناسب از آب آناناس و لیمو می‌تواند همان تأثیر هیدروکسی اسیدهای آلفا را داشته اما طبیعی و بی‌خطر باشد. میوه d آناناس حاوی آنزیم‌های مغذی برای پوست و مو  و اسید سیتریک طبیعی است. با استفاده از ترکیب آب آناناس و لیمو می‌توان کرمی معجزه‌آسا برای لایه‌برداری پوست تهیه کرد. به‌منظور استفاده از این ترکیب معجزه‌آسا می‌توانید یک پارچه‌ی تمیز را به این معجون آغشته کرده و به‌صورت خود بمالید. پس از سپری شدن 5 تا 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این عمل را در هفته اول به‌طور روزانه انجام دهید. اما برای هفته‌های بعد انجام تنها یک‌ بار آن در هفته کافی می‌باشد. پس از چند هفته تکرار این عمل شاهد جوان شدن پوست خود خواهید بود.

استفاده از شکر به‌جای میکرودرم کردن جای زخم بر روی پوست

روش میکرودرم روشی نوین برای از بین بردن جای زخم بر روی پوست است. در این روش با استفاده از بلورهای اکسید آلومینیوم در فشارهای مختلف موجب پیدایش پوستی جدید در ناحیه خراش یافته می‌گردند. از مهم‌ترین و متداول‌ترین اثرات جانبی این نوع درمان سرخ شدن موضعی و درد شدید در هنگام مکش در روی جای زخم را می‌توان نام برد.
اما به‌جای استفاده از این روش دردناک می‌توان از یک محصول طبیعی بهره گرفت. شکر یک محصول طبیعی است که علاوه بر سهولت دسترسی و ارزان بودن، می‌توان از آن در فشارهای مختلف و دلخواه استفاده کنید. برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و یا ترمیم آن می‌توانید پس از شستن صورت با آب ولرم، نوک انگشتان خود را به شکر آغشته کرده سپس آن را بر روی پوست صورت، اطراف لب و یا هر ناحیه‌ای که تمایل به ترمیم آن رادارید به‌صورت دایره‌ای و برای مدت حداقل یک دقیقه بمالید. سپس با آب سرد آن را شسته و با حوله‌ای گرم آن را خشک‌کنید. باید دقت داشته باشید در صورت انجام این عمل تنها از شکر استفاده شود. زیرا ترکیب شکر با مواد دیگر می‌تواند تأثیرات مخربی بر روی کلاژن‌های پوست وارد کرده و موجب ایجاد چین و چروک بر روی آن شود.

برای رشد موها و زیبایی چهره از ترکیب روغن بادام به‌جای استفاده از لاتیس و بوتاکس استفاده کنید.

استفاده از روغن بادام به‌جای استفاده از لاتیس

درمان به روش لاتیس به معنی افزایش طول یا ضخامت و یا رشد مجدد مژه‌های چشم است. اما باید گفت لاتیس نامی تجاری برای یک سرم رشد مژه است. در هنگام استفاده از آن باید دقت داشت، تنها یک قطره از آن در محل مورد نظر چکانده شود. هم‌چنین ممکن است پس از استفاده از این سرم، برای همیشه مژه‌های شما به رنگ قهوه‌ای پررنگ درآید. اما استفاده از روغن‌های طبیعی می‌تواند تأثیرات مشابه و یا حتی بهتری، بدون عوارض جانبی به همراه داشته باشد. روغن بادام یکی از روغن‌های معجزه‌آسا برای رشد مژه است. این روغن حاوی بیوتین است که موجب رشد بیشتر مو می‌شود. ابتدا چند قطره روغن بادام را در کاسه‌ای قرار داده، سپس پارچه‌ای تمیز را به آن آغشته کنید. پارچه را روی خط رویش مژه‌های بالایی چشم کشیده سپس با شانه‌ی مژه، مژه‌های خود را شانه کنید. با انجام این کار پس از چند ماه تأثیر معجزه‌آسای روغن بادام بر روی رشد مژه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از درمان خانگی به‌جای درمان آنتی سلولیت

سلولیت کردن بازوها و پاها در سالن‌های آرایشی با درد زیادی همراه است. به همین خاطر بسیاری از زن‌ها تمایل به این کار ندارند. اما روشی نیز برای سلولیت کردن در خانه وجود دارد. در این روش شما تنها نیاز به تفاله‌ی قهوه، یک رول سلفون، نخ و در صورت امکان یک سشوار دارید. برای این کار ابتدا تفاله‌های قهوه را روی بازو یا پای خود قرار داده سپس با  سلفون روی آن را بپوشانید. با نخی که در اختیار دارید بالا و پایین آن را محکم ببندید و در آفتاب دراز بکشید. اما اگر  تمایلی نداشتید که در آفتاب بمانید و یا این‌که آفتاب زیادی گرم است، می‌توانید از یک دستگاه سشوار برای گرم کردن تفاله‌های قهوه‌ی چسبیده به بدن‌تان استفاده کنید.  عمل گرم کردن باید حداقل 10 دقیقه طول بکشد. در این روش با گرم کردن، کافئین موجود در تفاله قهوه وارد پوست شده و موجود شکستن سلولیت‌ها می‌شود.

ورزش عضلات صورت به‌جای روشCACI از ضعیف شدن عضلات صورت و چروک شدن پوست و عمل بوتاکس پیشگیری می‌کند.

ورزش عضلات صورت به‌جای روشCACI 

روش CACI  مخفف روش استفاده از کامپیوتر در آرایش است. در این روش با استفاده از جریان برق و شوک‌های الکتریکی به تقویت عضلات صورت می‌پردازند. تقویت عضلات صورت منجر به شفاف‌تر شدن پوست صورت و شاداب‌تر شدن چهره می‌گردد. اگرچه این روش روشی مناسب است و صد در صد به نتیجه دلخواه می‌رسد، هزینه‌بردار است. برای تقویت عضلات صورت بدون استفاده از جریان الکتریکی می‌توان از ورزش‌های مخصوص عضلات صورت استفاده کرد. حقیقت امر این است که اکثر ما از فعالیت‌های عضله صورت کمی برخوردار هستیم. این کمبود فعالیت می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات صورت و درنتیجه چروک شدن پوست آن شود. ورزش‌های عضله صورت توسط بازیگران و مدل‌ها انجام‌شده و نتایج مفیدی را در پی داشته است. باید دقت داشت این ورزش‌ها را باید به‌ صورت روزانه انجام داد تا تأثیر آن را مشاهده کرد.
 

ورزش عضلات گردن

 لب‌های پایینی خود را تا آن‌جا که می‌توانید به سمت بالا بیاورید و آن را در همان حالت برای چند ثانیه نگه‌دارید. سپس درحالی‌که لب‌های‌تان در همان حالت قرار دارد، فک خود را به سمت پایین حرکت دهید ( دهانتان را بازکنید). این حرکت را 10 بار در روز تکرار کنید.
 

  • ورزش پلک: در مرحله‌ی اول ابروی خود را به سمت بالا برده و به مدت 5 ثانیه  در همان حالت نگه‌ دارید. سپس در همان حالت چشمان خود را تا جایی که می‌شود بازکرده و دندان‌های خود را روی‌ هم فشار دهید. این عمل را باید 5 بار در روز تکرار کنید. در مرحله‌‌ی دوم چشمان خود را تا حد ممکن باز کنید. این کار را باید بدون بالا بردن ابروی خود انجام دهی. سعی کنید در همین حالت به مدت 10 ثانیه چشمانتان باز بماند. این حرکت را نیز 5 بار در روز تکرار کنید.
  • ورزش گونه: انگشت خود را روی گونه‌ بگذارید و آن را به سمت پایین فشار دهید. سپس تا جایی که ممکن است با لبخند تلاش کنید گونه‌های خود را به سمت بالا هل بدهید. سپس در همان حالت لبخند خود را  به مدت 5 ثانیه حفظ کنید. این عمل نیز باید 5 بار در روز انجام شود.


استفاده از مواد نگهدارنده پوست یا دکوره نیاز به روش‌های دردناک تزریق ژل لب و یا بوتاکس کردن را رفع می‌کند.

روش درمانی دکوره به‌جای روش درمانی بوتاکس یا تزریق ژل لب

 دکوره (Decure)  نام یک موسسه اختراعات مواد نگهدارنده پوست است که موفق به ساخت ماده‌ای شده که می‌توان با استفاده از آن نیاز به روش‌های دردناک تزریق ژل لب و یا بوتاکس کردن را رفع کرد. آن‌ها این روش را نوتاکس (NOTOX) به معنی «بدون سم» نام‌گذاری کردند. این کرم تنها در مدت پنج دقیقه می‌تواند بر روی پوست صورت‌تان تأثیر مثبت بگذارد. به‌گونه‌ای که می‌تواند شما را تا 10 سال جوان‌تر نشان دهد. این محصول هیچ‌گونه عوارضی را در پی نداشته و انواع مختلفی دارد که هرکدام کارائی خاص خود را دارد. برخی از آن‌ها برای از بین بردن چروک پوست، برخی برای حجم دادن به لب یا سرم دور چشمی و یا کرم‌های ضد پیری صورت هستند. ترکیبات تمام این انواع کرم‌ها طبیعی است. بنابراین می‌تواند نسبت به بوتاکس از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد. ترکیبات این کرم‌ها شامل آلوئورا، اسید هیالوریک طبیعی، ویتامین B، ویتامین A ، ویتامین E، بلوبری، قره قروت، عصاره گل رز، چای سبز، علف دریایی و نیز جلبک دریایی است استفاده از این‌ها در کنار برتری طبیعی بودن آن، مزیت دیگری نیز دارد و آن‌هم تزریقی نبودن آن است. باید دقت داشت این ترکیبات از گیاهان و میوه‌های تازه تهیه شده‌اند. استفاده از آن‌ها در کنار ویتامین C می‌تواند تأثیرات آن را افزوده و کلاژن‌های پوست را تقویت کند.
 بنابراین اگر از این پس شما تمایل دارید که به‌منظور جوان‌سازی پوست صورت تان از فرآیندهای دردناکی مانند بوتاکس کردن پوست صورت‌تان استفاده کنید که می‌توانند عوارض جانبی در پی داشته باشند، بهتر است به‌روش‌های طبیعی و بی‌خطر نیز فکر کنید.

منبع : Eluxemagazine