موسیقی یکی از درس‌هایی است که در صورت تدریس در مدارس می‌تواند برای تمام دانش‌آموزان در سراسر دنیا سودمند باشد. آموزش موسیقی در کنار درس‌های دیگر می‌تواند سطح یادگیری دانش‌آموزان را بالاتر برده، و هم‌چنین با افزایش صمیمیت گروهی و اعتماد به نفس شود و به عزت نفس آن‌ها بیافزاید. اما متاسفانه در مدارس موسیقی جزء درس‌های آموزشی محسوب نمی‌شود. البته در برخی از مدارس موسیقی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم مورد توجه و تدریس قرار می‌گیرد. آموزش موسیقی سال‌های سال است که از لحاظ‌ تجربی و علمی فواید خودش را به همه‌ی دانشمندان‌ و متخصصان آموزش ثابت کرده و بسیاری از کارشناسان آموزش معتقدند آموزش این هنر زیبا در تمامی مدارس و دانشگاه‌ها ضروری بوده و‌‌‌‌ باید به اجرا در‌آید. به‌طور مثال در تحقیقی که توسط کارشناسان آموزشی بر روی 25000 داوطلب دانش‌آموز در مقطع دبیرستان و راهنمایی انجام پذیرفت، ثابت شد که دانش‌آموزان شرکت کننده در کلاس‌های موسیقی در آزمون علمی استاندارد نمرات بالاتری را کسب کردند. این دانش‌آموزان نسبت به افرادی که در کلاس‌های موسیقی شرکت نکردند، در آزمون ریاضی به‌طور متوسط 64 امتیاز بیشتر کسب کردند. بنابراین می‌توان گفت دانش‌آموزانی که در کلاس‌های موسیقی شرکت می‌کنند، می‌توانند جایگاه‌های بالاتری را در دانشگاه‌ها به خود اختصاص داده و در دانشگاه‌های معتبرتری مورد پذیرش قرار گیرند. بسیاری از متخصصان معتقدند که درک رابطه ضرب‌ آهنگ در موسیقی به افزایش درک فرد در خصوص روابط زمانی-فضایی کمک می‌کند. هم‌چنین درک روابط زمانی-فضایی می‌تواند به درک بهتر مسائل ریاضی مانند انتگرال بیانجامد. زیرا که آموزش ضرب‌آهنگ تنها با تاکید و تکیه بر الگوها، کسرها و تقسیم‌ها و هم‌چنین نسبت‌ها که همگی از روابط مهم ریاضیات به شمار می‌آیند انجام می‌پذیرد. در تحقیق دیگری که بر روی 2000 دانش‌آموز داوطلبی که همیشه در آزمون‌های خود نمره‌ی متوسط می‌گرفتند انجام پذیرفت، گزارش شد که 162 نفر از این دانش‌آموزان پس از دو تا سه ما شرکت در کلاس‌های آموزش موسیقی توانستند سطح علمی خود را ارتقا داده و نمرات بالاتری را در آزمون‌های استاندارد علمی کسب کنند. هم‌چنین نتایج آزمون‌های مشابهی نشان می‌دهد که موسیقی بر روی پیشرفت دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه‌ها، در درک بهتر علوم تخصصی رشته‌ی‌شان تاثیر مثبت خواهد داشت. از مزایای مهم دیگر آموزش موسیقی در مراکز علمی می‌توان به افزایش اعتماد به نفس افراد و هم‌چنین ارتقای مهارت انجام کارهای گروهی و نیز ایجاد خلاقیت در افراد را نام برد. این مهارت‌ها از مهارت‌های بسیار مهم در انجام فعالیت‌های کاری و شغلی محسوب می‌شوند. به‌طور مثال خلاقیت یکی از پنج مهارت مهم برای دستیابی به موفقیت است چرا که با توجه به شرایط مختلف در محیط کار احتمال رخداد حوادث غیر مترقبه وجود دارد و افراد با خلاقیت بالا می‌توانند در این شرایط خاص تصمیمات سریع و مناسبی بگیرند. در کنار فواید گفته شده موسیقی می‌تواند بر برخی دیگر از خصوصیات رفتاری انسان‌ها تاثیر مثبت بگذارد.

شرکت در دوره‌های آموزش موسیقی می‌تواند به افزایش پشتکار و عزت نفس افراد کمک شایانی کند.

شرکت در دوره‌های آموزش موسیقی می‌تواند به افزایش پشتکار و عزت نفس افراد کمک شایانی کند. این دو خصوصیت فاکتورهای مهمی در رسیدن به اهداف و موفقیت در زمینه‌های گوناگون محسوب می‌شوند. آموزش موسیقی در کنار فواید شخصی برای دانش‌آموزان، می‌تواند فوایدی اجتماعی را نیز با خود به‌همراه داشته باشد. شرکت در کلاس‌های موسیقی می‌تواند به بالا بردن صمیمیت و دوستی دانش آموزان کمک کند. دانش آموزان می‌توانند در کلاس‌های موسیقی با افرادی دوست شوند که از لحاظ فکری به آنها احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. آن‌ها در کلاس‌های موسیقی امکان دیدار، برخورد و آشنایی با افرادی را خواهند داشت که در بیرون از این کلاس‌ها احتمال آشنایی با آن‌ها بسیار کم خواهد بود. بنابراین آن‌ها قادر خواهند بود از بین این افراد انسان‌های فرهیخته را به‌عنوان دوست انتخاب کنند. در همین خصوص در تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا انجام پذیرفت دانش‌آموزانی که در دوره‌های آموزش موسیقی شرکت داشته‌اند، توانایی همکاری بیشتری با معلمان و دوستان خود را داشته و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار بودند. این دانش‌آموزان از قدرت بیشتری در نشان دادن توانایی‌های خود در انجام کارهای گروهی برخوردار بودند. از سوی دیگر فواید اجتماعی گفته شده برای دانش‌آموختگان موسیقی می‌تواند در طول مدت زندگی آن‌ها برای‌شان سودمند باشد. این فواید هم‌چنین برای جامعه نیز ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود. به‌طور مثال دانش آموزانی که در طول مدت تحصیل خود در گروه‌های موسیقی یا ارکستر فعالیت داشتند، پس از اتمام دوره‌ی تحصیلات و در زندگی شخصی خود از الکل، سیگار و مواد مخدر کمتری استفاده می‌کردند. هم‌چنین این افراد به‌طور متوسط از تخلفات پایین‌تری نسبت به افرادی که در تحصیلی خود آموزش موسیقی ندیده‌اند، برخوردار بودند. بنابراین می‌توان ادعا کرد با شرکت در کلاسی پر از نشاط و سرگرمی و البته هنری به نام موسیقی، دانش‌آموزان می‌توانند از یک زندگی خوب و سالم برخوردار شوند و هم‌چنین با تلاش و پشتکاری که در آموزش موسیقی فرا گرفتند، به موفقیت‌های مهمی در زندگی خود نائل شوند.

شرکت در دوره‌های آموزش موسیقی گروهی می‌تواند فواید بیشتری را نسبت به آموزش موسیقی انفرادی در پی داشته باشد.

 به‌ عقیده‌ی بسیاری از دانشمندان و متخصصین آموزش شرکت در دوره‌های آموزش موسیقی گروهی می‌تواند فواید بیشتری را نسبت به آموزش موسیقی انفرادی در پی داشته باشد. به‌طور مثال افرادی که در یک گروه موسیقی فعالیت می‌کنند، به درک بالایی از کارگروهی می‌رسند. تمرین در کار گروهی به آن‌ها آموزش می‌دهد که باید تمام تلاش‌های خود را انجام داده تا به گروه خود آسیب نرسانند. آن‌ها آموزش می‌بینند هر عضوی از یک گروه موسیقی، از نفر اول تا نفر آخر نسبت به یک‌دیگر از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. همه‌ی این افراد باید به نحو مطلوبی موسیقی مخصوص به خود را تمرین کرده و در هنگام ارائه آن منتظر هر پیشامدی باشند. چنان‌چه حتی یک نفر از این گروه نتواند خود را با دیگر اعضای گروه هماهنگ کند و یا در ارائه موسیقی دچار اشتباه شود، می‌تواند به کل گروه آسیب برساند. بدیهی است که هیچ انسانی نمی‌خواهد دچار این اشتباه شود. ترس از چنین پیشامدهایی، افراد شرکت کننده در گروه‌های موسیقی را بر آن می‌دارد که تمام تلاش خودشان را برای افزایش مهارت موسیقیایی خود انجام دهند. این تلاش و پشتکار در طول مدت زندگی شخصی‌شان با آن‌ها همراه خواهد بود و در رسیدن به اهداف دیگر زندگی نیز به آن‌ها کمک خواهد کرد. علاوه بر این‌ها انجام کار گروهی و شرکت در فعالیت‌هایی که به صورت گروهی انجام و رهبری می‌شود، به قابلیت‌ها و توانایی‌های رهبری افراد می‌افزاید. تحقیقات نشان داده است که شرکت کردن دانش‌آموزان دبیرستانی در کلاس‌های موسیقی از روی علاقه و لذت است و در صورت اجباری نبودن این کلاس‌ها، باز هم از سوی دانش آموزان دبیرستانی برای شرکت در این کلاس‌ها استقبال به‌عمل می‌آید.
 اما علی‌رغم اثبات این همه منافع و فواید، بسیاری از افراد معتقدند که نباید موسیقی در مدارس تدریس شود. چرا که در صورت شرکت در این کلاس‌ها دانش‌آموزان وقت کم‌تری برای رسیدگی به درس‌های دیگر و تخصصی خود را خواهند داشت. اما در تحقیقی که بر روی دانش‌آموزان صورت پذیرفت به اثبات رسیده است که وقت‌های گذرانده شده در کلاس‌های موسیقی، به‌هیچ عنوان بر روی موفقیت‌های درسی دانش‌آموزان تاثیر منفی نخواهد گذاشت. بنابراین شرکت در کلاس‌های موسیقی برای دانش آموزان نه‌تنها آن‌ها را از ورود به دانشگاه باز نخواهد داشت، بلکه منافع و فواید زیادی برای آن‌ها در‌پی خواهد داشت. از این‌رو جهت زنده نگاه داشتن موسیقی بهتر است علاوه بر آموزش‌های سنتی، مدارس نیز اقدام به آموزش این هنر ناب کنند. چرا که نابودی این هنر بر زندگی فرد فرد ما تأثیر خواهد گذاشت و دنیای اطراف ما را غیرقابل تحمل خواهد کرد.
افلاطون فیلسوف و دانشمند یونانی در خصوص اهمیت موسیقی گفته است «موسیقی به دنیا روح، به مغز بال، به تخیل قدرت پرواز و به دنیا و هر آن‌چه که در آن است زندگی می‌بخشد.»

منبع : Thehumanist