آشپزخانه مرکز فرماندهی رستوران است. غذاها قبل از تحویل به مشتری در آشپزخانه‌ی رستوران، پروسه پختن، آماده شدن و رفتن در بشقاب را طی می‌کنند. بعضی آشپزخانه‌ها بزرگ و جادار هستند و فضای کافی برای وسایل ریز و کوچک دارند. اما طراحی آشپزخانه مهم‌تر از اندازه آن است. اگر آشپزخانه‌ی رستوران با‌ دقت طراحی شده باشد، کار برای پرسنل بسیار ساده‌تر می‌شود.
با مطالعه بیشتر سعی کنید تمام اصول اولیه طراحی، تجهیز وحفظ آشپزخانه رستوران را یاد بگیرید.

طراحی آشپزخانه رستوران

آشپزخانه‌ی رستوران از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده از جمله قسمت آماده کردن غذا، قسمت غذاهای سرخ‌شده، قسمت پیتزا و قسمت سالاد. این قسمت‌ها بسته به اندازه و طراحی آشپزخانه ممکن است کمتر یا بیشتر باشند. وقتی در حال طراحی رستوران هستید به منوی رستوران هم فکر کنید. اگر قرار است سالاد بیشتری سرو کنید پس باید قسمت سالاد ایده‌آلی را طراحی کنید. اگر قرار است بیشتر غذاهای کبابی سرو کنید،  به فکر کباب‌پز بزرگ‌تر باشید تا غذاها سریع‌تر آماده شوند. فضای آشپزخانه نکته‌ی مهمی است که باید در نظر گرفت.
اگر قرار است فضای کوچکی به آشپزخانه‌ی رستوران اختصاص داده شود، مجبورید برنامه‌های‌تان را محدود کنید. البته این بدین معنا نیست که نمی‌توانید در آشپزخانه کوچک منوی بزرگ و کاملی ارائه دهید، بلکه باید این طرح را به خوبی سازماندهی کنید و از مقدار فضایی که دارید نهایت استفاده را بکنید.

وسایل بزرگ‌تر رستوران از قبیل اجاق و یا کباب‌پزهای صنعتی را می‌توان دست دوم تهیه کرد.

مجهز کردن رستوران

بعد از طراحی آشپزخانه‌ی رستوران نوبت تهیه تجهیزات است. آشپزخانه بهترین جایی است که می‌شود از وسایل دست دوم هم استفاده کرد. بشقاب، قاشق و چنگال و سایر اقلام را می‌توانید به قیمت خیلی ارزان تهیه کنید.  وسایل بزرگ‌تر از قبیل اجاق و یا کباب‌پزهای صنعتی را هم می‌توان دست دوم تهیه کرد.
اجاره کردن برخی وسایل آشپزخانه از قبیل دستگاه بستنی‌ساز که عمر خیلی کوتاهی دارد هم فکر بدی نیست. به محض این‌که رستوران را افتتاح و شروع به کار کردید، آشپزخانه‌ی رستوران پر از سفارش خواهد شد. بنابراین تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه رستوران و به‌خوبی از عهده سفارش مشتری برآمدن بسیار حائز اهمیت است.
لیست نظافت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه از وسایل آشپزخانه خود تهیه کنید و تمام چیزهایی که باید نظافت و مراقبت شوند از قسمت‌های مختلف آشپزخانه تا دستگاه‌های تصفیه، همه را در لیست قرار دهید.  برای یادآوری یک لیست دستی تهیه کنید و کارهایی که در طول روز باید پرسنل آشپزخانه انجام بدهند را بنویسید تا به روز بعد موکول نشوند. نظافت منظم آشپزخانه به کاهش فساد مواد غذایی، میزان تولید زباله و حفظ پول و سرمایه‌ی شما کمک می‌کند.

استخدام افراد مناسب این‌ کار تاثیر زیادی بر کیفیت و مشتریان رستوران دارد.

استخدام پرسنل مناسب

پرسنل آشپزخانه‌ی رستوران از مهمترین کارکنان هستند. پیدا کردن افراد مناسب این‌ کار تاثیر زیادی بر کیفیت رستوران دارد. خیلی از کارهای آشپزخانه مانند شستن ظروف و دستیار آشپز جزء کارهای سطح پایین هستند و نیاز به مهارت خاص ندارند، ولی برخی کارها نیاز به سال‌ها تجربه دارند. در انتخاب آشپز، سرآشپز و مدیر دقت زیادی داشته باشید. به‌دنبال افرادی باشید که نه‌تنها در آشپزی مهارت دارند، بلکه دارای روحیه‌ی کار تیمی هم هستند.
شغل رستوران‌داری درآمد زیادی دارد پس آن‌چه که بسیار اهمیت دارد این است که صاحب رستوران باید هر کاری که از دستش بر‌می‌آید (از آموزش پرسنل گرفته تا دادن پاداش به خدمات ویژه) انجام دهد تا پرسنل احساس قدردانی و ارزش بکنند.
پرسنل را هم داخل و هم خارج آشپز‌خانه تشویق کنید و این تشویق نباید محدود به پول باشد. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به پرسنل خود نشان دهید که به آن‌ها توجه می‌کنید. به یاد داشته باشید که رفتار شاد در پرسنل موجب شادی مشتری‌ها می‌گردد. سازمان‌دهی خوب، ارائه خدمات، رعایت بهداشت و نظافت و استخدام پرسنل خوب از روز اول افتتاح رستوران، تاثیر چشمگیری در حفظ رستوران دارد.

منبع : Thebalance