گسترش سایت‌های خرید و فروش املاک امکان دسترسی به لیست بی‌شماری از املاک را برای افراد فراهم آورده است. البته حتی با وجود این سایت‌ها هیچ‌گاه نمی‌توان نیاز به یک مشاور املاک باتجربه را نادیده گرفت. یک مشاور املاک باتجربه می‌تواند در خرید خانه‌ی رویایی‌تان به شما کمک کند و یا این‌که ملک‌تان را به سرعت بفروشد. از طرف دیگر یک مشاور املاک بی تجربه می‌تواند معامله را برای هر دو طرف خراب کند و شما را در حالت بهت و حیرت قرار دهد. با این وجود تعداد کمی از افراد هنگام خرید و فروش املاک به انتخاب مشاور املاک اصلح فکر می‌کنند. ارتباط با مشاور املاک باید بلند مدت و بر پایه‌ی اعتماد باشد، اگر این رابطه خوب شروع نشود پایان خوبی هم نخواهد داشت. با دوست و آشنا و خانواده‌ی خود در خصوص بهترین مشاور املاک مشورت کنید. با چندین مشاور املاک صحبت کنید، سپس بهترین را انتخاب کنید.
هنگام صحبت کردن با مشاورین املاک کم‌رو نباشید و از آن‌ها در خصوص تعداد املاکی که معامله کرده‌اند و هر چه که به ذهن‌تان می‌رسد سوال بپرسید.
دراین‌جا گریزی داریم به نه نشانه‌ای که می‌گویند مشاور املاک مورد نظرتان مناسب همکاری نیست.

پیشنهاد فروش ملک شما با بالاترین قیمت 

اگر قصد فروش ملک خود را دارید از حداقل سه مشاور املاک قیمت بگیرید. قیمت‌های پیشنهادی مشاورین املاک باید نزدیک به هم باشد. پیشنهاد قیمت بالا به این معنی است که مدت‌ها طول خواهد کشید  تا ملک شما به فروش برسد و دست آخر هم باید قیمت را پایین بیاورید. هر چقدر ملک شما بدون مشتری باقی بماند گمان‌ها مبنی بر این‌که ملک دارای مشکل است بیش‌تر خواهد شد.

زمان خرید و فروش املاک کارگزار باید فردی حرفه‌ای و فعال در تمام زمینه مشاور املاک باشد.

شغل اصلی مشاور املاک چیز دیگری است

فرقی نمی‌کند خریدار باشید یا فروشنده، کارگزار شما باید فردی حرفه‌ای و فعال در زمینه مشاور املاک باشد. اگر خریدار هستید؛ دوست دارید مشاور املاک لیست املاک به روز شده را به‌طور مداوم در اختیارتان بگذارد. اگر هم فروشنده باشید از مشاور املاک انتظار دارید که مداوم خریدارانی را برای بازدید به منزل‌تان بیاورد.

مشاور املاک از خویشاوندان باشد

در صورتی که خویشاوند شما در کارش حرفه‌ای نیست و برتری خاصی نسبت به دیگر مشاورین املاک ندارد، بهتر است مشاور املاک دیگری را انتخاب کنید. این قضیه می‌تواند از دل آزردگی و دعواها در آینده جلوگیری کند.

مشاور املاک اشراف زیادی روی منطقه‌ای که ملک شما در آن واقع شده است ندارد

این مسئله به‌خصوص در مناطقی که یک متر این طرف و آن طرف‌تر می‌تواند قیمت را افزایش دهد بسیار مهم است. مشاورین املاکی که اشراف زیادی به منطقه دارند با فروشندگان و خریداران زیادی در آن‌جا ارتباط دارند و می‌توانند ملک شما را به سرعت بفروشند.

مشاور املاکی که حق کمیسیون کمی می‌گیرند

حق کمیسیون مشاورین املاک 0/5 درصد کل قیمت قرار داد است که هر دو طرف باید آن را بپردازند. اگر حق کمیسیون برای فروش ملک‌تان پایین باشد به ندرت مشاورین املاک آن را به خریداران نشان می‌دهند. اما این مسئله بدان معنی نیست که شما نمی‌توانید در پایین آوردن حق کمیسیون چانه بزنید. 

بعضی از مشاورین املاک در خرید و فروش نوع خاصی از ملک تخصص دارند.

زمینه تخصص مشاور املاک چیز دیگری است

بعضی از مشاورین املاک در خرید و فروش نوع خاصی از ملک مانند واحدهای آپارتمان، کاندومینیوم و غیره تخصص دارند. بنابراین اگر می‌خواهید انتخاب مناسبی داشته باشید بهتر است تخصص مشاور املاک را نیز جزء معیارهای خود قرار دهید. 

مشاورین املاکی که در محدوده قیمتی شما معاملات زیادی انجام نمی‌دهند

بسیاری از مشاورین املاک تنها در محدوده قیمتی معینی معامله می‌کنند. بنابراین اگر قیمت ملک شما پایین‌تر یا بالاتر از محدوده باشد مشاور املاک باشد بهتر است از انتخاب آن صرف نظر کنید.

مشاور املاکی که روابط عمومی ضعیفی دارد

عمده کار مشاور املاک ارائه‌ی اطلاعات کامل و جامع درباره ملک مورد نظرتان است. او باید تمام جزییات ملک را به دقت برای شما بازگو کند و تصویر درستی از آن را به دست دهد. اگر دیدید مشاور املاک رغبت یا توانایی کافی برای ارائه‌ی اطلاعات کامل را ندارد، بنابراین نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

منبع : Usnews