در دوران بارداری بعضی قسمت های بدن دچار درد می‌شود که حتی از وجود آن‌ها خبر ندارید. دردهای عجیب و غریبی که در ناحیه‌های نامعلومی شروع می‌شود و تقریبا هیچ  وضعیت راحتی برای شکم شما باقی نمی‌گذارد.
لوییز برودا خانمی است که دچار دردهای حاملگی شده به ویژه در بارداری دوم که دوقلو باردار بود. خوشبختانه او به مدت 23 سال یوگا انجام داده و تمرینات خود را ادامه داده است. او 5 حرکت یوگا را برای تسکین دردهای بارداری مفید می‌داند، این حرکات باعث کشش بدن و افزایش فضا برای جنین می‌شود. این حرکت‌ها روشی مطمئن برای از بین بردن دردها و ناراحتی‌های زایمان نیز هستند.
برای شروع در جای خود نشسته و 3 بار سر خود را به سمت راست و سپس به چپ بچرخانید. شاید دوست داشته باشید زودتر این مرحله را بگذرانید، اما عجله نکنید چون احساس و آرامش و راحتی  به اندازه از بین بردن تنش‌های بارداری با حرکات عمیق و آهسته  سر و گردن حاصل می‌شود.

کشش به کناره‌ها

خانم‌ها در دوران بارداری احساس تنبلی می‌کنند اما بدین معنی نیست که به ذخایر انرژی دسترسی ندارند. حالت کششی باز را تمرین کنید، این حرکت به پاهای قوی و کشش باسن نیاز دارد و اگر دائما پشت میز می‌نشینید، این حرکت برای شما بسیار مفید خواهد بود. پاها را به عرض شانه‌ها باز کنید. پای چپ را برای تکیه‌گاه کمی خم کنید و دست راست را طوری به سمت بالا کش دهید که با پای راست زاویه‌ی 180 درجه داشته باشند. با انجام این حرکت یوگا انرژی بیشتر از تصور دریافت می‌کنید. به خاطر داشته باشید یک بازویتان را خم کرده و روی زانوی خمیده نگه دارید.

انجام حرکت مثلثی یوگا در دوران باردرای می‌تواند حس تعادل را به شما بازگرداند.

حالت مثلثی

سعی بر به‌خاطر سپردن زمان دقیق خوردن قرص‌های مکمل و آماده کردن اتاق بچه و دیگر مشغله‌های دوران بارداری باعث می‌شود حس کنید دارید عقل‌تان را از دست می‌دهید. در حالی که بارداری باید دوران خوبی باشد، می‌تواند پر از اضطراب و تنش سپری شود. این حرکت یوگا حس تعادل را به شما بازمی‌گرداند، پاها و بدن را به کار گرفته و به باسن انرژی وارد می‌کند. کشش جانبی بدن شانه‌ها را باز کرده و کمی هم آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. در دوران بارداری این حرکت را طوری تغییری دهید که موضع بدن‌تان بیش از حد کشیده و باز نشود. پاها را به عرض شانه‌ها باز کنید. دست راست را روی پای راست قرار دهید و دست چپ را به سمت بالا کش دهید. این حرکت را طوری انجام دهید که حالت بدن‌تان شبیه به یک مثلث شود.

کشش جانبی بدن در حالت نشسته

شاید بعد از 30 هفته بارداری نگاهی به خود بیندازید و به خاطر 10 هفته باقی‌مانده و رشد شکم‌تان احساس ترس کنید. این حرکت یوگا باعث کشیدگی پهلوها، لگن و باسن می‌شود. با بزرگ شدن شکم، فضای بیشتر برای جنین اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. روی زمین بنشینید و پاها را باز کنید. حالا پای چپ را به سمت داخل خم کنید. با دست راست نوک پای راست را بگیرید و دست چپ را به همان سمت کش دهید. تا جایی که امکان دارد سعی کنید پای راست‌تان هم نشود. 

انجام حرکت گربه یوگا در بارداری به انتقال وزن کودک از روی ستون فقرات کمک می‌کند و به مادر احساس راحتی می‌دهد.

حالت گربه

آیا در حال حاضر از کمردرد شدید و ناشناخته خود رنج می‌برید؟ احساس شما را درک می کنیم. اکثر زنان در دوران بارداری، کمردردها را تحمل می‌کنند، اما تغییر آرام حالت بدنی از قوس کمر به پشت صاف در حالی که چهار دست و پا هستید برای گرم کردن ستون فقرات و کشش بدن مفید است، امیدواریم کمردرد شما بهبود پیدا کند. این حرکت یوگا هم‌چنین به انتقال وزن کودک از روی ستون فقرات کمک می‌کند و به شما احساس راحتی می‌دهد. چهار دست و پا روی زمین بنشینید و کم را به سمت پایین و بالا کش دهید.

حالت بچه 

اگرتا به حال در کلاس‌های یوگا شرکت کرده باشید، احتمالا با حالت بچه آشنا هستید چون روشی برای رفع خستگی بعد از یک روز کاری سخت است. هر چند در دوران بارداری روزهای خود را با حس کار سخت آغاز می‌کنید و  استراحت و تجدید انرژی اهمیت بسیاری دارد. در حالت بچه تمرکز یوگا روی آرامش صورت و تنفس عمیق است. دو درس مهم که باید هنگام بروز انقباضات زایمان به یاد داشته باشید. چهار دست و پا روی زمین بنشینید و سپس سعی کنید دو دست را تا جایی که امکان دارد به سمت جلو کش دهید. 

منبع : Huffingtonpost