جراحی پلاستیک مانند هر جراحی دیگری با عوارض و خطراتی همراه است. این عوارض می‌تواند از ظاهر غیر طبیعی گرفته تا جای زخم و حتی مرگ متغیر باشد.  بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که جراحی‌های زیبایی مانند جراحی پلاستیک  چندان خطری ندارد. اما تمام جراحی‌ها حتی ایمپلنت دندان همیشه با عوارض و خطرات جدی احتمالی همراه هستند. علاوه بر خطرات کلی جراحی پلاستیک ، بیهوشی یکی از نگرانی‌هایی است که باعث بروز مشکلاتی می‌شود. در صورتی که بیمار آمادگی زیادی نداشته باشد، جراحی پلاستیک  با چالش‌ها و مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. اکثر اوقات جراحی پلاستیک  در مراکز درمانی مانند بیمارستان یا مطب جراح پلاستیک انجام می‌شود. مرکز درمانی باید مجهز به بخش آی سی یو باشد تا در صورت بروز مشکلات حاد برای بیمار، به سرعت اقدامات لازم برای او صورت گیرد.

نتایج نامطلوب

شاید این بزرگ‌ترین دل نگرانی بیماران جراحی پلاستیک  باشد. نتیجه‌ی نامطلوب نه تنها زیبایی فرد را بهبود نمی‌دهد، بلکه باعث بدتر شدن آن هم می‌شود. 

جای زخم (اسکار)

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های رسیدن به ظاهری جذاب‌تر جای زخم یا اسکار جراحی است. ایجاد جای زخم قابل پیش‌بینی نیست، اما در اکثر موارد قابل کنترل است. بیمار می‌تواند احتمال ماندن جای زخم را با نکشیدن سیگار، رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی پلاستیک  و پیروی از توصیه‌های پزشکی در دوران نقاهت به حداقل برساند.

آسیب عصبی یا بی‌حسی

در برخی موارد حین جراحی پلاستیک  ممکن است عصب آسیب ببیند. اگر عصب صورت آسیب ببیند به خوبی عوارض آن قابل مشاهده است و حرکت دادن ماهیچه‌های صورت دشوار و باعث افتادگی پلک و لب می‌شود. 

مراقبت‌های بهداشتی بعد از جراحی پلاستیک  و شستشوی مداوم دست‌ها می‌تواند تا حد زیادی احتمال بروز عفونت را کاهش دهد.

عفونت

در هر جراحی پلاستیک  درصدی ریسک بروز عفونت وجود دارد. مراقبت‌های بهداشتی بعد از جراحی پلاستیک  و شستشوی مداوم دست‌ها می‌تواند تا حد زیادی احتمال بروز عفونت را کاهش دهد.

هماتوم (خون مردگی)

هماتوم به جمع شدن خون در بخشی از بدن بیرون رگ‌های خونی گفته می‌شود. یکی از عوارض بعد از جراحی پلاستیک  هماتوم است. هماتوم باعث تورم و کبودی در ناحیه جراحی پلاستیک  می‌شود. در اکثر موارد این مشکل جزئی است، اما در برخی موارد هم هماتوم می‌تواند به قدری بزرگ باشد که باعث ایجاد درد و عدم خون رسانی در ناحیه‌ی جراحی پلاستیک  شود. در این شرایط جراح پلاستیک ممکن است با سرنگ یا روش‌های مشابه دیگر خون جمع شده را بیرون بکشد.

نکروز (بافت مردگی)

علت نکروز یا بافت مردگی می‌تواند عدم مهارت جراح پلاستیک یا شرایط نامناسب بعد از جراحی پلاستیک باشد. در بیشتر موارد نکروز خفیف است یا اصلا ایجاد نمی‌شود. بافت‌های مرده ناحیه جراحی پلاستیک  با گذشت زمان برداشته و بافت‌های جدید جایگزین می‌شوند.

خونریزی

جراحی پلاستیک  مانند دیگر جراحی‌های همراه با خونریزی است. اگر خونریزی بیش از حد معمول باشد نگران‌کننده خواهد بود، در غیر این‌صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست. خونریزی بعد از جراحی پلاستیک  معمولا بدلیل فعالیت زیاد فرد بیمار رخ می‌دهد.

مرگ

هر جراحی با احتمال خطر مرگ برای بیمار همراه است. با وجود این‌که این احتمال تنها یک درصد است، اما مرگ می‌تواند در ساده‌ترین جراحی پلاستیک  نیز اتفاق بیافتد. اغلب مرگ به علت واکنش به بیهوشی می‎باشد.

عارضه سروما در جراحی پلاستیک تهاجمی مانند لیپوساکشن و جراحی لاغری شکم شایع است.

سروما

این عارضه نیز مانند هماتوم است. سروما به تجمع مایع لنفاوی در ناحیه‌ی جراحی پلاستیک  گفته می‌شود. اگر تجمع این مایع بیش از حد باشد، جراح پلاستیک با سرنگ مایع را بیرون می‌کشد. سروما در جراحی پلاستیک  تهاجمی مانند لیپوساکشن و جراحی لاغری شکم شایع است.

لخته شدن خون

لخته شدن خون تنها مختص به جراحی پلاستیک  نیست و در تمام جراحی‌ها رخ می‌دهد. لخته شدن خون در رگ واریسی شایع‌ترین لخته‌شدگی خون است که در پاها ایجاد می‌شود. این لخته‌شدگی خون نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد اما تا وقتی که لخته‌ی خون به سمت قلب حرکت نکند، تهدید خاصی محسوب نمی‌شود. لخته‌ی خونی که به سمت شش‌ها حرکت می‌کند باید فورا با عمل جراحی پلاستیک درمان شود.

عوارض بیهوشی

اغلب بیماران از پس بیهوشی به خوبی بر می‌آیند، با این حال تعداد محدودی نیز هستند که دچار عوارض بعد از بیهوشی می‌شوند. عوارض مربوط به بیهوشی می‌توانند منجر به مرگ شوند. برای همین جراحی‌های انتخابی مانند جراحی پلاستیک  نیز باید با احتیاط انجام شوند.

کاهش عوارض جراحی پلاستیک

خطرات و عوارض جراحی پلاستیک  را تا حد زیادی می‌توان کاهش داد. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش عوارض انتخاب بهترین جراح پلاستیک است. هم‌چنین تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار در میزان موفقیت جراحی پلاستیک  تاثیر به سزایی دارند. دوران نقاهت برای افراد غیر‌سیگاری کوتاه‌تر است.  بعضی از پزشکان افراد سیگاری را از لیست بیماران خود خارج می‌کنند چرا که شانس موفقیت جراحی پلاستیک  برای این افراد به مراتب کم‌تر از دیگران است. در ضمن داشتن رژیم غذایی سالم قبل و بعد از انجام جراحی پلاستیک  می‌تواند فرایند بهبودی تسریع کند و احتمال ایجاد جای زخم را به حداقل برساند.

منبع : Verywell