آیا تا به حال فکر کردید که ناخن‌های شما هم ممکن است حساسیت و یا آلرژی شما را تحریک کند؟ آیا این امر صحت دارد یا خیر؟ وجود نشانه‌های زیاد آلرژی در ناخن‌های شما دلیل این است که بعد از مانیکور نسبت به مراقبت‌های روزانه و مرتب بی‌دقت بودید. مقدار زیادی ماده شیمیایی آلرژی‌زا در فرایند مانیکور معمولی که شامل بیس کت (لاک پایه)، تاپ کت و برق ناخن است ناخن‌ها را تهدید می‌کند و می‌تواند نشانه‌های حساسیت را ایجاد کند. لازم به ذکر است که مقادیر این مواد شیمیایی دربرخی ازآکرلیک یا ژل‌ها بسیار زیاد است. روغن‌های کوتیکول، کرم‌های دست و وسایل آرایشی و طراحی ناخن نیز می‌توانند عامل آلرژی در نوک انگشتان دست باشند. انتشار مقاله تحقیقی رونالد  Brancaccio, M.D.R در زمینه واکنش‌های آلرژیک به مواد مانیکور نشان می‌دهد که بعد از حساسیت به رنگ مو که از شایع‌ترین نوع حساسیت‌ها می‌باشد، حساسیت‌های مربوط به ناخن به‌عنوان دومین  و رایج‌ترین نوع آلرژی شناخته شده‌اند.
رزین فرمالدئید، تولوئن، اتیل متاکریلات  از مواد تشکیل دهنده در مواد مانیکور هستند که به‌عنوان شایع‌ترین عوامل واکنش‌زا شناخته شده‌اند. تحقیقات حاکی از آن است که حتی اگر قبلا هرگز به این مواد حساسسیت نداشتید، ممکن است به بسیاری از محصولات زیبایی و مانیکور حساسیت پیدا کنید.
نکته‌ی خیلی عجیب این است که خارش پوست دور ناخن، علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سیاهی چشم و آسم نیز از علائم حساسیت ناخن هستند ولی ممکن است هرگز به آن‌ها توجهی نکرده باشیم. 
اگر هر حس کردید که ممکن است ناخن‌های‌تان دچار حساسیت شده باشند، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید تا بدانید که آیا مانیکور می‌تواند علت آن باشد یا خیر.

جوش‌های دور لب

گاهی اوقات ممکن است آلرژی در قسمت‌هایی از بدن که فکرش را هم نمی‌کنید دیده شود. در یکی از موارد گزارش شده بیمار روز بعد از مانیکور به دلیل حساسیتی که به لاک ناخن داشت اطراف لبش شروع به جوش زدن کرد، ولی وقتی از لاک‌های فاقد رزین تولوئن‌ سولفانامید استفاده کرد این جوش‌ها کم کم ناپدید شدند. ورم لب هم یکی دیگر از علائم آلرژی می‌باشد، ولی جالب این است که خیلی‌ها ادعا می‌کنند که این آلرژی نیست بلکه لب‌های‌شان را شبیه  لب کایلی جنر (مدل و هنرپیشه آمریکایی) کردند.

استنشاق گاز موجود در مواد شیمیایی مانیکور علائمی از قبیل درد، سرخی، خارش، تاری دید و آب ریزش چشم را به همراه دارد.

سیاهی دور چشم

آیا مانیکور می‌تواند علت سیاهی دور چشم باشد؟ این مشکل نادر است ولی اتفاق می‌افتد. در واقع برخی واکنش‌های آلرژیک موجب تورم سینوس و بافت‌های اطراف آن شده و زیر چشم خونمردگی ایجاد می‌شود. اکثر خانم‌ها وقتی می‌فهند که علت این عارضه مانیکور ناخن بوده متعجب می‌شوند. دکتر الیز بریسکو در مقاله خود با عنوان «زیبایی شما» اظهارداشته که به دلیل استنشاق گاز موجود در مواد شیمیایی مانیکور علائمی از قبیل درد، سرخی، خارش، تاری دید و آب ریزش چشم نیز ممکن است بعد از مانیکور مشاهده شوند.

تاول

یکی از کاربران یو تیوپ  بنام Fionaz Nailz بعد از واکنشی که انگشتان او به نوعی ژل یو وی در مانیکور نشان داده، تاول‌ها و تورم‌هایی درنوک انگشتانش نمایان می‌شود و او با اشتراک گذاشتن این فیلم عوارض مانیکور را نشان می‌دهد. این نوع واکنش در حقیقت از رایج‌ترین نوع حساسیت است که اغلب مردم نسبت به محصولات ناخن پیدا می‌کنند. گاهی اوقات تاول‌ها بزرگ هستند و گاهی اوقات خیلی کوچک. این نوع واکنش‌ها  ممکن است با درد و خارش هم توام باشند. فراموش نکنید شما خودتان عامل این همه  دردسر هستید.

کوتیکول‌های قرمز و متورم

کوتیکول و پوست قرمز و متورم اطراف ناخن که گاهی شبیه جوش و با خارش همراه هستند در واقع واکنش آلرژیک نیست بلکه نوعی بیماری پوستی به نام تماس پوستی است که در آن پوست نسبت به آسیب و التهاب واکنش نشان می‌دهد. این مشکل ظاهر پوست را به هم می‌ریزد و مثل نوعی آلرژی خود را نشان می‌دهد. عامل این نوعی بیماری ماده متیل اکریلات شناخته شده که بیشتر در اکرلیک‌ها یافت می‌شود.

بعد از مانیکور ناخن ممکن است زیر ناخن احساس خارش و یا گرما بکنید.

گرم شدن زیر ناخن

بعد از مانیکور ناخن ممکن است زیر ناخن احساس خارش و یا گرما بکنید. احساس خارش و گرما زیر ناخن یکی دیگر از نشانه‌های آلرژی به محصولات مانیکور به ویژه ژل می‌باشد. در واقع هر مرحله از ژل‌ها به 3-1 دقیقه  زمان زیر نور یو وی نیاز دارد تا کاملا خشک شود در غیر این‌صورت با نفوذ به بافت‌های پوست، سلامتی پوست و ناخن شما را تهدید خواهد کرد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین راه حل چیست؟ باید از عملکرد چراغ دستگاه یو وی اطمینان حاصل نمایید چرا که این دستگاه‌ها بعد از چند ماه کار متوالی نور و روشنایی خود را از دست می‌دهند.

آب ریزش بینی

احساس سرماخوردگی و یا نوعی آلرژی فصلی از دیگر نشانه‌های آلرژی به مواد مانیکور می‌باشد. استنشاق گاز شیمیایی موجود در مواد مانیکور موجب بیماری به نام رینیت آلرژیک (تحریک و التهاب مجاری بینی) می‌گردد. رینیت آلرژیک ممکن است منجر به کهیر، خستگی مفرط، تاول، سرفه، گلو درد، عطسه و دیگر ناراحتی‌های پوستی و تنفسی گردد.

جوش و خارش

اگر مانیکور کردید و بعد در ناحیه شکم جوش زدید و یا اگزمای شما عود کرد چه می‌کنید؟  تا به حال به  جوش، تورم پوست و تاول اطراف ناخن‌ها اشاره کردیم ولی بهتر است بدانید که هر قسمتی از بدن شما ممکن است واکنش نشان دهد و علائم آن همیشه مثل جوش و کهیر قابل رویت نیست. به‌عنوان مثال احساس خارش، تشخیص این نوع آلرژی‌ها بسیار اهمیت دارد چرا که ممکن است به یک‌باره و حتی در قسمت‌هایی که با ناخن در ارتباط نیستند ظاهر شوند. متخصص پوست با آزمایش‌های شیمیایی می‌تواند علت اصلی را کنترل و محدود کند. اگر به محصولات ناخن آلرژی دارید خیلی نگران نباشید، می‌توانید از لاک‌ها و یا پاک کننده‌های آب پایه و یا فاقد مواد شیمیایی از قبیل فتالات، تولوئون، فرمالدئید، رزین و کافور هستند استفاده کنید.

منبع : Bustle