کاملا مشخص شده است که کارهای پرفشار و فرآیندهای خودکار از هر زمان دیگری سیم و کابل‌ صنعتی بیشتری استفاده می‌کنند. در این‌جا تعدادی از سازندگان سیم و کابل‌ صنعتی در مورد صنایعی صحبت می‌کنند که در نوآوری‌های مربوط به طراحی سیم و کابل‌ که به تغییر داده، شبکه سازی و سیم و کابل‌ قدرتی برای تداوم کار مطلوب ماشین‌های خودکار و صنعت نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند.

اتوماسیون موثرترین نقش را داشته است

نتیجه‌ی مستقیم و نهایی استفاده از سیستم‌های عایق با دیواره‌ی نازک باعث شده که حجم سیم و کابل‌ کاهش چشمگیری داشته باشد. سیم و کابل‌ کوچک‌تر به مصرف کنندگان نهایی اجازه می‌دهند که شعاع خم سیم و کابل‌ کمتر باشد و یا در مقایسه با سیم و کابل‌ با قطر بزرگ‌تر، در حالت خم شده دوام بیشتری داشته باشند. این سیم و کابل‌ در مقایسه با سیم و کابل‌ معمولی قطور جای کمتری اشغال می‌کنند که به مصرف کننده اجازه می‌دهد تعداد بیشتری سیم و کابل‌ را در یک فضای خاص استفاده کند و استفاده از اتصالات کابلی نیز در تعداد و اندازه کاهش پیدا می‌کند.
هر صنعتی که از ماشین‌های خودکار استفاده می‌کند تاثیر مهم و بزرگی در تغییر طراحی سیم و کابل‌ داشته است از جمله در حوزه انبارداری و توزیع، ساخت ماشین‌‌های خودکار و صنایع مواد غذایی و آشامیدنی. این دستگاه‌های خودکار قابل راه اندازی مجدد، پر سرعت و اغلب با توان بالا به طراحی‌های مطمئن و انعطاف‌پذیری نیاز دارند که عملکرد مناسبی داشته باشند.
همزمان که تمامی انواع ماشین آلات صنعتی برای تولید بیشتر روز بروز کارآمدتر و مدرن‌تر می‌شوند، این ماشین آلات سرعت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کنند. همان‌طور که این صنایع از پیشرفت و مدرن‌سازی ماشین آلات خود سود می‌برند، نیاز به ارتباطات سریع‌تر و موتورها و ماشین‌‌های پرقدرت‌تر و سریع‌تر نیاز به سیم و کابل‌ بیشتر و انعطاف‌پذیرتری دارند تا بتوانند کارها را به بهترین نحو ممکن انجام داده و از پس سرعت و قدرت موتورها و دستگاه‌های جدید برآیند.
در دستگاه‌های تولید پرفشار و با کارکرد تکراری بالا مانند دستگاه‌های پرس فشاری، ضرورت طراحی سیم و کابل‌ مطمئن تکیه‌گاهی بسیار بیشتر است. یکی از کارهایی که در این زمینه صورت گرفته استفاده از عایق‌‌هایی است که می‌توانند خم شدن متداوم را تحمل کنند و در این زمینه دیگر نیازی به استفاده از سیم و کابل‌ ضخیم و دست و پا گیر نیست. در این سیم و کابل‌ جدید از دیواره‌های عایق نازک‌تری استفاده می‌شود که علاوه بر عملکرد بهتر و انعطاف بیشتر، قطر و حجم آن‌ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. البته باید اعتراف کرد که قیمت این نوع از سیم و کابل‌ در مقایسه با دیگر سیم و کابل‌ رایج بسیار بیشتر است زیرا در ساخت این سیم و کابل‌ نیز از مواد و تکنولوژی‌های پرهزینه‌ای استفاده شده است. این موضوع می‌تواند در یک طرف ماجرا هزینه‌ی شما را افزایش دهد اما با این کار می‌توانید در طرف دیگر ماجرا مقدار به مراتب بیشتری را پس انداز و صرفه‌جویی کنید زیرا این سیم و کابل‌ خطر کمتر و دوام بیشتری داشته و هزینه‌ی تعمیرات و خرابیسیم و کابل‌ قطور رایج را ندارند.

سیم و کابل‌ استفاده شده در تجهیزات پزشکی به عایق‌ و روکش‌های ویژه‌ای نیاز دارند.

طراحی با در نظر داشتن ایمنی

بسیاری بر این عقیده‌اند که پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ی تولید سیم و کابل‌ صنعتی و پرکاربرد از حوزه سلامت و پزشکی نشأت گرفته‌اند، طراحی‌هایی که بهداشتی و ایمن و البته بسیار بادوام هستند. سیم و کابل‌ استفاده شده در تجهیزات پزشکی به عایق‌ و روکش‌های ویژه‌ای نیاز دارند که با استانداردهای وازت غذا و دارو هم‌خوانی داشته و حتی دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی باشند.
با ظهور ربات‌ها هر ساله شاهد استفاده از سیم و کابل‌ متحرک جدیدتر و بیشتری در ابزار‌ خودکار پزشکی هستیم. این ابزار نوین پزشکی به سیم و کابل‌ آنتی باکتریال نیاز دارند تا درمان‌های بی‌خطری را به بیماران ارائه دهند و صنایع تولید سیم و کابل‌ نیز این نیاز را درک کرده و چنین سیم و کابل‌هایی را با طراحی‌های منحصر به فرد برای این صنایع پزشکی تدارک دیده‌اند.
دستگاه‌های رادیولوژی و ام آر آی به سیم و کابل‌ متحرک مطمئنی نیاز دارند تا در زمان صرفه‌جویی شود. تجهیزات پزشکی و بیمارستانی نیز مانند دیگر تجهیزات پرمصرف و پرکار دیگر صنایع باید در تمام طول شبانه روز کار کرده که به سیم و کابل‌ باکیفیت، با کارکرد دقیق و بدون وقفه و آسیب نیاز دارند.

مواد سازنده برای کارکرد مناسب در محیط‌های خشن 

ماشین‌هایی مانند ابزارهای حفاری در معادن و ماشین آلات ساختمانی برای استقامت در این شرایط سخت کاری، به مواد عایق و روکش باکیفیت و مقاومی نیاز دارد که بتوانند هم از خود سیم و کابل‌ محافظت کنند و هم از شخصی که از آن استفاده می‌کند. سیم و کابل‌ مخصوصی که در ماشین آلات ساختمانی به کار می‌روند باید توانایی مقاومت در برابر مواد شیمیایی که در این صنعت استفاده می‌شود را به خوبی داشته باشند. هم‌چنین این ماشین آلات به سیم و کابل‌ متحرکی نیاز دارند که در برابر مایعات و روغن‌های مخرب استقامت کافی داشته باشند، که این موضوع ساختن چنین سیم و کابل‌ مقاومی را برای طراحان صنعت ساخت سیم و کابل‌ سخت و چالش برانگیز اما قابل وصول کرده است.
در برخی از سیم و کابل‌ جدید از عایق‌ها و روکش‌های جدیدی استفاده می‌شود که خطر آتش گرفتن سیم و کابل‌ را به حداقل می‌رساند، اما استفاده از ترکیباتی خاص برای این موضوع باعث کاهش خاصیت انعطاف‌پذیری ترکیب عایق و روکش‌ها می‌شود. بنابراین طراحان صنعتی سیم و کابل‌ همواره در تلاشند که سیم و کابل‌هایی با خاصیت ضد آتش و در عین حال انعطاف‌پذیر بسازند که این موضوع به آسانی محقق نخواهد شد.
سیم و کابل‌ صنعتی اترنت نیز باید توانایی عملکرد بهینه در مسافت‌های طولانی و مقاومت مناسب در برابر انتقال سریع اطلاعات، دماهای بالا، پارازیت و حتی اشعه‌ی خورشید و مواد روغنی را داشته باشند.

منبع : Wireandcabletips