هر فردی از زیبا بودن لذت می‌برد اما داشتن ارتودنسی می‌تواند موجب دستپاچگی و خجالت شود. با به کارگیری روش‌های زیر خواهید دید می‌توان حتی با ارتودنسی هم زیبا بود و اعتماد به نفس بالایی داشت.

با ارتودنسی زندگی کنید

به خاطر نتیجه خوب آن، ارتودنسی را با آغوش باز بپذیرید. انجام ارتودنسی نشان می‌دهد که شما به ظاهر خود در برابر بقیه افراد اهمیت می‌دهید و در جهت بهبود آن تلاش می‌کنید. فراموش نکنید بعد از پایان دوره‌ی درمان چه لبخند زیبایی خواهید داشت.

رنگی انتخاب کنید که زیاد جلب توجه نکند. اگر از اارتودنسی سنتی استفاده می‌کنید، نوارهای نارنجی، سبز، زرد، آبی روشن و بنفش انتخاب نکنید. هم‌چنین از نوارهای شفاف اجتناب کنید چون به راحتی لکه دار می‌شوند. از نوارهای سیاه، خاکستری و نقره‌ای استفاده کنید. چند رنگ مختلف را امتحان کنید، رنگ مناسب ظاهر خود را خواهید یافت. اگر قصد استفاده از نوار دورنگ را دارید آن‌ها را از یک خانواده (گرم/سرد) انتخاب کنید تا با هم هم‌خوانی داشته باشند.

نوع دیگری از ارتودنسی را امتحان کنید. اگر از داشتن ارتودنسی سنتی و قدیمی راضی نیستید، از ارتودنتیست خود درباره انواع جدیدتر سوال کنید.
  • ارتودنسی سرامیک: هم‌اندازه ارتودنسی سنتی است به جز این‌که هم‌رنگ بودن با دندان‌های شما طراحی شده‌اند.
  • ارتودنسی دهانی: پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد و قابل رویت نیست. توجه کنید در ابتدا ممکن است با آن احساس راحتی نکنید و درد بیشتری داشته باشید. 
  • اینویزیلاین: این نوع در واقع ارتودنسی محسوب نمی‌شود بلکه محافظ دهان است که در مدت دو سال یا بیشتر دندان‌های‌تان را مرتب می‌کند.
 خجالتی نباشید، لبخند بزنید و سرتان را بالا نگه دارید. یک چهره متبسم  و رفتارهای مثبت بیشتر از ارتودنسی روی ظاهر شما تاثیر می‌گذارد، پس سعی کنید خودتان باشید. هنگام صحبت کردن من و من نکنید یا دهان‌تان را نبندید، ممکن است افراد برداشت اشتباهی از رفتار شما داشته باشند.

در طول درمان و مدت ارتودنسی یک برنامه مراقبتی روزانه برای دهان‌تان داشته باشید.

رعایت بهداشت دهان

یک برنامه مراقبتی روزانه برای دهان‌تان داشته باشید. داشتن ارتودنسی در دهان به معنی قدرت و استحکام دندان‌ها نیست، بلکه تمرینی برای مراقبت از آن‌ها است. اگر بهداشت دهانی را رعایت کنید، ارتودنسی نیز تاثیرات مثبت بسیاری بر ظاهر شما خواهد داشت.
حداقل روزانه دو مرتبه مسواک بزنید. همیشه دندان‌های خود را یک مرتبه در صبح و یک مرتبه در شب مسواک بزنید. پاک‌سازی باقی‌مانده‌ی تکه‌های غذا از لا به لای دندان‌ها و ارتودنسی اهمیت زیادی دارد.
اگر مسواک زدن مقدور نیست از دهان‌شویه استفاده کنید. هر جایی که هستید و می‌خواهید لبخند زیبا و دندان‌های تمیز داشته باشید، مصرف دهان‌شویه به شما نشاط دوباره می‌دهد و نفس شما را تازه‌تر می‌کند.
هر روز نخ دندان استفاده کنید. نه تنها دندان‌ها تمیز می‌شوند بلکه از التهاب و بیماری‌های لثه مانند ورم لثه جلوگیری می‌‌کند. استفاده از نخ دندان برای ارتودنسی امری واجب است. از نخ دندان موم‌پوش یا خلال دندان استفاده کنید.
رژیم غذایی خود را با جدیت دنبال کنید. درصورت پیشرفت، ارتودنتیست را زودتر از موعد خارج می‌کند. خوراکی‌های چسبنده استفاده نکنید چون به قطعات ارتودنسی چسبیده و ظاهر آن را زشت می‌کند.

توجه را به موارد دیگر معطوف کنید

  • ظاهر خود را تغییر دهید. اگر از لباس‌ها و زیورآلات خاصی استفاده می‌کنید و آرایش موی جدیدی دارید، به راحتی می‌توانید توجه افراد را به چیزهای دیگر جلب کنید. یک کلاه با طراحی جالب، عینک آفتابی یا روسری جدید را امتحان کنید. لباس‌هایی خارج از عادات معمولی خود انتخاب کنید. تتوی موقت انجام دهید و از زیورآلات استفاده کنید.
  • از آرایش چهره و مو کمک بگیرید. مدل جدید و هیجان‌انگیزی برای خود انتخاب کنید. چشمان خود را به شیوه‌ی جذاب و برجسته‌ای آرایش کنید.
  • از سایه‌ی چشم براق استفاده کنید تا توجه دیگران از دهان و ارتودنسی به چشم‌های‌تان معطوف شود. اما زیاده‌روی نکنید.
  • از رژلب براق استفاده نکنید چون توجه ‌تمام افراد را به دهان شما جلب می‌کند.

منبع : Wikihow