بسیاری از بیماران از جراحان لیزیک سوال مشابهی می‌پرسند و سوال آن‌ها این است: «مدتی است می‌خواهیم جراحی لیزیک انجام دهم اما شنیده‌ام افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند در شب دید مناسبی ندارند. آیا این موضوع صحت دارد؟ از کجا بدانم که بعد از انجام جراحی لیزیک به مشکل بینایی محدود در شب دچار خواهم شد یا خیر؟»
نمی‌توان با قطعیت گفت که بعد از انجام جراحی لیزیک دچار ضعف شبانه بینایی خواهید شد یا خیر. این موضوع به عوامل بسیاری وابسته است و در برخی از بیماران احتمال ابتلا به عارضه بیان شده بعد از انجام جراحی لیزیک از دیگران بیشتر است.
برخی از مشکلاتی که افراد پس از انجام جراحی لیزیک به آن دچار می‌شوند عبارتند از حساسیت به نور، دیدن هاله d نور و دیدن اشعه‌های نورانی که رانندگی در شب را دشوار خواهند کرد.  باید توجه داشته باشید که داشتن مشکل بینایی شبانه تا چند روز بعد از انجام جراحی لیزیک کاملا طبیعی است. در بسیاری از بیمارانی که جراحی لیزیک انجام داده‌اند ممکن است تا چند روز، چند هفته و یا حتی چند ماه مشکلات دید در شب مشاهده شود. اما این وضعیت موقتی خواهد بود و بعد ازمدتی رفع خواهد شد.

حساسیت به نور، دیدن هاله نور و دید ناکافی در نور کم از مشکلات معمول بعد از انجام جراحی لیزیک محسوب می‌شوند.

عوامل نقص بینایی در شب در افرادی که جراحی لیزیک انجام داده‌اند

حساسیت به نور، دیدن هاله نور و دید ناکافی در نور کم از مشکلات معمول بعد از انجام جراحی لیزیک محسوب می‌شوند که از تورم قرنیه ناشی می‌شوند. با این وجود برخی از مشکلات بینایی در شب بعد از دوران نقاهت عمل لیزیک نیز پابرجا هستند. عوامل این مشکلات عبارتند از:
  • برطرف نشدن خطای انکساری: این مقوله به باقی ماندن خطای انکساری چشم از قبیل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم اشاره دارد. خطای انکساری می‌تواند در نتیجه حساسیت کم یا بیش از حد قرنیه به جراحی لیزیک باشد که باعث می‌شود چشمان شما خطای انکساری را کمتر از مقدار لازم یا بیشتر از آن تصحیح کنند.
  • گشاد شدن مردمک‌ها: گاهی اوقات بعد از انجام لیزیک مردمک چشم به اندازه‌ای گشاد می‌شود  که نور به درون چشم نفوذ کرده و فرد دچار حساسیت به نور و دیدن هاله نور دور اشیا می‌شود. از آن‌جا که مردمک‌ها به صورت طبیعی در فضای تاریک گشاد‌تر می‌شوند، این مشکل در طول شب بسیار شدیدتر خواهد بود.
  • مشکلات مربوط به لایه‌ی روی قرنیه: بعضی اوقات لایه‌ای که با استفاده از لیزر روی قرنیه ایجاد شده است، بعد از جا‌ی‌گذاری به طور کامل و به شکلی مناسب در چشم جای نمی‌گیرد. در بعضی از موارد این لایه به درستی در مرکز چشم قرار نمی‌گیرد. این مشکلات ممکن است باعث شود که نور در نقطه‌ی تلاقی قسمت جراحی شده و قسمت جراحی نشده به صورت نامنظم و نامعمولی انعکاس پیدا کند و به مشکل بینایی در شب منجر شود. 
  • ساییدگی: این مشکل زمانی به وجود می‌آید که در عمل لیزیک دستگاه لیزر در مرکز مردمک قرار نگرفته باشد. اما با توجه به این‌که در لیزرهای پیشرفته جدید سیستم ردیابی چشم وجود دارد، به ندرت این اتفاق می‌افتد. با وجود این‌که ساییدگی غیرمرکزی در دید روزانه شخص بیمار مشکلی تولید نمی‌کند، اما باعث بروز مشکلاتی در دید شبانه فرد می‌شوند.

درمان‌های بسیاری برای کاهش مشکلات مربوط به دید در شب بعد از انجام عمل لیزیک وجود دارد.

فاکتورهایی که احتمال ابتلا به مشکلات دید در شب بعد از انجام عمل لیزیک را افزایش می‌دهند

درمان‌های بسیاری برای درمان مشکلات دید شبانه بعد از انجام جراحی لیزیک وجود دارد که موفقیت این روش‌های درمانی تا حدود زیادی به شرایط چشم بیماران وابسته است. افراد دارای مردمک‌های گشاد و افراد دارای خطای انکسار بالا بعد از انجام عمل لیزیک بیشتر در معرض دچار شدن به مشکلات دید در شب خواهند داشت.
قبل از این‌که برای انجام جراحی لیزیک اقدام و برنامه‌ریزی کنید، در مورد خطر ابتلا به مشکل کاهش دید در شب بعد از انجام جراحی صحبت کنید. پزشک معالج شما می‌تواند مقدار خطر انجام جراحی لیزیک در شما را مشخص کرده و با توجه به آن تهمیدات لازم برای به حداقل رساندن این خطر را در نظر گیرد.

درمان‌های موجود برای مشکل دید در شب بعد از انجام جراحی لیزیک

درمان‌های بسیاری برای کاهش مشکلات مربوط به دید در شب بعد از انجام عمل لیزیک وجود دارد. اگر بعد از انجام جراحی لیزیک به خطای انکساری طولانی مدت دچار شدید استفاده از عینک‌های طبی اصلاحی یا انجام جراحی لیزیک اصلاحی ضروری به نظر می‌رسد. طبیعی است که در برخی از موارد بعد از انجام جراحی لیزیک، برای برخی از فعالیت‌ها مانند مطالعه باید از عینک‌ و لنز طبیعی استفاده کنید. 
اگر از گشادی مردمک رنج می‌برید، پزشک شما می‌تواند نوعی قطره‌ی چشمی برای شما تجویز کند که گشادی مردمک را کاهش می‌دهد. هم‌چنین استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند با کاهش گشادی مردمک به از بین حساسیت به نور و نورانی دیدن اشیا کمک کند. لنزهای اصلاحی نیز می‌توانند سایز مردمک را کاهش دهند. استفاده از لنزهای دودی ضد انکسار نیز می‌تواند خیرگی و دید نورانی را کاهش دهد. مشکلات مربوط به ساییدگی را نیز می‌توان با جراحی لیزیک و امواج مستقیم یا جراحی پی آر کی درمان کرد.

منبع : Verywell