در جامعه‌ی امروز، تقریبا همه فراموش کرده‌اند و خانم‌ها و آقایان با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند؛ البته تا قبل از این‌که خانم‌ها بارداری شوند. درحالی‌که همسر شما نه ماه تلاش می‌کند کودک شما را در بدن خود پرورش دهد، تنها کاری که از دست شما برمی‌آید نگاه کردن به این منظره از بیرون بدن مادر است.
اگرچه، با وجود این‌که از نظر بیولوژیک کاری از دست شما ساخته نیست، اما به‌عنوان پدر و به دلیل علاقه‌ی شما به همسرتان، شما نیز باید در فرآیند بارداری دخیل باشید.
دوران بارداری برای خانم‌ها سخت است و توجه به این مشکلات می‌تواند علاقه‌ی شما به همسرتان را بیشتر کند. به‌عنوان یک مرد، احتمالا دوست دارید در کنار همسر خود بوده و به او حس آرامش بدهید تا درد‌های بارداری زیاد او را آزار ندهند.
بسیاری از آقایان فرآیند بارداری را گیج‌کننده می‌دانند و به همین دلیل از آن ترسیده و در حساس‌ترین شرایط پا پس می‌کشند. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم همسر باردار خود را بهتر درک کرده و روش‌های مراقبت صحیح از او را بشناسید.

به خبر باردارشدن همسر خود واکنش مناسب نشان دهید

اگر خیلی مشتاق به داشتن بچه نیستید، طوری رفتار کنید که همسر شما از این موضوع آگاه نشود. واکنش‌های نامناسب مانند ناراحتی و گریه کردن، حالت تنفر گرفتن یا نفرین به روش‌های جلوگیری از بارداری، به همسر شما احساس منفی می‌دهد. شما باید به همسر خود اعتمادبه‌نفس داده و به او اثبات کنید در همه‌ی شرایط کنار او خواهید ماند و تلاش دارید پدر خوبی باشید.
در مورد بارداری مطالعه کنید، هرچه اطلاعات شما در این مورد بیشتر باشد، احساس همدردی بیشتری با همسر خود می‌کنید. کتاب‌های زیادی در این مورد وجود دارد که در برخی از آن‌ها فصلی به وظایف پدر اختصاص داده شده است. هم‌چنین این کتاب‌ها مراحل بارداری و مشکلات و عوارض آن را توضیح داده و به شما برای درک میزان رشد جنین کمک می‌کنند.

اضطراب او را کاهش دهید

در دوره‌ی بارداری خانم‌ها از نظر احساسی شکننده می‌شوند، پس با بی‌توجهی به همسر خود فشار اضافه وارد نکنید. سعی کنید در کارهای خانه به همسر خود کمک کنید تا او زمان بیشتری برای استراحت داشته باشد.

در دوران باراری برای بردن همسر خود به مطب متخصص زنان و زایمان وقت ایجاد کنید.

همراه همسر خود به مطب متخصص زنان و زایمان بروید

این کار سه مزیت دارد:
  • اول و مهم‌تر از همه، به همسر خود نشان می‌دهید که در طول بارداری او را ترک نخواهید کرد. 
  • دوم، از جزئیات بارداری باخبر خواهید شد و آماده‌ی کمک‌رسانی به همسر خود می‌شوید. به توصیه‌های متخصص زنان و زایمان توجه کنید، زیرا ذهن خانم‌ها در دوران بارداری دچار اختلال می‌شود و این می‌تواند آن‌ها را دچار اضطراب کند. اما اگر شما همه‌چیز را به خاطر بسپارید وی می‌تواند به شما تکیه کند.
  • سوم، دیدن تصویر کودک حتی زمانی که تنها توده‌ای بدون شکل است می‌تواند به شما برای برقراری رابطه‌ی بهتر با جنین کمک کند. حتی اگر واقعا سر شما شلوغ است، برای بردن همسر خود به مطب متخصص زنان و زایمان وقت ایجاد کنید.

اجازه بدهید همسرتان بخوابد

هرچه به پایان بارداری نزدیک‌تر شوید، خوابیدن برای همسر شما سخت‌تر خواهد شد. زمانی که خانم‌ها رو به بالا می‌خوابند، وزن بچه به ستون فقرات، عضلات کمر، روده‌ها و رگ‌های آن‌ها فشار وارد می‌کند که منجر به دردهای شدید و کندی در گردش خون و نهایتا مشکل در خوابیدن می‌شود. از سویی دیگر، کودک نیز ممکن است رحم مادر را با کیسه‌بوکس اشتباه گرفته و در هنگام خوابیدن مادر را آزار دهد.
شما می‌توانید برای کمک به راحت خوابیدن همسر خود از توصیه‌های زیر پیروی کنید:
  • برای همسر خود یک بالش بارداری تهیه کنید. خانم‌های باردار باید رو به شانه بخوابند و بالش بارداری به آن‌ها کمک می‌کند احساس راحت‌تری داشته باشند.
  • قبل از خواب کمر او را ماساژ دهید.
  • از چای گیاهی برای ایجاد آرامش فیزیکی و ذهنی استفاده کنید.
  • او را در آغوش بگیرید.
  • با او معاشقه کنید.

بارداری سیستم هورمونی خانم‌ها را برهم می‌زند و باعق می‌شود گاهی بسیار عصبانی شده و یا بدون دلیل گریه کنند.

صبور باشید

بارداری سیستم هورمونی همسر شما را برهم می‌زند؛ در این دوره گاهی خانم‌ها احساس خوبی دارند و گاهی بسیار عصبانی شده و یا بدون دلیل گریه می‌کنند. صبور باشید و فراموش نکنید که علت هورمون‌ها هستند. او را درک کنید، هورمون‌های جنسی خانم‌ها در دوره‌های مختلف متفاوت خواهند بود. در سه ماه اول کاهش، در سه ماه دوم افزایش و در سه ماه آخر مجددا کاهش می‌یابد.
زنان باردار باید مرتب به دستشویی بروند، این نیاز تا هر 30 دقیقه یک‌بار نیز پیش خواهد رفت. خود را جای همسرتان بگذارید تا متوجه مشکلات این رفت‌ و آمد شوید. تصور کنید در بین یک فیلم لازم باشد سه بار به دستشویی بروید و یا هر نیم ساعت یک‌بار از خواب بیدار شوید. برای کمک به همسر خود در این مورد، دو راه وجود دارد:
  • اول، او را درک کنید. زمانی که همسر شما در مسیری 1 ساعته می‌خواهد که به دستشویی برود، عصبانی نشوید و او را به یک سرویس بهداشتی برسانید.
  • دوم، مسیر سرویس بهداشتی را باز بگذارید تا وی در تاریکی به زمین نیافتد. نصب یک چراغ شب خواب در مسیر نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

خود را جای او بگذارید

منظور انجام کارهای احمقانه یا بازی نیست، بلکه سعی کنید شما نیز عادات همسر خود را تقلید کرده و با شرایط جدید تغییر کنید. با این کار حمایت عاطفی خود را به همسر اثبات کرده و وی را تشویق به پیروی از توصیه‌های متخصص زنان و زایمان می‌کنید. پس زمانی که همسر شما از خوردن نمک و قهوه محروم می‌شود، غر نزده و شما نیز حداقل به‌ظاهر از این مواد دوری کنید. ورزش برای خانم‌های باردار بسیار مفید است، پس همسر خود را تشویق به پیاده‌روی و رفتن به باشگاه ورزشی کنید.
به او بگویید که زیباست و شما او را دوست دارید. همسر شما در دوره‌ی بارداری دچار تغییرات فیزیکی جدی می‌شود. به او اطمینان دهید که زیباست و شما هم‌چنان او را دوست دارید. عشق بدون شرط خود را هرروز به او اثبات کنید.

خانم‌ها معمولا یک ماه پس از بارداری دچار تهوع صبحگاهی یا ویار می‌شوند که تا 14 هفته ادامه خواهد داشت.

تهوع صبحگاهی یا ویار در بیشتر دوران بارداری خانم‌ها را آزار می‌دهد

این مشکل در 75 درصد از خانم‌های باردار گزارش‌شده است. نشانه‌های این مشکل سردرد، خواب‌آلودگی شدید و حالت تهوع و حتی استفراغ است. خانم‌ها معمولا یک ماه پس از بارداری دچار این علائم می‌شوند که تا 14 هفته ادامه خواهد داشت. برخی خانم‌ها در کل دوران بارداری با این مسئله درگیر هستند.
برخلاف نام این بیماری، علائم تنها در صبح ظهور نمی‌کنند و اغلب در کل روز ادامه دارند. برای کمک به کاهش این علائم روش‌های زیادی توصیه شده که تنها راه رسیدن به درمان، آزمون‌ و خطا است. هرروز روش جدیدی را آزمایش کنید تا به درمان قطعی برسید. آماده باشید برای کاهش درد‌های او حتی شب‌ها نیز به پزشک و داروخانه مراجعه کنید. در ادامه چند روش برای درمان این بیماری توصیه شده است:
  • مکمل ویتامین B6: تحقیقات نشان داده که این ویتامین می‌تواند نشانه‌های ویار را کاهش دهد.
  • دستبندهای دریازدگی: این دستبندهای کشی به نقاط خاصی از مچ فشار وارد می‌کنند که احتمالا منجر به کاهش احساس تهوع می‌شود.
  • نوشابه‌ی غیرالکلی گازدار: گاز نوشابه می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. هم‌چنین زنجبیل می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. به دنبال نوشابه‌هایی باشید که در آن‌ها از زنجبیل واقعی استفاده شده است.
  • بیسکویت: مشکل ویار این است که خوردن را برای خانم‌ها غیر جذاب می‌کند، اما شکم خالی خود می‌تواند منجر به حالت تهوع شود. بیسکویت سبک بوده و به معده فشار نمی‌آورد، درعین‌حال می‌تواند گرسنگی صبحگاهی را برطرف کند. قبل از بلند شدن از تخت، کمی بیسکویت به همسر خود بخورانید.
  • دمنوش زنجبیلی یا نعنا: همانند زنجبیل، قرص نعنا نیز می‌تواند حالت تهوع را درمان کند.
  • انعطاف‌پذیر باشید: در دوران بارداری گاهی برخی غذاها برای همسر شما غیر جذاب و گاهی همان غذا تنها غذای موردعلاقه‌ی او خواهد بود. انعطاف‌پذیر بوده و به او همان چیزی را بدهید که دوست دارد. آماده باشید برای برطرف کردن ویار او هر زمان در شبانه‌روز به خرید بروید.
  • خود را تمیز نگه‌ دارید: خانم‌های باردار به بو حساس هستند. حتی بوهایی که روزی او عاشق‌شان بوده‌اند می‌توانند حال آن‌ها را بد کنند؛ بنابراین هرروز دوش گرفته و مسواک بزنید تا بتوانید به‌راحتی در کنار آن‌ها باقی بمانید.
  • آماده‌ی شنیدن درد دل باشید: بارداری، به‌خصوص در ماه‌های اول، برای خانم‌ها ترسناک است. خانم‌ها نگران سلامت کودک خود، درد زایمان، نیاز به سزارین و وظایف خود به‌عنوان مادر هستند. اجازه بدهید همسرتان خودش را با غر زدن و گریه خالی کند. اگر موضوع خاصی همسر شما را آزار می‌دهد، او را آرام کرده و به او بگویید «دردهایی که احساس می‌کنی کاملا طبیعی بوده و نشانه‌ی سالم و طبیعی بودن جنین هستند.»

منبع : Artofmanliness