با این‌که مراجعه به متخصص زنان و زایمان برای بسیاری از خانم‌ها وحشت‌انگیز است، می‌تواند تجربه‌ای مفید باشد. به‌عنوان یک زن، بدن شما همواره با افزایش سن در حال تغییر است و این تغییرات تاثیرات ناشناخته‌ای به همراه دارند. اگر چیزی غیر معمول تجربه می‌کنید، بهتر است در خصوص آن به متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. در این مطلب نکاتی که حتما باید با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید را آورده‌ایم.


تغییر در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی

فرقی نمی‌کند عمدا وزن کم کنید یا خیر، همیشه با کاهش وزن خطراتی نیز وجود دارند پس بهتر است این مسئله را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. علاوه بر تغییرات فیزیکی بدن، تغییرات داخلی نظیر تغییرات هورمونی یا تغییرات کارکرد سیستم تولید مثل باید بررسی شوند. هم‌چنین اگر در حال افزایش وزن هم باشید این موارد کاملا صادق هستند. سالم نگاه داشتن بدن اهمیت زیادی دارد، پس بهتر است همیشه در خصوص تغییراتی که در بدن شما رخ می‌دهد با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. 


عوارض جانبی غیرعادی قرص‌های جلوگیری

اگر شاهد عوارض غیرعادی مثل ترشحات غیرعادی، گرفتگی عضلات، خوریزی شدید و سرگیجه هستید بهتر است این موارد را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید چون تمام قرص‌های جلوگیری یکسان نیستند. قرص‌های مختلف منجر به تولید هورمون‌ها به میزان مختلف می‌شوند و متخصص زنان و زایمان می‌تواند به شما کمک کند که قرص مناسبی انتخاب کنید. بهتر است در خصوص این‌که قاعدگی چطور روی بدن شما تاثیر می‌گذارد صادق باشید تا متخصص زنان و زایمان بتواند قرص مناسبی برای شما پیدا کند. 


در صورت داشتن افسردگی متخصص زنان و زایمان بهتر می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کرده و درمان مناسبی برای‌تان پیدا کند.

افسردگی

به صورت طبیعی تمام خانم‌ها در دورانی از زندگی دچار افسردگی می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که این مشکل برای‌شان پیش می‌آید. اولین قدم در درمان افسردگی پذیرفتن آن است. به این شکل متخصص زنان و زایمان بهتر می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کرده و درمان مناسبی برای‌تان پیدا کند. بعضی خانم‌ها تا قبل از دوران یائسگی دچار افسردگی نمی‌شوند و این کاملا طبیعی است. اما مشخصا روش درمان آن‌ها از روش درمان یک خانم جوان متفاوت است. بعضی خانم‌ها هم به دلیل مشکلاتی که در زندگی داشته‌اند دچار افسردگی می‌شوند که مشاوره درمان بهتری برای آن‌ها خواهد بود. 


پیدا کردن غده در سینه

زنان و دختران جوان به یک میزان در معرض خطر سرطان سینه هستند، حتی دختران ده ساله. اگر فکر می‌کنید برآمدگی که در سینه‌ی‌تان پیدا کرده‌اید چیزی نیست، بهتر است این مسئله را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. سرطان سینه می‌تواند در سنین جوانی آغاز شود، مخصوصا اگر در خانواده سابقه‌ی این بیماری را داشته باشید. پس اگر چنین مشکلی دارید به خودتان لطف کنید و این مسئله را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. 


عفونت آلت تناسلی

در خصوص این بیماری خجالت‌زده نباشید چون یک بیماری مقاربتی نیست. این نوع عفونت بین بعضی خانم‌ها رایج است و باید در خصوص آن با متخصص زنان و زایمان صحبت شود. دیابت دارید؟ سیستم ایمنی بدن‌تان مشکل دارد؟ آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید؟ یا مثل میلیون‌ها خانم دیگر قرص‌های جلوگیری مصرف می‌کنید؟ اگر چنین است در معرض خطر عفونت آلت تناسلی هستید. 


اگر در خانواده سابقه سرطان دارید باید در خصوص آن با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

سابقه سرطان در خانواده

این مهم‌ترین چیزی است که باید در خصوص آن با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. آیا مادربزرگ‌تان در سن 55 سالگی به سرطان سینه مبتلا شد؟ آیا مادرتان سرطان تخمدان داشته است؟ این‌ها جزئیات مهمی هستند که متخصص زنان و زایمان باید از آن‌ها آگاه باشد. 


کم شدن میل جنسی

این یکی دیگر از مشکلات خانم‌ها است که از صحبت کردن در خصوص آن خجالت می‌کشند. هر چیزی از قرص‌های جلوگیری گرفته تا افسردگی می‌تواند روی میل جنسی موثر باشد. صحبت کردن با متخصص زنان و زایمان به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل فیزیکی است یا روانی. پس از ارزیابی مشکل، متخصص زنان و زایمان می‌تواند راه حلی برای مشکل پیدا کند. 


عدم تمایل به بچه‌دار شدن

مشکل شما بالعکس است؟ 40 سال سن، سه فرزند و یک شوهر دارید که به او علاقه‌مندید اما نمی‌توانید تصور کنید که بچه‌های بیشتری در خانه سر و صدا و شیطنت کنند؟ خیلی از خانم‌ها از ترس باردار شدند نمی‌توانند روابط جنسی سالمی با همسرشان داشته باشیند. با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید تا راه حلی مثل IUD را پیش پای شما قرار دهد. برای حل این مشکل راه حل‌های زیادی وجود دارد.


منبع : Fitpregnancy