با اختصاص هزینه‌ای برای جلسات درمانی لیزر موهای زائد، این‌که بخواهید هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسید کاملا طبیعی است. متاسفانه نمی‌توان به پرسش درباره مدت زمان رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب پس از لیزر موهای زائد، پاسخی دقیق داد.
در این مطلب سعی بر این است تا توقعات منطقی در این‌ باره را برای شما مشخص و دلایل نیاز به جلسات درمانی متعدد لیزر موهای زائد توضیح داده شود. هم‌چنین به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا رسیدن به نتیجه مطلوب زمان زیادی طول می‌کشد.

چگونگی عملکرد لیزر موهای زائد

برای فهمیدن این‌که چرا نمی‌توان سریع به نتیجه مطلوب دست یافت، ابتدا باید با چگونگی عملکرد لیزر موهای زائد آشنا شویم.
به بیان ساده، اشعه نور لیزر ملانین (رنگ‌دانه‌های تیره‌ای که در پوست و مو وجود دارند و به آن‌ها رنگ می‌دهند) موجود در موها را هدف قرار می‌دهد، که این ملانین در اطراف ریشه‌ی فولیکول یا پیاز مو متمرکز است.
این کار حرارتی ایجاد می‌کند که به فولیکول مو صدمه می‌زند و تقریبا طی 2 -1 هفته پس از لیزر موهای زائد موجب ریزش مو می‌گردد. هدف لیزر موهای زائد آسیب زدن به فولیکول مو و از بین بردن تدریجی آن است. بنابراین ممکن است مدت کمی پس از اولین جلسه لیزر موهای زائد برخی نتیجه‌ها قابل مشاهده باشد.

مراحل رشد مو

نکته‌ی دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشت مراحل مختلف رشد مو و اهمیت آن‌ها در لیزر موهای زائد است.
اساسا رشد مو در طی 3 فاز رخ می‌دهد: فاز رشد (آناژن)، فاز انتقالی (کاتاژن) و فاز استراحت (تلوژن) و همیشه مقداری مو در هر یک از این فازها وجود دارد. این چرخه مدام در حال تکرار است و طول هر چرخه با توجه به ناحیه‌ای از بدن که مو در آن واقع است، متفاوت می‌باشد.
لیزر موهای زائد تنها روی موهایی تاثیر دارد که در مرحله‌ی رشد باشند، بنابراین در هر زمان تنها درصد خاصی از موها در یک جلسه درمانی لیزر موهای زائد از بین می‌روند.
با این تفاسیر مشخص است که چرا معمولا جلسات متعددی برای لیزر موهای زائد نیاز است. نتایج معمولا پس از 3 جلسه کاملا قابل مشاهده است.

تعداد جلسات لیزر موهای زائد به بزرگ بودن و تراکم مو در ناحیه درمان بستگی دارد.

ناحیه مورد درمان

یکی از فاکتورهای اصلی که در مشخص کردن مدت زمان مورد نیاز برای لیزر موهای زائد موثر است، ناحیه مورد درمان است.
هر چه قسمتی از بدن که مورد درمان قرار می‌گیرد بزرگ‌تر باشد و تراکم موها در آن‌جا بیشتر باشد، جلسات بیشتری نیز برای لیزر موهای زائد نیاز است.
همان‌طور که قبلا هم گفته شد چرخه‌ی رشد بستگی به این دارد که مو در کدام ناحیه از بدن قرار داشته باشد. این مسئله بازه‌ی زمانی بین جلسات و مدت زمان رسیدن به نتیجه را نیز مشخص می‌کند.
در جدول زیر میانگین طول چرخه رشد مو در قسمت‌ها مختلف بدن آورده شده است:

عضو بدنفاز تلوژنکاتاژنطول چرخه
پشت لب6 هفته2-3 هفته5 ماه
زیربغل3 هفته2-3 هفته5 ماه
کشاله ران3 ماه2-3 هفته8 ماه
بازوها16هفته2-3 هفته10 ماه
پاها24 هفته3-6 هفته11-12 ماه

باتوجه به این‌که رشد موها بستگی به ژنتیک افراد دارد، اطلاعات موجود در این جدول فقط به‌عنوان یک راهنمای گویا است و این میانگین در اشخاص مختلف متفاوت است.
چند جلسه نخست لیزر موهای زائد، باتوجه به ناحیه‌ی بدن، معمولا در بازه‌‌ی زمانی بین 6 -4 هفته صورت می‌گیرد تا بتوان موهای بیشتری را در مرحله‌ی رشد هدف قرار داد.
پس از این جلسات مقدماتی لیزر موهای زائد، فاصله‌ی بین جلسات معمولا طولانی‌تر خواهد شد و زمان آن باتوجه به زمان رشد دوباره‌ی موها معین خواهد شد.

واکنش افراد به جلسات لیزر موهای زائد براساس ژنتیک افراد متفاوت خواهد بود.

واکنش هر فرد

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، چرخه‌ی رشد موها عاملی ژنتیکی و وراثتی است و این بدین معنا است که واکنش افراد به جلسات لیزر موهای زائد براساس ژنتیک افراد متفاوت خواهد بود.
بنابراین مسلم است که برخی افراد در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاهی ممکن است به نتیجه‌ی مطلوبی برسند و حتی در بعضی افراد موها برای همیشه ازبین برود. البته برای بعضی افراد نیز لیزر موهای زائد اصلا موثر نیست.
بنابراین تضمین مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب ناممکن خواهد بود و باید مراقب وعده‌های کلینیک‌های مختلفی که خلاف این موضوع را تبلیغ می‌کنند باشید.
باید حداقل 2 هفته پیش از اولین جلسه‌ی لیزر موهای زائد، یک پچ تست انجام دهید. با این کار تاحدی متوجه خواهید شد که لیزر موهای زائد تا چه حد در از بین بردن موهای زائد شما موثر خواهد بود.
مراقب باشید. پچ تست در واقع امتحان کردن لیزر موهای زائد روی قسمتی از بدن است تا تاثیر آن روی موهای فرد مشخص شود.
بسیار مهم است که بدانید لیزر موهای زائد برای تمامی انواع پوست و مو مناسب نیست. برای مثال موهای خاکستری، کم‌پشت یا دوشن و موهای قرمز گزینه‌های مناسبی برای لیزر موهای زائد نیستند. در این موارد استفاده از الکترولیز برای رسیدن به نتیجه‌ی دائمی می‌تواند گزینه خوبی باشد. در گذشته دستگاه‌ لیزر موهای زائد تنها برای آن دسته افراد با پوست روشن و موی تیره مناسب بود. اما با پیشرفت تکنولوژی اکنون لیزرهای خاصی نظیر Nd:YAG وجود دارند که برای افراد با پوست تیره نیز موثر هستند. مراقب باشید که با توجه به رنگ پوست‌تان لیزر مناسب را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

درمجموع باید گفت که دادن تضمین صد در صد برای مدت زمان رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب امکان‌پذیر نیست، اما با این‌وجود:

منبع : Hairfreelife