میکروپیگمنتیشن پوست ممکن است به نظر آسان و مناسب بیاید، اما مانند هر جراحی دیگری ریسک‌های خودش را دارد. داشتن لب‌های قرمز دوست‌داشتنی، ابروهای خوش‌حالت و خط چشم دائمی، مزیت میکروپیگمنتیشن است. تصور کنید یک روز تمام کار می‌کنید، به باشگاه ورزشی می‌روید، ورزش می‌کنید و فردا صبح که بیدار می‌شوید تمام آرایش‌تان سرجایش است. هیچ‌چیز باعث ازبین رفتن میکروپیگمنتیشن نمی‌شود.
اگر این‌ کار توسط یک متخصص میکروپیگمنتیشن انجام شود، تقریبا تمامی مراحل بی‌خطر خواهد بود. اماآژانس‌های نظارت استاندارد هم‌زمان با رشد صنعت میکروپیگمنتیشن پیشرفت نداشته‌اند، بنابراین تعدا افراد بی‌کفایتی که میکروپیگمنتیشن را انجام می‌دهند بسیار زیاد است. 
میکروپیگمنتیشن که به آرایش دائمی معروف است شبیه به تتو است. در این روش نیز با استفاده از سوزن، رنگ‌دانه‌هایی را وارد لایه‌ی زیرین پوست می‌کنند. میکروپیگمنتیشن و بازسازی پزشکی، که در آن زخم‌ها و پیسی (کمبود رنگ‌دانه‌های پوست) را اصلاح می‌کند، هر دو فرآیندهای مشابهی هستند. همه این‌ها فرآیندها مشابهی هستند و روند مشابهی دارند اما برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند.
در میان استفاده‌های مختلف میکروپیگمنتیشن، تتوی خط چشم از همه محبوب‌تر است و پس از آن اصلاح ابروها و تتوی رژلب دائمی قرار دارند. برخی متخصصین رژگونه و سایه چشم را نیز پیشنهاد می‌کنند اما اصلا نمی‌توانید درباره رنگ آن اطمینان داشته باشید. درضمن اگر به مواد حساسیت نشان دهید قسمت وسیعی درگیر خواهد شد. در این صورت ممکن است مجبور به جراحی بازسازی صورت شوید.
اکثر روش‌های میکروپیگمنتیشن بعد از تزریق ماده‌ی بی‌حسی به پوست انجام می‌شود. پس از مرحله‌ی ابتدایی میکروپیگمنتیشن، نیاز به ترمیم وجود دارد اما باید سه ماه صبر کرد. پزشکان و متخصصانی که می‌توانند میکروپیگمنتیشن انجام دهند عبارتند از متخصص پوست و مو، متخصص زیبایی، متخصص بیهوشی، پرستاران، و تتوکارها. پیش از این‌که سراغ دفترچه تلفن بروید و تلفن پزشکان متخصص را پیدا کنید، باید چندین کار را در خانه انجام دهید.

آلرژی و حساسیت به رنگ‌دانه‌ها بعد از میکروپیگمنتیشن بسیار نادر و از بین بردن آن هم است.

آلرژی و حساسیت به رنگ‌دانه‌ها بسیار نادر است اما از بین بردن التهاب به‌وجود آمده بعد از میکروپیگمنتیشن بسیار مشکل است. هر بار که جسم یا مواد خارجی را وارد بدن می‌کنید احتمال بروز نتایج غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد. این واکنش حتی ممکن است سال‌ها بعد خود را به‌صورت کهیر یا واکنش آلرژیک سیستم ایمنی نشان دهد.
احتمال بروز آلرژی و حساسیت به رنگ‌دانه‌ها نیز همانند اکسید آهن بسیار کم است. اکسید آهن بی‌خطرترین رنگ‌دانه محسوب می‌شود. هرچیزی که پایه‌ی گیاهی و ارگانیک یا طبیعی داشته باشد، خطر بیشتری دارد. محصولات و مواد طبیعی در گیاهان، سبزیجات و دانه‌های گیاهی است که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک وحشتناکی شوند.
احتمال بروز دو واکنش برعکس دیگر نیز وجود دارد، یکی گرانولوم granulomas است که توده‌هایی هستند که درون بافت و دور یک ماده خارجی شکل می‌گیرند و دیگری‌ کلوئید keloids است که رشد بیش‌از حد بافت زخم یا یک زخم برآمده است. کلوئید معمولا پس از پاک کردن آرایش دائمی یا میکروپیگمنتیشن به‌وجود می‌آید و نه در هنگام  اجرای آن.
در جولای 2004 ، سازمان بهداشت جهانی به مردم درباره عوارض و خطراتی که در اثر میکروپیگمنتیشن برای برخی افراد پیش آمده هشدار داد. این عوارض در اثر استفاده از جوهر خاصی که تولید موسسه آمریکایی مواد آرایشی و بهداشتی پوستی بود ایجاد شد. این موسسه در آرلینگتون تحت عنوان محصولات برتر premier products مشغول به کار است.
از همان جولای، سازمان بهداشت جهانی FDA به بیش از 50 عوارض و خطرات دیگر پی برد و درحال تحقیق و بررسی درباره‌ی دیگر گزارشات ارسالی به سازنده است. عوارض گزارش شده عبارتند از تورم، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن، تاول، زخم و ایجاد گرانولوم در قسمت چشم و لب‌ها. دربعضی از موارد نیز بدشکلی غیرطبیعی حاد گزارش شده که موجب اختلال در خوردن و صحبت کردن شده است. 

سرایت بیماری

در دسامبر سال 2003 در دادگاهی، هیئت منصفه، صاحب سالن میکروپیگمنتیشن را درباره ابتلا یک خانم به هپاتیت C درطی تزریق رژلب، گناه‌کار اعلام کرد. به آن زن بیش از نیم میلیون دلار دیه تعلق گرفت.
بیش از 10 مورد انتقال هپاتیت ازطریق انجام میکروپیگمنتیشن و هم‌چنین یک مورد انتقال ایدز در کانادا گزارش شده است. اکثر این متخصصان کسانی بودند که کار میکروپیگمنتیشن انجام می‌دادند. استفاده از وسایل و سون‌های غیراستریل می‌تواند باعث انتقال بیماری‌هایی نظیر هپاتیت شود.

تاکنون هیچ رنگی برای تزریق زیر پوست از طریق میکروپیگمنتیشن توسط وزارت بهداشت تائید نشده است.

رنگ‌های مورد تائید وزارت بهداشت

فریب تبلیغاتی که ادعا دارند از رنگ‌های مورد تائید وزارت بهداشت استفاده می‌کنند را نخورید. این دسته  از افراد خود و حرفه‌‌ی‌شان را بد جلوه می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی تنها رنگ‌هایی را تائید می‌کند که برای مصارف خاصی باشند. وقتی کسی برای تبلیغات از عبارت «رنگ‌های مورد تائید وزارت بهداشت» استفاده می‌کند، شما متوجه نمی‌شوید که آیا منظور رنگ‌های آرایشی است یا خوراکی یا رنگ مخصوص خودرو، اما چیزی که پر واضح است این‌ است که تاکنون هیچ رنگی برای تزریق زیر پوست توسط وزارت بهداشت تائید نشده است.
وزارت بهداشت به‌صورت خاص مراقب پیامدها و نتایج مربوز به سلامت افراد است. آن‌چه اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند این است که برخی از این رنگ‌ها ترکیبی از مواد مختلفی هستند و این مواد اولیه نیز مورد تائید قرار نمی‌گیرند و نیازی به تائید شدن ندارند زیرا مستقیما به مشتری فروخته نمی‌شوند. این ترکیبات بسیار پیچیده هستند و متخصص میکروپیگمنتیشن نمی‌داند که دارد از چه چیزی استفاده می‌کند.

اختلال در MRI 

آن‌چه که باید بیش از هر چیز نگران آن باشید این است که چندسال بعداز انجام میکروپیگمنتیشن و زمانی که بخواهی MRI انجام دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ دراثر برخوردهای میان میدان مغناطیسی و رنگ‌دانه‌ها در قمست‌هایی که رنگ‌دانه تزریق شده، تورم یا سوختگی به‌وجود می‌آید و همین امر ممکن است روی کیفیت MRI تاثیر بگذارد.
این افراد پس از انجام MRI قرمزی یا التهاب و تورم پوست را تجربه خواهند کرد. اما  این دلیل مانع از انجام میکروپیگمنتیشن نمی‌شود. دلیل این امر واکنش مغناطیسی اکسید آهن موجود در رنگ‌دانه‌ها است. این ذرات به لرزش در می‌آیند و باعث ایجاد التهاب و تورم خفیفی می‌شوند که می‌توان آن را با یک کرم استروئید موضعی یا بنادریل Benadryl کنترل کرد. در صورتی که رادیولوژیست از میکروپیگمنتیشن شما مطلع باشد، این واکنش هیچ اختلالی در کیفیت تصویر ایجاد نمی‌کند. باید به رادیولوژیست این مطلب را بگویید تا از تعبیر اشتباه عکس شما جلوگیری شود.

رنگ‌های میکروپیگمنتیشن به‌مرور زمان کمی کم‌رنگ می‌شوند و ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند.

میکروپیگمنتیشن  چقدر دوام دارد

میکروپیگمنتیشن واقعا دائمی هستند. مطمئن باشید زیرا احتمال تغییر آن‌ها وجود ندارد.
مسلما افراد با یکدیگر تفاوت دارند، اما در اکثر موارد در طول سال رنگ این مواد آرایشی کم‌رنگ می‌شود. 
رنگ‌های میکروپیگمنتیشن به‌مرور زمان کمی کم‌رنگ می‌شوند و ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند. اگر پزشک از جوهر مشکی هندی استفاده کند، این امر حتما رخ می‌دهد زیرا از این جوهر نباید در میکروپیگمنتیشن استفاده کرد. این جوهر دارای ذرات بسیار ریزی است و انگار که روی پوست لکه ایجاد می‌کند. اکسید آهن موجود در آن راکد و فاقد نیروی جنبشی است، به‌این معنی که این ذرات به‌صورت متابولیکی واکنشی نشان نمی‌دهند. با اکسید آهن، کم‌رنگ شدن آرایش بسیار ناچیز خواهد بود.
یکی از مزایای غیرمنتظره میکروپیگمنتیشن این است که کمی از چروک جلوگیری می‌کند و باعث شکسته شدن نوار زخم شده و بنابراین جای زخم‌ها را تاحدی صاف می‌کند. البته نمی توان این امر را همیشه تضمین کرد. 

نتایج ناامیدکننده

اگر به امید داشتن ابروهای جنیفر لوپز وارد یک سالن زیبایی شدید و با ابروهای بن افلک از آن‌جا خارج شدید چه؟ بزرگ‌ترین ریسک در تمامی جراحی‌های زیبایی نتایج ناامیدکننده است. هرچه که می‌خواهید را در همان اولین بار درست کنید، زیرا تصحیح و درست کردن آن‌ها در مرحله دوم و به مرور سخت سخت‌تر خواهد شد. ممکن است مجبور به مسافرت شوید. 
اکثر مردم بر این باورند که لیزر‌درمانی می‌تواند تتوها و میکروپیگمنتیشن را از بین ببرد، اما این روش نیز عوارض جانبی خود را دارند. عوارضی هم‌چون رفتن رنگ پوست. از دیگر روش‌های پاک کردن میکروپیگمنتیشن می‌توان به درم ابریژن، جراحی و گاهی میکروپیگمنتیشن بیشتر برای پوشاندن عیب اشاره کرد. البته بعضی از روش‌ها باعث ایجاد جای زخم در محل میکروپیگمنتیشن می‌شوند.

مطمئن شوید که سالن زیبایی برای میکروپیگمنتیشن حتما جواز کسب و مجوز وزارت بهداشت را دارا باشد.

با چشم باز و آگاهی این‌کار را انجام دهید

آیا تزریق رنگ‌دانه به پوست توسط کسی که تنها آموزش او یک دوره مرتبط بوده قانونی است؟ آیا اصلا دوره‌ای نیاز است؟ حتما. دربرخی از کشورها قانون خاصی وجو ندارد که بسیار ترسناک است. هرکسی می‌تواند یک مغازه باز کند. پس مشتری چه باید بکند؟
  • مطمئن شوید که سالن زیبایی حتما جواز کسب و مجوز وزارت بهداشت را دارا باشد.
  • متخصص میکروپیگمنتیشن چند روش را انجام داده و سابقه کاری او چقدر است؟
  • تقاضا کنید تا با افرادی که آن متخصص برای‌شان میکروپیگمنتیشن را انجام داده، ملاقاتی داشته باشید.در این خصوص فقط به عکس‌ها و نمونه‌کارها کفایت نکنید. هرکسی می‌تواند با دزدیدن عکس از وب‌سایت‌ها برای خود یک رزومه کاری خوب بسازد.
  • راحتی، امنیت و زیبایی را درنظر بگیرید. لزوما پزشکان بهترین متخصصین میکروپیگمنتیشن نیستند. ممکن است آن‌ها علم این کار را داشته باشند اما هنر آن را خیر. بهترین راه این‌ است که یک پرستار و یک متخصص پوست و مو زیر نظر یک پزشک کار خود را انجام دهند. و اگر راحتی اولین و مهم‌ترین معیار شما است، بدانید که مواد بی‌حسی که توسط تتوکار یا متخصص زیبایی تزریق می‌شود، به هیچ‌وجه به اندازه تزریق یک پزشک متخصص و مجرب موثر نیست. 
  • برای جلوگیری ازانتقال بیماری و عفونت، باید مطمئن شوید که متخصص میکروپیگمنتیشن یک سوزن جدید را از بسته خارج کرده و بسته رنگ جدیدی را برای شما باز می‌کند. در روزها و هفته‌های بعد از انجام درم ابریژن نیز باید حتما مراقبت‌های لازم را انجام دهید.
  • به‌خاطر داشته باشید که سبک‌ها و مدل‌های آرایش تغییر می‌کنند. بنابراین ظاهر و آرایشی را انتخاب نکنید که بعداز 5، 10 یا 20 سال از مد بیفتد و قدیمی شود.
  • از خود بپرسید که چقدر تمایل دارید اشتباهات شخص دیگری را تکرار کنید و یا آن‌ها را بپوشانید. تغییر یک تتو یا میکروپیگمنتیشن به‌ مراتب مشکل‌تر از تغییر عقیده‌ی خودتان است.

منبع : Webmd