کار تعمیر خودرو بدون ابزار تقریبا غیرممکن است و ابزار مکانیکی برای تعمیرکار حکم لوازم جراحی برای جراح را دارند. اگر به تازگی شروع به کار مکانیکی کرده‌اید یا قصد دارید این کار را یاد بگیرید، در این مطلب ابزار ضروری که هر مکانیک تازه‌کار باید داشته باشد را آورده‌ایم. 

سه نوع آچار جغجغه که بیشترین کاربرد را دارند

سه نوع یا شماره آچار جغجغه وجود دارد که برای هر مکانیکی داشتن آن‌ها لازم است: اندازه‌ی یک چهارم (کوچک)، اندازه‌ی سه هشتم (متوسط) و اندازه‌ی یک دوم (بزرگ). این سه اندازه کاربرد فراوانی در تعمیرگاه دارند. بنابراین در صورتی که قصد دارید یک ست کامل از آچار جغجغه بخرید، مطمئن شودید که هر سه اندازه در آن‌ها وجود داشته باشد.

آچار

به نظر می‌رسد نیاز یک مکانیک به چنین ابزاری کاملا واضح باشد، اما بسیاری از مکانیک‌های تازه کار تنها چند عدد آچار با نمرات خاصی دارند و از ست کامل آچار استفاده نمی‌کنند که بدون شک کار اشتباهی است. توصیه می‌کنیم که از یک ست آچار کامل محکم و بادوام استفاده کنید که گارانتی نیز داشته باشند. یک ست از آچارهای بادوام و دارای ضمانت تعویض بخرید تا بتوانید سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

سوکت سر آچار

این ابزار نیز مانند آچار جغجغه سه اندازه‌ی عمده دارند. آن‌ها در اندازه‌های کوتاه و بلند ساخته می‌شوند و هر دو اندازه در انجام تعمیرات خودرو کاربرد فراوانی دارند. بنابراین در هنگام خرید این نوع ابزار به سایز آن‌ها توجه کنید و سعی کنید از نوع مرغوب و ضمانت‌دار آن‌ها بخرید.

جعبه ابزار یک مکانیک باید از نظر انواع پیچ گوشتی در طول‌ها و قطرهای مختلف کامل باشد.

پیچ گوشتی

یک مکانیک تازه‌کار نه‌تنها به پیچ گوشتی دوسو و چهارگوش نیاز دارد، بلکه باید جعبه ابزار او پر باشد از انواع پیچ گوشتی در طول‌ها و قطرهای مختلف. برای مثال:
  • پیچ گوشتی‌ دسته کوتاه: این نوع از پیچ گوشتی‌ برای جاهای تنگ و فضاهای محدود و هم‌چنین در آوردن سنسورها بسیار مناسب است.
  • پیچ گوشتی‌ دسته متوسط: این نوع از پیچ گوشتی‌ برای کارهای همیشگی و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پیچ گوشتی‌ دسته باریک: اگر چه این نوع از پیچ گوشتی‌ خیلی سریع و راحت می‌شکنند اما در نقاطی که امکان دسترسی به موضع مورد نظر به خاطر تنگ بودن فضا یا مسایل دیگر وجود ندارد، به راحتی می توانید از این نوع پیچ گوشتی استفاده کرده و کارتان را ساده‌تر کنید.
  • پیچ گوشتی‌ دوسو با قطر و دوام بالا: پیچ گوشتی‌هایی که بتوانید آن‌ها را با استفاده از چکش بکوبید در این حرفه بسیار ضروری بهستند. به راحتی می‌توان از این نوع پیچ گوشتی به‌عنوان اهرم استفاده کرد.
  • پیچ گوشتی دوسوی کوچک: اگر چه معمولا این نوع از پیچ گوشتی‌ را فروشگاه‌های ابزار فروشی به صورت رایگان به مشتریان خود می‌دهند اما قیمت آن‌ها نسبت به دیگر پیچ گوشتی‌ها زیاد نیست. با این وجود از این نوع ابزار نیز استفاده‌های فراوانی در حرفه مکانیکی می‌شود.
  • پیچ گوشتی ستاره‌ای: این نوع از ابزار یک سر ستاره‌ای دارد و معمولا برای باز کردن سنسورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی سازندگان مشهور خودرو از پیچ‌هایی که با این نوع پیچ گوشتی‌ باز می‌شوند بیشتر از دیگران استفاده می‌کنند.

برای بازکردن اتصالات سفت یا تعمیر ترمز یاید از ابزاری مانند انبر کمک گرفت.

انبر

اگر مکانیک تازه‌کار بخواهد لوله‌ها را تعمیر کند، اتصالات سفت را باز کند یا ترمز را تعمیر کند این ابزار کمک زیادی به او خواهد کرد. در بسیاری از تعمیرات می‌توانید از انواع انبرهای زیر استفاده کنید:
  • انبرهای رایج : معمولا همه مردم تعدادی انبر در خانه خود دارند. دمباریک و انبر قفلی معمولا بیش از دیگر انواع این ابزار کاربرد دارند.
  • انبر قفلی: از این نوع انبر برای تعمیر شیلنگ خنک کننده و دیگر انواع گیره‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از آن برای بالا نگه داشتن درپوش‌ها و سیم‌های بزرگ استفاده کرد.
  • دم باریک‌های کوتاه و بلند: شاید دم باریم بلند کاربرد بیشتری داشته باشد اما داشتن هر دو نوع ضروری است.

چکش

شاید این ابزار کمی وحشیانه به‌نظر برسد اما برای صاف کردن یک میل گاردان ضربه خورده یا هر جای دیگری که ضربه خورده و قر شده باشد، باید از چکش استفاده کرد.
  • چکش سر گرد: این ابزار برای تعمیر چرخ‌ها و کارهای دیگری که نیاز به چکش دارند بسیار مناسب است.
  • چکش پلاستیکی: این چکش‌ها برای سطوح ظریفی که نیاز به ضربه آرام دارند و لازم است سطحی تمیز و بدون فرورفتگی بدست آید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای باز کردن پیچ‌های خراب شده در تعمیرگاه باید از ابزاری به نام اهرم استفاده کرد.

اهرم

برای یک مکانیک تازه‌کار استفاده از این ابزار کار مشکلی است اما برای باز کردن پیچ‌های خراب شده باید از اهرم استفاده کرد.

پیچ گوشتی اهرمی

این نوع اهرم نیز مانند اهرم بالا بسیار پرکاربرد است. از این ابزار می‌توان برای شکستن قطعات کوچک بدون این‌که آسیبی به قطعات مجاور برسد بهره برد.

چراغ قوه ال ای دی و چراغ قوه هدبندی

داشتن نور برای تشخیص عیب فنی خودرو و دقت در انجام کار بسیار ضروری است. حتی در روشنایی روز نیز داشتن یک چراغ قوه ضروری است. داشتن لامپ‌های روی سر در مواقع اضطراری که در شب مجبور به انجام تعمیرات هستید به شما کمک فراوانی خواهد کرد. چراغ قوه هدبندی هم روشنایی لازم برای انجام کار تعمیر را فراهم می‌کنند و هم به شما اجازه می‌دهند که آزادانه از دست‌های خود استفاده کنید به ویژه زمانی که در زیر خودرو مشغول انجام تعمیرات هستید.

مولتی متر

این ابزار انواع مختلفی از ارزان، با قیمت متوسط و گران قیمت دارد. مولتی متری بخرید که حتما آمپراژ را نشان دهد. برخی از انواع این ابزار توانایی خواندن آمپراژ را ندارند پس در خرید آن‌ها دقت کنید.

برخی از کارهای تعمیراتی خودرو بدون استفاده از ابزاری مانند آچار رابط امکان‌پذیر نخواهد بود.

آچار رابط

در ساختار یک خودرو پیچ‌های زیادی وجود دارند که دسترسی به آن‌ها مشکل است. برای مثال برای تعمیر اعماق موتور خودرو یا جعبه دنده به استفاده از این ابزار نیاز خواهد بود. در کل برخی از کارهای تعمیراتی بدون استفاده از این میله‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

سوکت‌های اتصالی گردان

 این ابزار نیز مانند میله‌های اتصالی در مواردی به کار می‌آید که می‌توان پیچ‌ها را ببینید ولی به آن‌ها دسترسی ندارید. این سوکت‌ها قابلیت خم شدن داشته و انعطاف‌پذیر هستند و در هنگام مواجهه با پیچ‌هایی که در عمق خودرو هستند کمک بزرگی به شما خواهند کرد.

جک

یک جک اتوماتیک در مواقعی که باید چرخ‌های خودرو را خارج کنید یا به زیر خودرو بروید بسیار ضروری خواهد بود. اما به یاد داشته باشید که در هنگامی که از این ابزار استفاده می‌کنید حتما یک پایه جک نیز در زیر خودرو قرار دهید تا در صورت خراب شدن جک، خودرو روی شما نیفتد.

پایه‌ جک

این ابزار به‌عنوان یک عامل احتیاط برای جلوگیری از به خطر افتادن جان مکانیک استفاده می‌شود. از آن‌جا که جک‌ها هیدرولیک هستند احتمال این که درست عمل نکنند وجود دارد. اما پایه‌ جک کاملا مکانیکی عمل می‌کند و بهتر از جک‌های هیدرولیکی وزن سنگین خودرو را تحمل می‌کنند.
در سال‌های آینده بعد از آن‌که در این کار تجربه کافی را بدست آوردید متوجه خواهید شد که به ابزار بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که خریدن ابزار مختلف را هدر دادن سرمایه تلقی نکنید زیرا این ابزار در مواقع ضروری ارزش خود را نشان داده و صدها برابر بیشتر از هزینه‌ای که برای خریدن آن‌ها متحمل شده‌اید به شما سود خواهند رساند.