همه‌ی ما می‌دانیم که فست فود فایده‌‌ی چندانی برای بدن ندارد و در اکثر مواقع مضر هم است. اما بیشتر ما از مضرات فست فود برای بدن آگاهی داریم و احتمالا با دانستن تاثیرات مصرف فست فود بر سلامت روان و رفتار شگفت زده می‌شوید.

فست فود باعث ایجاد حس اضظراب و بی‌قراری می‌شود

محققان کانادایی طی یک تحقیقات گسترده پی‌بردند که حتی فکر کردن به فست فود می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و بی‌قراری در افراد ‌شود. هم‌چنین در مطالعه‌ای دیگر افرادی که تبلیغات فست فود می‌بینند و یا مطلبی درباره‌ی آن می‌خوانند، در مقایسه با دیگر افراد برای خرید فست فود سریع‌تر وسوسه می‌شوند. این مطالعات نشان می‌دهند که عادات غذایی به طور ناخودآگاه بر رفتار انسان تاثیر می‌گذارد.

فست فود عادت ولخرجی را افزایش می‌دهد

فست فود باعث می‌شود تا ما عادت به ولخرجی پیدا کنیم. خوردن فست فود حس لذت و خشنودی در افراد ایجاد می‌کند. در مطالعه‌ای نشان داده شد که در مناطقی که رستوران‌های زیادی وجود دارد، افراد کمتر تمایل به پس انداز کردن دارند. زمانی که افراد تبلیغات رستوران را می‌بینند و یا حتی خاطره‌ای لذت بخش از خوردن فست فود را در ذهن مرور می‌کنند، ناخودآگاه تصمیم به خرج پس انداز خود می‌کنند.

فست فود خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد

افرادی که زیاد فست فود مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. هر چه میزان مصرف فست فود بیشتر باشد این احتمال نیز افزایش می‌یابد. البته برای اثبات ارتباط مصرف فست فود با افسردگی به مطالعات بیشتری نیاز است. به طور کلی مصرف زیاد فست فود باعث سوء تغذیه می‌شود و همین امر می‌تواند موجب افسردگی شود. 

فست فود باعث می‌شود عادت پرخوری و سریع خوردن پیدا کنید.

فست فود باعث می‌شود عادت پرخوری و سریع خوردن پیدا کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که نوع غذا در سریع خوردن آن بی‌تاثیر است. به طور کلی این محیط صرف غذا است که باعث می‌شود افراد سریع‌تر غذا بخورند. رستوران‌ها طوری طراحی شده‌اند که لازم است غذا سریع خورده شود. هر چقدر سریع‌تر غذا خورده شود میزان بیشتری کالری مصرف می‌شود. رنگ‌های روشن مانند زرد و قرمز مغز را فعال‌تر می‌کنند و این امر باعث می‌شود فرد سریع‌تر غذا بخورد. طبق مطالعات گوش دادن به موسیقی آرامش بخش و نورپردازی ملایم باعث مصرف کمتر کالری می‌شود.

فست فود میزان قند خون را افزایش می‌دهد

تصور عام بر این است که مصرف فست فود تنها کالری و چربی بالایی دارند اما بسیاری از انواع فست فود حاوی قند بسیار زیادی هستند. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که قند خون بالا باعث ایجاد عارضه‌های بسیاری از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی می‌شود. پرتونگاری مغز نشان می‌دهد که مصرف قند و شیرینی جات می‌تواند اعتیاد آور باشد. هرچه قدر مواد قندی بیشتر بخورید به مرور زمان نیاز به آن نیز بیشتر خواهد شد.

ضعف در مقاومت در برابر تبلیغات فست فود

طبق آمار در آمریکا سالانه 4.6 میلیارد دلار صرف تبلیغات فست فود می‌شود. به طور میانگین کودکان زیر 6 سال روزانه سه تبلیغ فست فود می‌بینند. این رقم برای نوجوانان بین 12 تا 17 تبلیغات است.  تحقیقات نشان داده‌اند که مغز نوجوانان به تبلیغات بسیار حساس است. طبق اطلاعات به دست آمده از اسکن مغز نوجوانان، نواحی مرتبط با لذت و پاداش مغر در هنگام دیدن تبلیغات فست فود فعال می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها لذت کوتاه مدت (مصرف فست فود) را بر لذت بلند مدت (تندرستی) ترجیح دهند.

منبع : Rd