شاید استفاده از عبارت درمان نازایی کمی زیاده‌روی باشد، اما طب سوزنی می‌تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد و اسناد نشان می‌دهند که این تنها یک نظریه نیست.
تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که زنانی که طب سوزنی دریافت کرده‌اند، چه باهدف درمان نازایی یا افزایش احتمال موفقیت لقاح آزمایشگاهی (IVF)، شانس بارداری بالاتری داشته‌اند. برخی متخصصین زنان و زایمان، طب سوزنی را برای کاهش استرس به بیماران خود تجویز می‌کنند، زیرا استرس هورمون‌های بارداری را از بین می‌برد. دکتر کتلین ام. برنان، متخصص غدد باروری مرکز تحقیقات سلامت جنسی لوس‌آنجلس می‌گوید «من به برخی بیماران خود در کنار درمان‌های رایج، طب سوزنی را توصیه می‌کنم.»
طب سوزنی روش طب سنتی چین است که شامل فرو کردن سوزن‌های نازک و استیل به نقاط خاصی از بدن بیمار می‌شود. از دیدگاه طب سنتی چین، سوزن‌ها مجراهای انرژی بدن را تحریک می‌کنند. بسته به‌جایی که سوزن فرو می‌رود، فرد ممکن است احساس آرامش و خواب‌آلودگی کرده یا انرژی بیشتر یا حتی تغییرات فیزیکی را به دلیل افزایش یا کاهش ترشح هورمون خاصی حس کند. لارا روزنتال، یک متخصص طب سوزنی شاغل در مرکز طب سوزنی دانشگاه نیویورک می‌گوید «طب سوزنی بدن را به حالت خود درمانی برده و در کنار آن فرد را آرام می‌کند. درست مانند کندن موهای ابرو، شما ابتدا درد شدیدی حس می‌کنید، اما سپس پوست بی‌حس می‌شود.» هم‌چنین به‌ جز کبودی‌های موضعی، هیچ عوارضی برای این روش گزارش نشده است.
طب سوزنی می‌تواند در هر زمان از فرآیند درمان ناباروری آغاز شود، قبل از دریافت داروها برای افزایش آمادگی، طی درمان نازایی برای کاهش عوارض جانبی یا طی لقاح آزمایشگاهی. روزنتال می‌گوید «استفاده از طب سوزنی قبل از آغاز درمان نازایی ممکن است به‌کل نیاز به این درمان‌ را از بین ببرد.» برخی شرکت‌های بیمه طب سوزنی را نیز پوشش می‌دهند که البته بسته به کشور و شرکت بیمه متفاوت است.
البته بهتر است قبل از این‌که سراغ طب سوزنی بروید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. روزنتال توضیح می‌دهد «شرایط خاصی وجود دارد که طب سوزنی به خانم‌های نازا کمک نخواهد کرد، مانند مسدود بودن لوله‌های فلوپین؛ بنابراین ابتدا باید متوجه شوید مشکل بدن شما چیست.»
از متخصص زنان و زایمان خود بخواهید شما را به یک متخصص طب سوزنی برای درمان نازایی معرفی کند و نه به هر متخصص طب سوزنی موجود. استفاده از گیاهان دارویی چینی نیز بدون هماهنگی با پزشک و متخصص زنان و زایمان صحیح نیست، زیرا ممکن است مشکل شما را پیچیده‌تر کرده و شانس بارداری فعلی شما را نیز از بین ببرد.

منبع : Parents