جراحی پلاستیک چشم در پزشکی بلفاروپلاستی نامیده می‌شود. در جراحی پلاستیک چشم پزشک پوست، چربی یا عضلات را می‌برد، جا به جا یا خارج می‌کند. گرچه جراحی پلاستیک چشم برای زیبایی انجام می‌شود اما می‌تواند برای مسائل دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.


انواع جراحی پلاستیک چشم

در کل سه نوع عمده‌ی جراحی پلاستیک چشم وجود دارد. نوع اول جراحی پلاستیک پلک پایین نامیده می‌شود. همان طور که از نامش پیدا است این نوع جراحی پلاستیک بر روی پلک پایین انجام می‌شود و بیشتر برای رفع پف زیر چشم  یا از بین بردن چین و چروک اطراف چشم صورت می گیرد.

نوع دوم جراحی پلاستیک پلک دوبل نامیده می‌شود. این نوع جراحی پلاستیک «بلفاروپلاستی آسیایی» نام گرفته چون در میان مردمان جنوب شرق و شرق آسیا طرفداران زیادی دارد. در این جراحی پلاستیک یک چین در پلک بالا ایجاد می‌شود و در نتیجه پلک دو تایی به نظر می‌رسد که محبوب آسیایی‌ها است.

نوع سوم جراحی پلاستیک پلک بالا نامیده می‌شود. این نوع از جراحی پلاستیک چشم برای زیبایی نیست بلکه برای عملکرد بهتر چشم است. پلک بالایی در بزرگسالان حالت کشسانی طبیعی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه می‌افتد. این می‌تواند میدان دید را محدود کند و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه مثل خواندن، نوشتن و رانندگی شود. بنابراین انجام جراحی پلاستیک پلک بالا می‌تواند میدان دید طبیعی را به فرد بازگرداند.


همان‌طور که قبلا گفتیم جراحی پلاستیک چشم در موارد مختلفی انجام می‌شود. در فهرست زیر  مشکلات مربوط به پلک‌ها را که جراحی پلاستیک چشم می‌تواند بر طرف کند آورده‌ایم:

  • پف دائم  پشت پلک‌های بالا
  • افتادگی پوست پلک‌های بالا
  • پف زیر چشم‌ها و چین چروک در قسمت پلک پایین
  • افتادگی پلک‌های پایین

انجام آزمایش و خودداری از مصرف آسپرین و وارفارین از جمله کارهای مهم قبل از جراحی پلاستیک چشم است.

مقدمات جراحی پلاستیک چشم چیست

پیش از جراحی پلاستیک چشم یا همان بلفاروپلاستی، از بیمار در مورد سلامتی عمومی او سوالاتی پرسیده می‌شود. امکان دارد به افرادی که بیماری خطرناکی مثل سابقه‌ی سکته‌ی قلبی یا نارسایی قلبی و بیماری‌های چشمی مثل گلوکوم دارند اجازه‌ی جراحی پلاستیک چشم داده نشود. به سیگاری‌ها هم قبل از جراحی پلاستیک چشم توصیه می‌شود که سیگار را کنار بگذارند چون مصرف سیگار فر‌ایند التیام زخم‌ها را بر هم می‌زند. کارهای دیگری که قبل از جراحی پلاستیک چشم باید انجام گیرد شامل انجام آزمایش و خودداری از مصرف آسپرین، وارفارین و یا هر دارو یا مکملی که خطر خونریزی را بالا می‌برد می‌شود.

در بلفاروپلاستی از چه نوع داروی بیهوشی استفاده می‌شود

نوع داروی بیهوشی مورد استفاده در جراحی پلاستیک چشم به تخصص متخصص بیهوشی در استفاده از داروی بیهوشی، ترجیح بیمار، و تامین امنیت جانی بیمار بستگی دارد. در مرکز جراحی معمولا بیمار را بیهوش می‌کنند و ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. در کلینیک‌های محلی معمولا از بیهوشی موضعی استفاده می‌شود.

عمل اصلی جراحی پلاستیک چشم

در طی جراحی پلاستیک چشم جراح برش را از روی خطوط طبیعی پوست انجام می‌دهد تا ظاهر عادی آن را حفظ کند. برای جلوگیری از ماندن جای زخم، ممکن است برش‌ها در سطح داخلی پلک صورت گیرد.
سپس بافت اضافی برداشته شده و پوست جا به جا می‌شود تا بهترین نتیجه بدست بیاید. ممکن است از بخیه‌های کوچک و چسب‌های جراحی استفاده شود که پس از بهبود برداشته می‌شوند. جراحی پلاستیک چشم بسته به تخصص جراح پلاستیک و پیچیدگی نوع آن از یک تا سه ساعت طول می‌کشد. 

جراح پلاستیک بعد از جراحی پلاستیک چشم توصیه‌های لازم را برای مراقبت از زخم به بیمار می‌کند.

پس از جراحی چه می‌‌شود

بلافاصله پس از جراحی پلاستیک چشم، باید انتظار تورم و کبودی را داشته باشیم چون این بخشی از فرآیند طبیعی التیام زخم است و در نهایت بر طرف می‌شود. جراح پلاستیک توصیه‌های لازم را برای مراقبت از زخم به بیمار می‌کند.
برای این‌که خطر ایجاد عفونت به حداقل برسد، معمولا قطره‌ی چشم و برای کاهش درد مسکن تجویز می‌شود. استفاده از کیسه‌ی یخ یا کمپرس آب سرد بر روی چشم‌ها در طی 24  تا 48 ساعت اول پس از جراحی پلاستیک چشم می‌تواند تا حد زیادی تورم و کبودی را کاهش دهد. پس از آن برای تسهیل جریان خون در این قسمت می‌توان از کیسه‌ یا کمپرس آب ولرم استفاده کرد.

ظرف چند هفته تا چند ماه، ظاهر پلک جراحی شده باید به میزان چشم‌گیری بهبود پیدا کند. بهترین راه برای پی بردن به میزان تغییر پس از جراحی پلاستیک چشم مقایسه‌ی عکس‌های گرفته شده قبل و پس از جراحی است. جراحان معمولا عکس‌های بیماران را نزد خود نگه می‌دارند تا مسیر پیشرفت آن‌ها را بررسی کنند.

جراح پلاستیک یا اعضای تیم او باید در مورد جزئیات جراحی پلاستیک چشم و خطرات احتمالی آن با بیمار صحبت کنند.

عوارض

قبل از جراحی پلاستیک چشم بیمار باید با آگاهی کامل رضایت به جراحی بدهد. جراح پلاستیک یا اعضای تیم او باید در مورد جزئیات جراحی پلاستیک چشم و خطرات احتمالی آن با بیمار صحبت کنند. بیمار هم باید درمورد عوارض جانبی جراحی پلاستیک چشم از جراح پلاستیک خود سوال کند. جراحی پلاستیک چشم هم مانند هر جراحی دیگری عوارض بالقوه‌ای دارد که عبارتند از:
  • ماندن جای زخم
  • خشکی چشم‌ها
  • تاری موقت دید
  • دشواری در باز و بسته کردن چشم‌ها
  • خونریزی
  • عفونت
  • کرختی یا درد
  • اختلالات پلکی دیگر مثل اکتروپیون یا برگشتگی پلک به بیرون چشم و آنتروپیون یا برگشتگی پلک به داخل چشم
  • نیاز به جراحی ترمیمی
  • از دست رفتن دید

بازگشت به کار پس از جراحی پلاستیک چشم

فردی که تحت جراحی پلاستیک پلک قرار گرفته، می‌تواند یک هفته تا ده روز پس از جراحی پلاستیک سر کار خود بازگردد. اما در این مدت آثار تورم و کبودی ممکن است هنوز هم مشهود باشد. دو یا سه روز پس از جراحی پلاستیک می‌توانید کتاب و هر چیز دیگری بخوانید و این‌که شاید هنوز هم احساس سوزش چشم داشته باشید. در دو تا سه هفته‌ی اول پس از جراحی پلاستیک چشم باید از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید تا زخم‌ها به خوبی التیام پیدا کنند.


منبع : Markbisharamd