تحقیقات جدید نشان می‌دهد، جراحی پلاستیک چشم می‌تواند به کاهش سردردهای میگرنی برخی افراد کمک کند. جراحی پلاستیک پلک و عصب‌های خاص آن تنها ظاهر شما را بهبود نمی‌بخشد،  این فرآیند ممکن است میگرن شما را نیز درمان کند. در این روش، قسمتی از پلک بالا به‌منظور غیرفعال کردن عصب‌های خاصی شکاف می‌خورد. این فرآیند هم‌چنین نوعی بالا بردن پلک یا همان جراحی پلاستیک چشم تلقی می‌شود.
این روش جدید جراحی پلاستیک چشم می‌تواند جایگزین روش‌های قبلی برای درمان میگرن باشد؛ در روش‌های قبلی نیز عصب‌های خاصی از پوست غیر فعال می‌شدند، اما جراحی از جمجمه آغاز می‌شد.
هر دو روش جراحی با غیرفعال کردن اعصاب نقاط آغاز میگرن انجام می‌شود ؛ البته، برخی عصب‌شناسان روش اخیر را اثبات نشده می‌دانند.
این در حالی است که به ادعای دکتر اورن تسلر، استاد دانشگاه جراحی در دانشگاه مرکز علوم سلامت نیواورلئان، آمریکا، اگر جراحی بر روی بیمار مناسبی اجرا شود، احتمال درمان میگرن بسیار بالا است.
وی می‌گوید «بیش از 90 درصد از بیماران ما، پس از عمل حدود 50 درصد بهبود نشان داده‌اند. البته پس از یک سال، 51 درصد از آن‌ها به‌طور کامل درمان شده بودند.»
وی تصریح کرد: «به‌عنوان هدیه، پلک آن‌ها نیز زیباتر شده است.» تسلر هم‌چنین مسئول بخش جراحی پلاستیک دانشگاه نیواورلئان است. هنوز اثبات نشده که آیا این جراحی پلاستیک چشم مفید است و یا حتی این‌که عصب مورد بحث عامل میگرن هستند یا خیر.
دکتر وینسنت مارتین، معاون برنامه‌ی سردرد و درد‌های صورت در دانشگاه پزشکی اوهایو می‌گوید: «به نظر من این ادعا می‌تواند از بعد نظری قابل قبول باشد.»

پس از جراحی پلاستیک چشم با هدف درمان میگرن درد از 18.5 روز در ماه به 4 روز در ماه کاهش می‌یابد.

مارتین می‌گوید اگر واقعا عصب در پلک دچار گرفتگی شده باشد، می‌تواند میگرن را تشدید کند، اما نمی‌تواند عامل میگرن باشد.
به‌علاوه، وی به نبود تحقیق میدانی اعتراض کرده و گفت: «در طراحی تحقیق نقاط ضعفی وجود داشته است.» تمام 35 بیمار شرکت کننده در این تحقیق به‌طوری جراحی شده‌اند که قابل مقایسه با روش جراحی معمول نیست.
مارتین توضیح می‌دهد: «تأثیرات تلقینی زیادی در فرآیند‌های جراحی وجود دارد.» به عبارت دیگر، بیماران تنها به دلیل این‌که جراحی شده‌اند ممکن است احساس بهتری پیدا کنند.
روش جراحی پلاستیک چشم مذکور اخیرا در مجله‌ی «جراحی پلاستیک و بازسازی» منتشر شده و 30 شرکت‌کننده‌ی خانم و 5 شرکت‌کننده‌ی آقا با میانگین سنی 46 سال، داشته است.
تسلر می‌گوید بیماران باید با دقت انتخاب شوند و مشکل آن‌ها میگرنی باشد که به علت مشکل عصبی از جمجمه به پلک باشد. پزشک عصب را آزاد و عامل تحریک را حذف می‌کند.
در این تحقیق، میانگین تعداد روزهای سردرد بیماران پس از جراحی پلاستیک چشم از 18.5 روز در ماه به 4 روز در ماه کاهش یافت.
تسلر می‌گوید «هیچ مشکل جدی گزارش نشده‌ است. همه‌ی بیماران به دلیل وارد شدن شک به عصب دچار بی‌حسی می‌شوند.» این بی‌حسی پس از مدتی از بین می‌رود، گرچه اندکی از آن باقی خواهد ماند. بیماران این جراحی را هزینه‌ای اندک برای بهبود وضعیت خود می‌دانند. 
در این نوع جراحی پلاستیک چشم، پلک بالا برش می‌خورد تا به عصب مورد نظر دسترسی ایجاد شود، سپس عصب از قسمت‌های اطراف جدا و آزاد می‌شود. در این فرآیند پلک نیز جراحی شده تا اثرات ناشی از پیری آن از بین برود.
پروفسور مارتین نیز بر نیاز به تحقیقات بیشتر تاکید کرده و گفت: «این روش به‌طور نظری ممکن است، اما هنوز اثبات نشده است. بیشتر عصب‌شناسان و پزشکان متخصص سردرد، اسناد این تحقیق را برای تجویز آن به بیماران کافی نمی‌دانند.»

منبع : Webmd