بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بهترین پزشک برای درمان هر نوع مشکل تیروئیدی، یک متخصص غدد است. 
غدد شناسی، یک رشته‌ی تخصصی است که آموزش‌های پیشرفته‌ای را در زمینه‌ی غدد درون ریز ارائه می‌دهد. این غدد درون ریز شامل غده‌ها و اندام‌های مختلفی نظیر تیروئید، پانکراس، تخمدان‌ها، بیضه‌ها و غدد آدرنالین می‌باشند. متخصص غدد معمولا در درمان دیابت تخصص دارد. اخیرا تعداد رو به افزایشی از متخصصین غدد در حال کسب تخصص در حوزه‌های سودمند مطالعه‌ی غدد تولید مثل هستند که این متخصصین به عنوان پزشک باروری شناخته می‌شوند. از آن‌جایی که جمعیت انسان‌ها رو به پیر شدن است، به طور فزاینده‌ای از متخصص غدد خواسته می‌شود که در راستای مدیریت کاهش تراکم استخوان‌ها و پوکی استخوان کمک کند.
شگفت آور این که علی رغم عمومیت یافتن بیماری‌های تیروئیدی، تنها تعداد کمی از متخصصین غدد کار خود را روی تشخیص و درمان تیروئید تمرکز می‌دهند. متخصص غدد که روی بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی کار می‌کند تمایل دارد که بیشتر روی درمان مشکلات حادتر و جدی‌تر نظیر سرطان تیروئید، طوفان تیروئیدی، بیماری گریوز، پرکاری تیروئید، ندول تیروئیدی و گواتر تمرکز نماید. یک زیر مجموعه‌ی کوچک از متخصص غدد سعی دارد که خود را از سایر متخصصین غدد متمایز نماید که خود را متخصص تیروئید می‌نامند. متخصص تیروئید تمایل دارد که متخصص غدد بسیار سنتی باشد.
اگر بیماری تیروئیدتان تشخیص داده شده است و یا مشکوک به بیماری تیروئید هستید، آیا لازم است که به یک متخصص غدد مراجعه نمائید؟ بسیاری از بیماران تیروئیدی احتیاجی به متخصص غدد و یا متخصص تیروئید ندارند مگر  این‌که بیماری‌شان حاد باشد.


چه موقع فقط باید به متخصص غدد مراجعه کنید

  • سرطان تیروئید: اگر سرطان تیروئید دارید باید به متخصص غدد مراجعه نمائید. البته به خاطر داشته باشید که نباید به هر متخصصی مراجعه کنید. بلکه باید به متخصصی مراجعه نمائید که در درمان بیماران مبتلا به سرطان تیروئید تبحر داشته باشد. از آن‌جا که سرطان تیروئید بیماری رایجی نیست، متخصص غدد ممکن است هرگز موردی از سرطان تیروئید را تشخیص نداده و یا درمان نکرده باشد.
  • بیماری گریوز، ندول‌های تیروئیدی، گواتر: اگر مبتلا به گریوز حاد، ندول‌های تیروئیدی و گواتر هستید باید به یک متخصص غدد مراجعه نمایید، اما مجددا نه هر متخصص غدد. باید به متخصص غددی مراجعه نمائید که تبحر خاصی در درمان بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی داشته باشد. نباید به متخصص غددی مراجعه کنید که در واقع یک متخصص دیابت است و در کنار درمان بیماران دیابتی، یک بیمار مبتلا به مشکلات تیروئیدی را نیز درمان می‌کند. توجه داشته باشید که اگر لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا همه یا بخشی از غده‌ی تیروئیدتان را خارج نمایند، به پزشک جراحی مراجعه کنید که متخصص جراحی تیروئید باشد. به خاطر داشته باشید که بسیاری از جراحان گوش و حلق و بینی و جراحان عمومی، متخصص جراحی تیروئید نیستند. شما به پزشک جراحی نیاز دارید که در یک سال حداقل چندین جراحی تیروئید انجام دهد.
  • اگر باردار هستید و بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید دارید و یا نوزاد یا کودک مبتلا به اختلالات تیروئیدی دارید: خیلی مهم است که در طول دوران بارداری، تیروئید بیش‌فعال را کنترل نمود. زیرا درمان نکردن این بیماری می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای نوزاد شود. به منظور کنترل و درمان مشکلات تیروئیدی در نوزادان و کودکان باید به متخصص غدد مراجعه نمود و نه متخصص اطفال.

چه موقع به‌جای مراجعه به متخصص غدد باید به پزشک دیگری مراجعه کنید

اگر دچار نوعی از عدم تعادل غده‌ی تیروئید هستید که تشخیص آن دشوارتر است، مبتلا به بیماری‌های تیروئید خود ایمن نظیر هاشیموتو هستید، مبتلا به بیماری تیروئیدی هستید که در معاینات بالینی غیر قابل تشخیص است، مبتلا به بیماری تیروئید بینابینی هستید، میزان هورمون TSH شما نرمال است اما علایم بیماری تیروئید را دارید، تحت درمان پرکاری تیروئید هستید اما همچنان احساس بهبودی نمی‌کنید احتمالا متخصص غدد گزینه‌ی خوبی برای درمان بیماری شما نخواهد بود.

تشخیص و درمان بیماری‌های حاد تیروئیدی باید توسط متخصص غدد انجام شود.

دو دسته متخصص تیروئید کدام‌اند

بیماران تیروئیدی و انجمن بیماری‌های تیروئیدی در حال رسیدن به این نتیجه هستند که بیماری‌های تیروئیدی در عمل، به دو نوع متخصص بسیار متفاوت نیاز دارند.
تشخیص و درمان بیماری‌های حاد تیروئیدی باید توسط متخصص غدد انجام شود. تشخیص و درمان بیماری پرکاری بسیار حاد تیروئید و بهینه‌سازی درمان پرکاری تیروئید برای بسیاری از بیماران بهتر است که توسط متخصصین هورمون انجام شود.
متخصصین تعادل هورمونی و پرکاری مزمن تیروئید در رشته‌ها و تخصص‌های مختلفی یافت می‌شوند که شامل پزشکان اینتگرتیو، پزشکان درمان کارکردی، دکترای پزشکی کل‌نگر، متخصص بیماری‌های استخوان، پزشک ضد پیری، متخصص زنان، کارشناس یائسگی و هورمون، متخصص داخلی، پزشک مراقبت‌های بهداشتی اولیه می‌شوند.

چه موقع باید به فکر عوض کردن دکترتان بیافتید

قطعا متخصصین غددی وجود دارند که به بیماران مبتلا به هاشیموتو و پرکاری تیروئید، توجه عمیق و جامعی داشته‌اند. بیمارانی که تحت نظر این متخصصین فرآیند درمان خود را به خوبی طی می‌کنند ، می‌خواهند که درمان‌شان را با همان متخصص ادامه دهند.
در هر حال اگر زیر نظر یک متخصص غدد هستید اما احساس می‌کنید که به واسطه‌ی وجود محدودیت‌هایی که در تشخیص و شیوه‌ی درمانی این دسته از متخصصین وجود دارد نتیجه‌ای نگرفته‌اید، لازم است که به دسته‌ی دیگری از متخصصین بیاندیشید.
تصمیم‌گیری برای یافتن یک پزشک جدید جهت درمان بیماری تیروئیدتان در واقع از آن‌چه که بیشتر ما فکر می‌کنیم دشوارتر است. برقراری ارتباط با پزشک یک امر کاملا شخصی است و پیدا کردن پزشکی که با روحیات و خلق و خوی شما هماهنگ باشد آسان نیست، علی الخصوص زمانی که از لحاظ فاصله‌ی مکانی و بیمه‌ی سلامت در محدودیت باشید. به یاد داشته باشید که در رابطه‌ی پزشک و بیمار، شما حکم مشتری و پزشک حکم کسی را دارد که خدمتی ارائه می‌دهد. اگر این خدمت نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، بهترین کاری که برای سلامت غده‌ی تیروئیدتان می‌توانید انجام دهید این است که پزشک دیگری بیابید که نیازهای شما را برآورده می‌کند. 

منبع : Verywell