در بازی کاهش وزن همه چیز علیه شما است. تولید‌کنندگان مواد غذایی میلیون‌ها دلار خرج تحقیق در مورد رنگ، مزه، بو و نحوه‌ی بسته‌بندی کرده‌اند تا کاری کنند شما بیشتر بخورید. اما در چند سال اخیر متخصصان مغز و اعصاب راه‌هایی برای غلبه بر گرسنگی پیدا کرده‌اند. با این راهبردهای علمی می‌توانید بر پرخوری غلبه کنید.


یک آینه کنار میز غذا آویزان کنید

تماشا کردن خودتان هنگام غذا خوردن تجربه‌ی خوبی نیست و حتما باعث می‌شود در انتخاب‌های خود تجدید‌نظر کنید. کنار میز غذا یک آینه آویزان کنید و وقتی بیرون غذا می‌خورید سعی کنید جایی بنشینید که بتوانید انعکاس تصویر خود را ببینید. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که جلوی آینه غذا می‌خورند از خوردن تنقلات کمتر لذت می‌برند در نتیجه کمتر تنقلات می‌خورند. از طرف دیگر کسانی که جلوی آینه غذای سالم می‌خورند بیشتر از غذا خوردن لذت می‌برند و نسبت به خودشان احساس بهتری دارند. محققان متوجه شده‌اند دیدن خودتان هنگام غذا خوردن باعث می‌شود بیشتر خودتان را مسئول تغذیه خود بدانید و در نتیجه انتخاب‌های درست باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید.


آشپزخانه تمیز به کاهش استرس و سوزاندن کالری بیشتر کمک می کند.


لاغری برادر تمیزی است

خانه‌ی مرتب استرس را کاهش می‌دهد و به نظر می‌رسد آشپزخانه‌ی تمیز هم به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند. طبق نتایج تحقیقاتی که در مورد تاثیرات محیط روی رفتار انجام شد صرف کردن ده دقیقه در یک آشپزخانه‌ی شلخته و به هم ریخته باعث می‌شود بیشتر هوس غذاهای ناسالم بکنید. شرکت‌کنندگان در این آزمایش نسبت به کسانی که در یک آشپزخانه مرتب بودند  100 کالری بیشتر مصرف کردند که همه آن از خوردن تنقلات ناشی می‌شد. آشپزخانه خود را مرتب کنید تا رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید.


برای خرید تنقلات پول نقد پرداخت کنید

دانشمندان متوجه شده‌اند که پرداخت پول نقد برای خرید شکلات یا یک بسته چیپس ممکن است به شما فرصت فکر کردن و تجدید‌نظر دهد. ناراحتی که از پول دادن ناشی می‌شود ممکن است شما را از خریدن شیرینی منصرف کند. ترفند دیگری که در فروشگاه می‌توانید استفاده کنید این است که چرخ‌های کوچکتر را بردارید. محققین متوجه شده‌اند که کسانی که  چرخ‌های بزرگ‌تر را بر می‌دارند مواد غذایی ناسالم بیشتری هم خریداری می کنند.


نور کم منجر به طولانی شدن غذا خوردن و کاهش وزن می شود.

نور را کم کنید

در نور کم استرس فروکش می‌کند، مکالمات جالب‌تر می‌شوند و خلق و خوی انسان بهتر می‌شود و البته طبق تحقیقاتی که در Psychological Reports  به چاب رسید غذای  کم‌تری هم خورده می‌شود. طبق نتایج این تحقیقات کسانی که در نور کم غذا می‌خورند بیشتر از غذا لذت می‌برند و برای غذا خوردن زمان بیشتری صرف می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین نسبت به کسانی که در نور زیاد غذا می‌خورند 18٪ کمتر کالری وارد بدن‌شان می‌کنند. نور را کم کنید تا کمتر غذا بخورید و بیشتر لذت ببرید.


از خاصیت نعنا فلفی استفاده کنید

با گرفتن فقط یک دم از نعنا فلفلی می‌توانید هوس را از بین ببرید و از خوردن احساسی جلوگیری کنید. کسانی که هر دوساعت یک بار نعنا فلفلی بو می‌کنند کمتر احساس گرسنگی کرده، متمرکز ترند و نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند 2800 کالری کمتر مصرف می‌کنند. از فلفل نعنایی خوش‌تان نمی‌آید؟ طبق تحقیقاتی که در بریتانیا انجام شده وانیل هم همین تاثیر را دارد. در این تحقیقات کسانی که از دستمال‌های وانیلی استفاده کرده بودند در یک ماه 2.5 کیلو کاهش وزن داشتند و بهتر می‌توانستند رژیم غذایی خود را کنترل کنند. می‌توانید در آشپزخانه از شمع‌های رایحه‌ی نعنا فلفلی یا وانیل استفاده کنید.


با آقایان غذا بخورید

این روش بیشتر برای خانم‌ها کاربرد دارد. طبق تحقیقاتی که نتایج آن در Journal of Applied Social Psychology به چاپ رسید خانم‌ها وقتی با آقایان غذا می‌خورند غذای کمتری سفارش می‌دهند و بیشتر با آن بازی می‌کنند. اما آقایان وقتی با خانم‌ها غذا می‌خورند نسبت به وقتی که با آقایان غذا می‌خورند 200 کالری بیشتر وارد بدن‌شان می‌کنند. طبق تحقیقات دیگری که نتایج آن در  Evolutionary Psychological Science منتشر شد آقایانی که همراه حداقل یک خانم به سمت بوفه می‌روند نسبت به آقایانی که تنها هستند دو برابر بیشتر غذا می‌خورند.


در رستوران گارسن لاغر انتخاب کنید زیرا به کم خوردن و در نتیجه کاهش وزن شما کمک می کند.

گارسن خود را با دقت انتخاب کنید

خرافاتی باشید و سر میزی بنشینید که گارسنش لاغرتر است. طبق تحقیقاتی که روی 497 نفر در 60 رستوران انجام شد مشخص شد که احتمال دسر سفارش دادن برای کسانی که گارسنی چاق‌تر داشتند چهار برابر نسبت به کسانی که گارسن لاغرتر داشته‌اند بیشتر است. آن‌ها هم‌چنین 17٪ بیشتر نوشیدنی سفارش داده‌اند. اگر راه مودبانه‌ای برای درخواست یک گارسن لاغر نیست، بهتر است قبل از رفتن به رستوران در مورد غذایی که می‌خواهید سفارش دهید، اندازه آن و این که دسر خواهید خورد یا نه تصمیم بگیرید.


رنگ‌ها را هماهنگ نکنید

پاستای سفید با سوس خامه در یک بشقاب سفید یعنی پرخوری. طبق تحقیقاتی که در Journal of Consumer Research چاپ شده مشخص شد وقتی رنگ غذا با رنگ بشقاب تضاد دارد افراد بهتر می‌توانند اندازه غذایی که می‌خورند را کنترل کنند.

یک راه حل ساده: می‌توانید از بشقاب‌هایی که دور آبی هستند استفاده کنید تا غذا بیشتر به نظر بیاید و در نتیجه کمتر بخورید. تنها راه کمتر خوردن گرفتن رژیم لاغری نیست. 


به اندازه‌ی قاشق و چنگال توجه کنید

قاشق و چنگال بلند و زیبا سرعت خوردن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر از غذا لذت ببرید. طبق مطالعاتی که در تایوان انجام شده بود مشخص شد قاشق و چنگال کوتاه باعث می‌شود احساس کنید باید قاشق را بیشتر در غذا فرو کنید. کسانی که از قاشق و چنگال بلند استفاده می‌کنند بیشتر از غذا خوردن لذت می‌برند و آرام‌تر و کمتر غذا می‌خورند.


منبع : Prevention