همراه با محبوبیت عمل لیزیک تعداد کسانی که قبلا عمل لیزیک انجام داده و حالا قصد انجام جراحی پلاستیک چشم را دارند و نیز کسانی‌که می‌خواهند این دو جراحی را با هم انجام دهند افزایش یافته است. روی هم رفته باید گفت که می‌توان این دو جراحی با هم تداخل ندارند. برای افزایش شانس دستیابی به نتایج دلخواه چندین دستورالعمل خاص در مورد زمانبندی و انتخاب رویکرد مناسب جراحی پلاستیک چشم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. بسیاری از متخصصان چشم بر این باورند که جراحی پلاستیک چشم و لیزیک را می‌توان یکی بعد از دیگری انجام داد اما انجام هم‌زمان آن‌ها جایز نیست. البته این‌که کدام یک از این دو جراحی زودتر انجام گیرد در نتیجه‌ی نهایی تاثیر متفاوتی خواهد داشت. در ادامه این مطلب به تغییرات در ترشح اشک و ثبات غشای آن بعد از جراحی پلاستیک چشم در بیمارانی که قبلا جراحی لیزیک داشته‌اند پرداخته شده است.

جراحی پلاستیک چشم (blepharoplasty) چیست

جراحی پلاستیک چشم نوعی جراحی است که در آن پوست، ماهیچه یا چربی اضافی روی پلک بالا و پایین برداشته می‌شود. این کار می‌تواند افتادگی پلک و پف کردن پوست زیر چشم را تصحیح کند. این دو مشکل ممکن است باعث شوند که پیرتر از سن واقعی‌تان به نظر برسید یا زمانی که ناراحت نیستید، اطرافیان‌تان تصور کنند که ناراحت هستید یا حتی ممکن است در توانایی دیدن اختلال ایجاد کنند. جراحی پلاستیک چشم را می‌توان به تنهایی یا همراه با دیگر جراحی‌های زیبایی از قبیل لیفت صورت یا ابرو انجام داد.
بر اساس نوع پلک می‌توان جراحی پلاستیک چشم در این ناحیه را به دو صورت انجام داد:
  • جراحی پلاستیک پلک بالا: این عمل را با ایجاد یک برش کوچک و نامرئی در محل چروکیده پلک بالا انجام می‌دهند.
  • جراحی پلاستیک پلک پایین: در این روش جراحی یک برش کوچک نامرئی در زیر مژه‌ها ایجاد می‌شود. 

چرا نباید جراحی لیزیک و جراحی زیبایی چشم را با هم انجام داد

امروزه مشخص شده است که به دلایل زیر نباید عمل لیزیک یا عمل جراحی پلک بالا یا پایین را به طور همزمان انجام داد:
  • فشار به قرنیه: هر قدر هم که جراح شما با احتیاط جراحی چشم شما را انجام دهد، باز به قرنیه شما مقداری فشار وارد خواهد شد.
  • افزایش مشکلات بعد از انجام جراحی: بعد از انجام جراحی داشتن مشکل جزئی در بستن پلک‌ها یا انطباق آن‌ها طبیعی است اما ممکن است مشکلات حادتری مانند کاهش ترشح اشک و یا خشکی چشم نیز در افرادی که اخیرا عمل لیزیک انجام داده‌اند نیز دیده شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از یک وقفه معقول می‌توان جراحی پلاستیک چشم را در بیمارانی که قبلا جراحی لیزیک داشته‌اند بدون هیچ‌گونه خطری انجام داد.

تحقیقات پزشکی در این زمینه چه می‌گویند

برای بررسی تغییر در ترشح اشک و ثبات غشای اشکی بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم در افرادی که قبلا عمل لیزیک انجام داده‌اند، روی 9 بیمار که 18 ماه قبل عمل لیزیک انجام داده بودن مطالعاتی انجام شد. ابتدا جراحی پلاستیک چشم بالا در هر دو چشم این نه بیمار انجام شد. 3 مرد و 6 زن در سنین بین 35 تا 52 سال در یک گروه قرار داشته و یک گروه کنترل دیگر شامل همین تعداد بیمار در همین گستره سنی بدون سابقه انجام جراحی لیزیک، استفاده از لنز یا خشکی چشم نیز برای مقایسه انتخاب شد. آزمایش اشک اسکیرمر (Schirmer) (آزمایشی که مقدار اشک در چشم را مشخص می‌کند) 5 دقیقه قبل و بعد از انجام جراحی پلاستیک پلک بالا در هر دو گروه انجام شد. آزمایش زمان گسست اشک نیز قبل و 4 هفته بعد از انجام عمل جراحی پلاستیک پلک بالا با استفاده از لیزر دی اکسید کربن در هر دو گروه انجام شد. سپس نتایج آزمایش اشک اسکیمر و آزمایش گسست اشک بررسی شد. خوشبختانه از لحاظ آماری هیچ تفاوتی بین نتایج عددی بدست آمده در دو گروه یافت نشد. این نتایج نشان می‌دهد که بعد از یک وقفه معقول می‌توان جراحی پلاستیک چشم را در بیمارانی که قبلا جراحی لیزیک داشته‌اند بدون هیچ‌گونه خطری انجام داد.

نتیجه‌گیری

با توجه به ماهیت مشابه برخی از اثرات جانبی جراحی لیزیک و جراحی پلاستیک چشم (از قبیل خشکی چشم) بهتر است حتی المقدور از انجام این دو جراحی به طور همزمان یا با فاصله زمانی نزدیک خودداری شود. با این وجود اگر ابتدا جراحی لیزیک انجام شود اثرات بعد از عمل موقتی بوده و می‌توان بعد از زمانی معین جراحی پلاستیک چشم را نیز بر روی این بیماران انجام داد. فاصله زمانی ایده‌آل 6 ماه یا بیشتر می‌باشد و قبل و بعد از انجام جراحی نیز باید وضعیت بیمار و ترشح اشک کاملا تحت مراقبت و کنترل مداوم چشم پزشک معالج باشد.