شاید آقایان را در حال ورق زدن صفحات کتاب‌های مربوط به بارداری ندیده باشیم و یا هیچ وقت نبینیم که ویتامین یا مواد معدنی خاصی مصرف کنند و از خطرهای احتمالی برای کودکان در هراس باشند، ولی این گونه رفتارها در میان آقایان بسیار رایج است. 
وقتی یک زوج تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند بیشترین توجه به خانم‌ها است، اما نیمی از این بار بر دوش مردان است. اگر به پدر شدن فکر می‌کنید، در ادامه فهرستی از کارهایی که قبل از باردار شدن همسرتان می‌توانید برای داشتن یک بارداری سالم انجام دهید آمده است.

از بیماری‌های ارثی خود مطلع باشید

مهم‌تر از همه چیز این است که از سابقه‌ی وجود اختلالات ژنتیکی یا کروموزومی در خانواده‌ی خود اطلاع داشته باشید. بیماری‌هایی مثل سندروم داون، کم خونی داسی شکل، فیبروز کیستیک و یا اختلال در خونریزی. 
هم‌چنین لازم به ذکر است که برخی حالات به نژاد افراد مربوط می‌شوند. به عنوان مثال بیماری اختلال در متابولیسم چربی در بین قوم اشکنازی یهودیان و فرانسویان کانادایی رایج است. همین‌طور کم خونی داسی شکل اغلب در بین سیاه‌پوستان آمریکایی شایع است. هم‌چنین لازم است از هرگونه ناتوانی ذهنی و یا عقب ماندگی‌های دیگر و نقوص مادرزادی مانند نقص قلبی یا عصبی مطلع باشید. 
ممکن است لازم باشد به همراه همسرتان به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید. این نوع مشاوره‌ها به شما کمک می‌کنند که خطرات احتمالی را دریابید و این‌که به چه آزمایش‌های غربالگری نیازمندید. 

برای موفقیت در باروری و بارداری با پزشک خود در مورد بیماری مزمن و داروی خاصی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید

یک نوبت از پزشک بگیرید و قبل از هر چیز یک آزمایش کلی انجام بدهید و وضعیت خودتان را بررسی کنید. به خصوص اگر بیماری مزمن دارید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، یا این‌که سابقه‌ی مشکل در نعوظ، انزال و یا میل جنسی دارید. برخی مواردی که باید مواظب آن ها باشید عبارتند از:
  • واریکوسل‌ که به منبسط شدن رگ‌های سطحی بیضه‌ها منجر می‌شود، از خنک شدن بیضه‌ها به طور طبیعی جلوگیری می‌کند و پزشکان معتقدند که این امر می‌تواند منجر به کم شدن مقدار اسپرم‌های متحرک و زنده شود. با وجود این‌که واریکوسل‌ معمولا بی‌خطر است و هیچ‌کس ربط دقیقش به نازایی را نمی‌داند، ولی 40 درصد از مردانی که مشکل نازایی دارند از واریکوسل رنج می‌برند. این وضعیت لاینحل نیست و قابل درمان می‌باشد، پس حتما با پزشک خود درباره‌ی راه حل آن صحبت کنید.
  • بیماریهای مقاربتی ممکن است باعث نازایی در مردان شوند. پزشک شما  می‌تواند با آزمایش، در صورت ضرورت درمان مناسب برای شما را در پیش گیرد.
  • بیماری پروستات (التهاب پروستات) که منجر به ورم در بیضه‌ها می‌شود نازایی را در پی خواهد داشت. پزشکی که در وهله اول به او مراجعه می‌کنید در صورت نیاز به آزمایش و یا درمان، شما را به یک اورولوژیست و یا متخصص نازایی در مردان معرفی می‌کند.
  • پزشک‌تان را از هر دارویی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. چه داروهایی که برای آن‌ها نسخه دارید و چه داروهای که به صورت خودسرانه مصرف می‌کنید. داروهای خاص ممکن است بر کیفیت و کمیت اسپرم تاثیر بگذارند و منجر به مشکلات نازایی در مردان شوند. این داروها عبارتند از داروهای استروئیدی یا هورمونی به ویژه هورمون تستوسترون، داروهای فشار خون، برخی آنتی بیوتیک ها و برخی از داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های قارچی، زخم روده، بیماری‌های کرون، زخم‌های گوارشی و حملات ناگهانی به کار می‌روند.
 در اکثر موارد تاثیر داروها بعد از قطع مصرف‌شان برطرف می‌شود. درباره‌ی برنامه خود برای پدر شدن با پزشک‌تان مشورت کنید و از امکان تغییر درمان اطمینان حاصل کنید.
مطالعات استروید‌های عضله‌سازی  که بدنسازها مصرف میکنند، باعث کاهش تعداد اسپرم و کوچک شدن بیضه‌ها میگردند. اگر چه مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی بی ضرر به نظر می‌رسند ولی با این وجود بهترین، فردی که می‌تواند به شما بگویید که بر توانایی شما برای پدر شدن تاثیر می‌گذارند یا خیر پزشک شماست.  
و اما در پایان لازم به ذکر است که ضروری است پزشک خود را از ماهیت شغل‌تان مطلع سازید و مطمئن شوید خطری در محل کار شما را تهدید نمی‌کند. بودن در معرض موادی چون فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها  و حلال‌های آلی میتواند بر کیفیت و کمیت اسپرم شما تاثیر گذار باشد و شانس بارداری را کم کند.

پیروی از سبک و رژیم غذایی همسرتان نه تنها شرایط را برای او آسان می‌کند، بلکه شانس بارداری او افزایش می‌یابد.

یخچال‌تان را از خوراکی‌های سالم پر کنید

اگر فکر می‌کنید که با وجود این‌که همسرتان رژیم غذایی مرغ کبابی و سبزیجات بخار پز دارد، شما می‌توانید هم‌چنان هات داگ تند و چرب و پنیر بخورید، سعی کنید این عادت غذایی رو ترک کنید. زیرا پیروی از سبک و رژیم غذایی همسرتان نه تنها شرایط را برای او آسان می‌کند، بلکه شما نیز اسپرم‌های قوی‌تر و سالم‌تری خواهید داشت و شانس بارداری او افزایش می‌یابد.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که یک سری آنتی اکسیدان‌های خاص مثل ویتامین C و E می‌توانند بر تعداد اسپرم‌ها و حرکت‌شان تاثیر مثبت داشته باشند. ولی پیش از استفاده از هر نوع مکمل با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر این‌که مقدار زیادی از ویتامین C و E ممکن استDNA  اسپرم‌تان را تخریب کند.
بر اساس مطالعات جامعه دارویی باروری امریکا‚ یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه و سبزیجات به همراه مولتی ویتامین می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت اسپرم داشته باشد . هم‌چنین پروتئین های فاقد چربی، انواع حبوبات و لبنیات کم چرب می‌توانند سلامت اسپرم را تضمین کنند. داشتن رژیم غذایی سالم هم‌چنین به شما در داشتن وزنی مناسب کمک می‌کند. داشتن اضافه وزن ارتباط مستقیمی با کاهش هورمون تستوسترون، اسپرم ضعیف و درنتیجه کاهش شانس بارداری دارد. طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه، شانس ناباروری با هر 10 کیلوگرم اضافه وزن افزایش می‌یابد. از این رو با متخصص تغذیه و یا پزشک‌تان درباره رژیم غذایی خود مشورت کنید.  

خطرات احتمالی موجود در محل کار و منزل خود را بررسی کنید

خطرات مخفی دیگری که اسپرم را تهدید می‌کنند را در محل کار می‌توان یافت.‌ قرار داشتن در معرض مواد سمی و شیمیایی هم‌چون حلال‌های آلی که معمولا در خشکشویی‌ به کار می‌روند منجر به کاهش شانس بارداری همسرتان می‌شوند، ترکیب اسپرم را نیز تغییر می‌دهند و ممکن است منجر به نقص‌های مادرزادی و زایمان زودرس نیز بشوند. از آن‌جا که سه ماه طول می‌کشد تا اسپرم تشکیل و کاملا بالغ شود حداقل سعی کنید سه ماه قبل از تصمیم به باردار شدن در معرض این مواد شیمیایی قرار نگیرید. از مدیرتان بخواهید که دستورالعمل کار با مواد شیمیایی را در اختیارتان قرار دهد تا از جزئیات کار با این نوع  مواد آگاه باشید. 
نوسازی لوازم خانگی منزل، تعمیر خودرو، رنگ آمیزی و طراحی دکوراسیون و هر نوع فعالیتی که با رنگ، چسب و مواد ضدچربی و محلول‌های آلی سرکار داشته باشد و همین‌طور کارهایی مثل سفالگری، شیشه بری، تیراندازی و نظافت اسلحه و یا هر گونه فلزات سنگین دیگر از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر روند بارداری تاثیر منفی داشته باشند. از این رو برای مطمئن شدن از میزان خطر موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مدت زمان طولانی در دوچرخه سواری می‌تواند به شما آسیب برساند و منجبر به کاهش شانس بارداری شود.

دوچرخه سواری کنید

افرادی که معمولا دوچرخه سواری می‌کنند لازم نیست از نتایج تحقیقاتی که نشان می‌دهد دوچرخه سواری حجم منی و همین‌طور مقدار اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد نگران باشند. زیرا این یافته‌ها ویژه‌ی دوچرخه سواران حرفه‌ای است که ساعات بسیاری در روز و شش روز در هفته را به دوچرخه سواری اختصاص می‌دهند و دائما شورت‌های تنگ مخصوص این ورزش را به تن دارند. از این رو این افراد باید توجه داشته باشند که دوچرخه سواری به بیضه‌ها آسیب می‌رساند.  بی دلیل نیست که بیضه‌ها خارج از بدن قرار دارند و آن هم به خاطر دمای پایین‌تر خارج از بدن می‌باشد که باعث می‌شود بیضه‌ها بهتر عمل کنند. پس فقط توجه داشته باشید که مدت زمان طولانی در دوچرخه سواری می‌تواند به شما آسیب برساند. هم‌چنین یک شورت گشاد و راحت و یک زین نرم را برای دوچرخه سواری انتخاب کنید.

از وان‌های با آب گرم اجتناب کنید

تا سه ماه قبل از بارداری از سونا، وان آب گرم و دوش‌های گرم بپرهیزید. زیرا گرما اسپرم‌ها را می‌کشد و وقتی دمای بیضه‌ها چند درجه خنک‌تر از دمای بدن باشد بیضه‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

آرامش داشته باشید

اگر چه تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن پر هیجان و لذت بخش است اما استرس فراوانی هم به همراه دارد، به ویژه اگر بارداری هم عقب بیفتد. پس سعی کنید آرامش داشته باشید و به شنا و ماهی‌گیری رفته و پیاده‌روی کنید. شاید تحقیقات انجام شده نتوانسته باشند ثابت کنند که این فعالیت‌ها تاثیر صد‌در‌صد مثبتی بر روند باروری و بارداری دارند ولی می‌توانند آن را لذت‌بخش کنند.

منبع : Babycenter