پیروی از دستورالعمل‌های بعداز عمل لیزیک بسیار اهمیت دارد. بیمار ممکن است درد خفیفی را همراه با آب‌ریزش چشم تجربه کند. اگر چشمان بیمار ملتهب و قرمز باشند معمولا با تجویز چشم پزشک برای تسکین درد می‌توان از یک مسکن خفیف استفاده کرد. خشکی چشم‌ها را معمولا با قطره چشمی درمان می‌کنند و چشم پزشک قطره‌های دارویی و آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. 

چشم را دربرابر نور شدید محفاظت کنید

معمولا جراح یا چشم پزشک برای حفاظت چشم‌ها در برابر نور یک محافظ چشمی یا عینک ایمنی به بیمار می‌دهد تا در طی پنج روز بعد از عمل لیزیک از آن استفاده کند. علاوه‌ بر این، در طی هفت روز پس از عمل لیزیک، درطول روز و در صورت آفتابی بودن هوا و روشن شدن اتاق باید از عینک آفتابی استفاده کرد. از دست زدن به چشم یا مالیدن آن تا 30 روز پس از عمل لیزیک خودداری کنید.

بخوابید یا به چشمان خود استراحت دهید

در طی چند ساعت پس از عمل لیزیک از تماشای تلویزیون یا استفاده از وسایل الکترونیکی که مستلزم استفاده از چشم‌ها است خودداری کنید. منظور از دستگاه‌های الکترونیکی گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ است. تا زمانی‌ که چشم خود را با شرایط جدید تطبیق نداده، از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید و با گوشی پیامک ارسال نکنید. چشم را با مطالعه، خواندن روزنامه، کتاب، مجله یا ایمیل خسته نکنید. پس از عمل لیزیک چشم باید استراحت کند و دور از نور روشن باشد. برای جلوگیری از مالیدن ناخودآگاه چشم و برای استراحت دادن به آن می‌توان از محافظ چشم یا عینک ایمنی استفاده کرد. 

در هفته‌ی نخست پس‌ از عمل لیزیک از لوازم آرایش  چشم یا کرم‌های ضد چروک دور‌ چشم استفاده نکنید.

در هفت روز نخست از لوازم آرایشی چشم استفاده نکنید

در هفته‌ی نخست پس‌ از عمل لیزیک از لوازم آرایش چشم یا کرم‌های ضد چروک دور‌ چشم استفاده نکنید. اگر چه سیگار کشیدن منعی ندارد اما بهتر است سیگاری‌ها، سیگار کشیدن را کاهش دهند زیرا دود سیگار سبب تحریک و خارش چشم پس از لیزیک می‌شود.

از رسیدن آب به چشم خودداری کنید

به منظور جلوگیری از تماس چشم با آب،صابون و شامپو از دوش گرفتن تا یک روز پس از عمل لیزیک اجتناب کنید. پس از بهبود بینایی که معمولا پس از یک عمل لیزیک موفق به‌وجود می‌آید، ممکن است بیمار هیجان‌زده شده و فکر کند که دیگر نیازی به استفاده از عینک آفتابی نیست؛ اما بهتر است این هیجان را کنترل کرده و برای مدتی بعضی از محدودیت‌ها را تحمل کرد.

 به مدت دو هفته ورزش نکنید

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این‌است که بیمار بعد از انجام عمل جراحی لیزیک نیاز به استراحت زیادی دارد. پس از عمل لیزیک معمولا جراح یا چشم پزشک به بیمار توصیه می‌کند که از هرگونه فعالیت ورزشی دوری کند و با دوری از ورزش بیسبال، فوتبال، والیبال، گلف یا هاکی، از ریسک برخورد یک جسم خارجی با چشم جلوگیری کند. هم‌چنین پس از عمل لیزیک باید از شنا، اسب‌سواری، قایق‌رانی، موتورسواری، دوچرخه‌سواری یا کار در باغ یا باغچه خودداری کرد. حداقل یک هفته پس از عمل لیزیک از جکوزی یا حمام بخار استفاده نکنید.

طبق دستورالعمل‌های پزشک فعالیت‌های روزانه را از سر بگیرید

تا یک هفته پس از عمل لیزیک، از قرار گرفتن در‌ معرض گرد و خاک خودداری کنید زیرا خاک باعث ایجاد خارش می‌شود. یک یا دو هفته بعد از انجام عمل لیزیک می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.