فواید یوگا بسیار زیاد است. با انجام ورزش یوگا انعطاف پذیری، انرژی و قدرت بدن بالا رفته و استرس کاهش پیدا می‌کند. با یوگا می‌توانید وزن خود را هم کم کنید. نتایج یکی از مطالعات نشان داد یوگی‌هایی که در دهه‌ی پنجم زندگی قرار داشتند و از اضافه وزن رنج می‌بردند، با حداقل یک جلسه یوگا در هفته توانستند به طور متوسط 2.3 کیلو گرم از وزن خود را کم کنند اما افرادی که وضعیت مشابه آن را داشتند اما یوگا کار نمی‌کردند در همان مدت 6 کیلو گرم وزن اضافه کردند.

برخی از سبک‌های یوگا سخت‌تر بوده و تلاش بیشتری را می‌طلبد. کلاس‌های پاور یوگا، فلو یا وینیاسا باعث می‌شوند که بدن به طور دائم در حال حرکت باشد و این بدان معنا است که ضربان قلب افزایش یافته و بدن شروع به سوزاندن چربی می‌کند که در نهایت وزن کاهش می‌یابد. بهتر است کار را با حرکات ملایم و کند شروع کنید چون حتی این حرکات هم به کاهش وزن کمک می‌کند. انجام حرکات باعث انقباض ایزومتریک عضلات می‌شود. قرار دادن عضلات در حالت‌های ایزومتریک قدرت بدنی را بالا برده و عضلات حتی پس از تمرین نیز کالری می‌سوزانند.

تمام سبک‌های یوگا به کاهش استرس و کم شدن تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول کمک می‌کنند. کورتیزول می‌تواند ما را شدیدا گرسنه کند. این یک پاسخ فیزیولوژیک است که از گذشتگان به ما ارث رسیده یعنی زمانی اجداد ما می‌بایست می‌دویدند تا عقب نمانده، به غذا برسند و آن را شکار کنند. کورتیزول معمولا ما را به خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها ترغیب نمی‌کند بلکه در هنگام استرس سراغ غذاهای پر چرب با قند بالا می‌رویم که نتیجه‌ی آن افزایش وزن است. یوگا می‌تواند این دور باطل را به هم بزند.

اما اگر قصد دارید وزن زیادی را کم کنید شاید یوگا زیاد مناسب نباشد. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم تا حداکثر بهره را از این ورزش ببرید.


می‌توانید ورزش یوگا را از خانه شروع کنید

شاید انجام حرکت «سگ سر پایین» جلوی جمع برای شما سخت باشد. ایرادی ندارد، چون امروزه راه‌های آسان و کم خرجی وجود دارد که می‌توانید در خانه یوگا کار کنید. می‌توانید با استفاده‌ از دی‌وی‌دی‌های آموزشی برای مدتی در خانه کار کنید. بعد از این‌که مدتی در خانه کار کردید و وزن‌تان رو به کاهش گذاشت و همین‌طور حال و هوای یوگا به دست‌تان آمد، آن‌گاه می‌توانید با اعتماد به نفس و آرامش خاطر بیشتری در کلاس‌های عمومی شرکت کنید.


همه‌ی قشرهای مردم در سر تا سر دنیا به ورزش یوگا می‌پردازند و خیلی‌ها در این ورزش فعالیت دارند.

فراموش نکنید که یوگا ورزشی برای همه است

شاید به این فکر می‌کنید که یوگا برای کسانی است که بدنی لاغر دارند، ثروتمند، زن و سفیدپوست هستند مناسب است. اما یوگا ورزشی برای همه است که لبخند شادی را بر لبان ما می‌نشاند. حقیقت این است که همه‌ی قشرهای مردم در سر تا سر دنیا به ورزش یوگا می‌پردازند و خیلی‌ها مثل شما در این ورزش فعالیت دارند. در حقیقت چیزی به اسم بدن یوگایی یا مخصوص یوگا وجود ندارد.

این که مردم به خاطر عکسی که از یک یوگی با بدن خوش فرم در اینستاگرام دیده‌اند و فکر می‌کنند چون از لحاظ بدنی با آن فرد فاصله‌ی زیادی دارند پس یوگا مناسب آن‌ها نیست واقعا ناراحت کننده است.


باشگاهی را پیدا کنید که مناسب شما باشد

با این‌که یوگا سعی دارد همه‌ی افراد را با هر سن و وزنی که دارند در کنار هم گرد آورد اما جو برخی از باشگا‌ه‌های یوگا طوری است که جرات نمی‌کنیم به آن‌ها حتی نزدیک شویم. خیلی ساده و رو راست باید بگوییم مجبور نیستید به این باشگاه‌ها بروید. کمی تحقیق کنید. سعی کنید باشگاه ورزشی را پیدا کنید که برای مبتدیان هم کلاس داشته باشد و سبک‌های مختلفی در آن آموزش داده شود.

باید در کلاسی قرار بگیرید که با اصول کار آشنا شده و نحوه‌ی انجام صحیح حرکات را یاد بگیرید چون در غیر این صورت به خودتان آسیب می‌زنید. کار را با کلاس‌های آینگار یوگا شروع کنید و حرکات را به صورت آهسته و پیوسته انجام دهید. وقتی حس کردید آمادگی دارید آن وقت به سطح اول وینیاسا یوگا بروید. در این سطح حرکات بیشتر و مداوم‌تر است و با انجام آن‌ها ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند.

پرس و جو کنید و به باشگاه‌های مختلف سر بزنید تا در نهایت بتوانید بهترین کلاس و بهترین مربی را انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید با کلاس ارتباط برقرار کنید یوگا را از بیخ و بن کنار نگذارید. شاید با مربی دیگری که خوش مشرب‌تر باشد یا از لحاط سنی پیرتر یا جوان‌تر باشد احساس راحتی بیشتری کنید. این روزها حتی در شهر‌های کوچک هم بیش از یک باشگاه یوگا پیدا می‌شود. اگر کمی جست و جو کنید می‌توانید مربی را که مناسب شما است پیدا کنید.


برای کاهش وزن سه جلسه انجام حراکت یوگا به صورت نظم در هفته کافی است چون نیاز به استراحت دارید.

یوگا را با ملایمت شروع کنید

برای کاهش وزن باید به صورت منظم ورزش کنید اما این بدان معنا نیست که هر روز تشک یوگا را باز کنید و خودتان را از نفس بیندازید، حداقل برای شروع این رویه را در پیش نگیرید. اگر در شروع کار افراط کنید طولی نمی‌کشد که خسته شده و علاقه‌ی خود را به یوگا از دست می‌دهید. سه جلسه در هفته کافی است چون نیاز به استراحت دارید. در حالت استراحت بدن خود را ترمیم می‌کند.


انتظار درد را داشته باشید

حال که صحبت از ترمیم کردیم باید بگوییم که حس ترمیم را در روز بعد از انجام یوگا خواهید داشت. درد در بازوها، پاها و عضلات شکم و پهلو بسیار شایع است به ویژه اگر در زندگی روزمره تحرک زیادی نداشته باشید. به این فکر کنید که این دردها علامت تغییر است و به معنای این است که عضلات شما دارند قوی‌تر می‌شوند. اما این را هم باید اضافه کنیم که اگر در ناحیه‌ی مفاصل درد دارید امکان دارد آسیب دیده باشید و قبل از این‌که دوباره به کلاس بروید باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.


کمی به خود استراحت بدهید

یوگا رقابت نیست. پس به وضعیت جسمی خود توجه داشته باشید و فشار بیش از حد به آن وارد نیاورید. در طول کلاس هر چقدر که نیاز دارید استراحت کنید. برای استراحت کردن می‌توانید بدن خود را در وضیعیت «کودک» قرار دهید. پس از رفع خستگی مجددا با کلاس همراه شوید.


اگر در انجام برخی از حرکات یوگا راحت نیستید بهتر است این حرکات یوگا را فعلا به صورت ناقص انجام دهید.

اگر انجام حرکات برای‌تان سخت است آن‌ها را به صورت ناقص انجام دهید

شاید حس کنید در انجام برخی از حرکات یوگا راحت نیستید. در کلاس مبتدیان استاد باید شکل ناقص حرکات را نیز به شاگردان خود بیاموزد تا راحت‌تر بتوانند آ‌ن‌ها را انجام دهند. اگر چاق هستید ممکن است دست‌های شما با یک خیز به زمین نرسد یا این‌که در حرکت‌های نشسته نتوانید باسن خود را به راحتی حرکت دهید. در این صورت بهتر است این حرکات یوگا را فعلا به صورت ناقص انجام دهید.


از وسایل یوگا استفاده کنید

انجام برخی از حرکات یوگا به ویژه برای تازه کارها نیاز به یک سری وسایل دارد. بسیاری از باشگاه‌های یوگا تشک و آجر یوگا دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر در خانه تمرین می‌کنید، باید این وسایل را خریداری کنید و یا از کسی قرض بگیرید. بهتر است کار را با دو آجر یوگا و یک تشک برای ایجاد حائل هنگام نشستن و یک بند یوگا برای کشش شروع کنید.این وسایل برای این است که حرکات را راحت‌تر انجام دهید.


فواید روحی و روانی یوگا را با آغوش باز بپذیرید

حتی اگر یوگا را با هدف کاهش اندازه‌ی دور کمر انجام می‌دهید و فواید ذهنی و روحی آن برای شما زیاد مهم نیست، باید بدانید تغییراتی که یوگا در حس و حال شما می‌دهد کار کاهش وزن را نیز برای شما ساده‌تر می‌کند. کارشناسان می‌گویند اگر یوگا کار کنید پس از مدتی که در این کار قدری حرفه‌ای‌تر شدید نوع ارتباط شما با بدن‌تان دگرگون می شود. پس از چند هفته تمرین یوگا متوجه می‌شوید که نسبت به بدن خود مهربان‌تر شده‌اید. دگرگونی درونی خود را در بیرون هم نشان می‌دهد که می‌توان آن را در انتخاب غذاهای سالم و مغذی که برای خوردن انتخاب می‌کنیم و همین‌طور علاقه‌ی بیشتر به فعالیت‌های بدنی پیدا می‌کنیم دید. یوگا حتی کیفیت خواب را هم بهتر می‌کند و خواب بهتر گام موثری برای انتخاب غذاهای سالم‌تر است. یوگا نیرویی را در ما پدید می‌آورد و همه چیز را به سمت و سوی بهتری پیش می‌برد.


منبع : prevention