آیا به این فکر می‌کنید که بهترین ابزار جوشکاری برای تازه‌کارها چیست؟ بیشتر تازه‌کارها تصور می‌کنند برای شروع کار به میلیون‌ها ابزار احتیاج دارند که نیاز به هزینه‌ی بالایی دارد. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که این چنین نیست. اولین ابزار ضروری برای جوشکاری، ماسک جوشکاری است. همه‌ی ماسک‌ها طراحی مشابهی ندارند، پیشنهاد ما این است که ماسک‌های تاریک شونده‌ی خودکار تهیه کنید.

ماسک جوشکاری تاریک شونده

کلاه ایمنی یا ماسک جوشکاری از مهم‌ترین ابزار جوشکاری برای تازه‌کارها است.
گزینه‌ی دیگر شما خرید ماسک معمولی است، اما مشکل این نوع ماسک این است که به دلیل تاریک بودن شیشه شما قادر به مشاهده‌ی هیچ چیز نخواهید بود و این ممکن است برای تازه‌کارها کمی دردسرساز باشد. ماسک‌هایی که به صورت خودکار تاریک می‌شوند ابزار بسیار مفیدی هستند، زیرا به تازه‌کارها اجازه می‌دهند قبل از آغاز جوشکاری قطعات را بدون مشکل ببینند و با دقت بیشتری کار را انجام دهند.

آهن‌ربای جوشکاری

آهن‌ربای جوشکاری به دلیل متحرک و چندکاره بودن بسیار ضروری است.
به کمک این ابزار می‌توانید قسمت‌هایی که قصد جوش دادن آن‌ها را دارید در محل نگه داشته و به‌راحتی برای پروژه‌ی خود زاویه‌ی 90 درجه ایجاد کنید. اغلب از آن‌ها برای ساخت چهارچوب میز یا درب استفاده می‌شود.
آهن‌رباها در اندازه‌های مختلف مخصوص پروژه‌های مختلف عرضه می‌شوند، اما بهتر است مدل چندتکه‌ی این ابزار را تهیه کنید. زمانی که قصد ساخت چهارچوب مربعی را دارید بهتر است روی هر قسمت آن یک آهن‌ربا داشته باشید.

گونیای جوشکاری یکی از ساده‌ترین ابزار جوشکاری موجود تلقی می‌شود.

گونیای جوشکاری

تصور کنید قصد دارید 30 سانتی‌متر از یک میله‌ی بلند را کوتاه کنید.
می‌توانید گونیای جوشکاری خود را روی میله قرار داده و محل دقیق برش را مشخص کنید، اکنون زاویه‌ای 90 درجه برای برش دقیق در اختیار دارید.
به‌علاوه، اگر بخواهید روی میله برش 45 درجه ایجاد کنید، با کمک گونیای جوشکاری می‌توانید بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهید. این یکی از ساده‌ترین ابزار جوشکاری موجود تلقی می‌شود.

ضخامت سنج آهن

این ابزار برای اندازه‌گیری ضخامت صفحات آهنی استفاده می‌شود. این ابزار بسیار مفید است، زیرا برای برش صفحات با ضخامت مختلف نیاز به تغییر تنظیمات دستگاه جوش وجود دارد. اندازه‌گیری ضخامت با چشم بسیار دشوار است، پس بهتر است از این ابزار استفاده کنید.
این ابزاربیشتر زمانی کاربرد دارد که چندین صفحه‌ی آهنی وجود داشته و شما احتمالا ضخامت آن‌ها را فراموش می‌کنید. البته ضخامت سنج آهن برای تازه‌کارها ضروری نیست، اما داشتن آن می‌تواند مفید باشد.

سوهان 

احتمالا قبلا از سوهان استفاده کرده‌اید. اگر از سوهان آهن استفاده نکرده باشد، حتما با سوهان ناخن آشنا هستید. این ابزار برای مرحله‌ی پایانی کار کاربرد دارد. زمانی که تکه‌ای آهن را برش می‌دهید، احتمالا قسمت‌های زائدی باقی می‌ماند که باید از شر آن‌ها خلاص شوید. با استفاده از این ابزار می‌توانید پروژه‌ی خود را تمیزتر و با جزئیات بیشتر به اتمام برسانید.

برای شروع پروژه‌ی جوشکاری باید ابزار مهمی مانند گیره جوشکاری را حتما تهیه کنید.

گیره جوشکاری

این یکی از ابزار مهم است که حتما باید تهیه کنید.
در حقیقت، شما باید حداقل 10 گیره جوشکاری داشته باشید زیرا به آن‌ها نیاز خواهید داشت. تصور کنید پروژه‌ی جوشکاری خود را آغاز می‌کنید و نیاز دارید قطعات را محکم کنار هم نگه دارید.
بدون این ابزار هرگز موفق نخواهید شد تمام قطعات را در کنار هم محکم کنید. گاهی در یک پروژه نیاز به 10 گیره  وجود دارد، به ترتیب زیر از آن‌ها استفاده کنید:
  • قطعات را به‌اندازه‌ی لازم برش دهید.
  • قطعات را در کنار هم محکم کنید.
  • گیره‌ را در محل قرار دهید.
  • قطعات را خال‌جوش دهید.
  • گیره را آزاد کنید.
  • جوش نهایی را انجام دهید.

دستکش جوشکاری

مگر این‌که عصب دست‌های خود را قبلا از دست داده باشید، بدون شک به دستکش نیاز خواهید داشت. دستکش‌های ضخیم جوشکاری وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد قطعات داغ را برای چند ثانیه لمس کنید، برای تازه‌کارها این نوع دستکش توصیه می‌شود. نوع دیگر این ابزار بسیار نازک بوده و مناسب جوشکاری ظریف‌ در زمانی است که نیاز لمس قطعات وجود دارد. فراموش نکنید که محل جوشکاری تا 10 هزار درجه داغ می‌شود و از دیگر قسمت‌ها بسیار داغ‌تر خواهد بود.

اگر پروژه‌ی جوشکاری شما تولید براده آهن، یا تراشه یا پلیسه می‌کند به ابزاری مانند فرچه سیمی نیاز خواهید داشت.

فرچه سیمی

اگر پروژه‌ی جوشکاری شما تولید براده آهن (یا تراشه یا پلیسه) می‌کند به فرچه سیمی نیاز خواهید داشت. برای نمونه، اگر درحال جوش دادن کپسول یا ستون هستید برای مشاهده‌ی جوش نهایی نیاز به تمیز کردن آن با فرچه دارید. برای این هدف ابزار دیگری مثل چکش نیز کاربردی است. وجود این لایه روی جوش به دلیل حفاظت از جوش در مقابل آلودگی‌های محیطی طراحی شده است؛ اگر از گاز محافظ استفاده کنید این لایه تشکیل نخواهد شد.

 انبر میگ

انبر میگ یکی از ساده‌ترین و بهترین ابزار برای تازه‌کارها است.
اگر قصد استفاده از دستگاه‌های جوش میگ را دارید، این ابزار به شما کمک زیادی خواهد کرد، زیرا چندین کاربرد دارد:
  • جدا کردن الکترود: این ابزار به همراه گیره‌ی گرد عرضه می‌شود که مناسب جدا کردن الکترود از دسته جوش است. فراموش نکنید که در حال جوشکاری این قسمت نیز بسیار داغ است.
  •  جدا کردن نوک اتصال: نوک اتصال به قسمتی اطلاق می‌شود که الکترود به دسته جوش متصل است. این قسمت مناسب اندازه‌ی الکترود طراحی شده است؛ بنابراین اگر الکترود 030 باشد، نوک اتصال نیز 030 است. انبر میگ قسمتی گرد برای باز کردن نوک اتصال دارد. گاهی نیاز به باز کردن و تعویض الکترود وجود دارد.

سنگ‌ صابون 

این ابزار برای علامت‌گذاری روی آهن استفاده می‌شود. سنگ صابون از دیگر ابزار است که برای تازه‌کارها بسیار مفید است، زیرا دمای بسیار بالا را نیز تحمل کرده و از بین نمی‌رود.
ماژیک‌هایی نیز با همین کاربرد وجود دارند؛ کار این ابزار مانند گچ است تا روی آهن علامت‌گذاری کنید. برای نمونه، اگر قصد برش قوس‌دار را داشته باشید می‌توانید شکل آن را روی صفحه‌ی آهنی کشیده و به‌راحتی آن را برش بزنید.

دستگاه فرز

دستگاه فرز ابزار مهم جوشکاری است. بدون استفاده از این ابزار کار پیش نمی‌رود. هم‌چنین می‌توانید از آن برای صاف کردن لبه‌ها، تمیز کردن آهن و برش آهن نیز استفاده کنید. توصیه می‌شود همیشه دو صفحه فرز داشته باشید، یکی برای برش و یکی برای سوهان کشیدن.

در زمان استفاده از ابزار جوشکاری مانند دستگاه فرز نیاز به عینک ایمنی دارید.

عینک ایمنی

در زمان استفاده از ابزار جوشکاری مانند دستگاه فرز نیاز به عینک ایمنی دارید. آتشی که در لبه‌ی فرز دیده می‌شود، در واقع قطعات کوچک آهن است و اگر آن‌ها با چشم شما اصابت کنند، چشم خود را از دست خواهید داد. یا از عینک ایمنی یا از ماسک‌های فرزکاری استفاده کنید؛ این ماسک‌ها مانع برخورد براده با صورت شما می‌شوند.

گیره‌ C شکل

داشتن مجموعه‌ای از گیره‌های C شکل به شما کمک بسیاری می‌کند. محکم نگه داشتن قطعات روی میز بسیار مهم است و این ابزار به شما این اجازه را می‌دهد. تصور کنید همه‌ی قطعات لازم برای پروژه‌ی خود را تهیه کرده‌اید و آن‌ها را با دقت اندازه‌گیری و برش می‌زنید؛ سپس بدون گیره کار جوشکاری را آغاز می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالا کل پروژه خراب خواهد شد، زیرا قطعات به شکل درست به هم متصل نشده‌‌اند. شما باید قبل از جوشکاری همه‌ی قطعات را به هم محکم ببندید. از این‌که 5 تا 10 گیره در خانه داشته باشید، پشیمان نخواهید شد.

چکش جوشکاری

قبلا اشاره شد که برای تمیز کردن جوش نیاز به فرچه سیمی با چکش وجود دارد. این ابزار برای تمیز کردن جوش کاربرد دارد.

برش هوا یا جوش برنج

در نهایت، یکی از جالب‌ترین و چندکاربردترین ابزار جوشکاری، مجموعه‌ی برش هوا است. این ابزار برای جوش، برش و خم کردن آهن کاربرد دارد. آیا نیاز به برش دایره‌ای دارید؟ مشعل گاز می‌تواند به شما کمک کند. آیا نیاز به خم کردن صفحه‌ی آهنی دارید؟ می‌توانید به‌راحتی با کمک این مجموعه ابزار این کار را انجام دهید.
توصیه‌های ایمنی را در زمان استفاده از این ابزار جدی بگیرید، زیرا این یکی از خطرناک‌ترین ابزار جوشکاری است.

منبع : Makemoneywelding