چرا استفاده از ایمپلنت دندانی در هنگام از دست دادن دندان‌های طبیعی از دیگر روش‌های ترمیم دندانی موثرتر و بهتر است؟
  • ایمپلنت دندانی بهترین و محکم‌ترین جایگزین برای دندان‌ها طبیعی است. ایمپلنت محکم و ثابت بوده و شکل، ظاهر، عملکرد و احساس آن همانند دندان‌های طبیعی است. استفاده از دیگر مواد به جای ایمپلنت باعث آسیب رسیدن به استخوان فک می‌شود و در غذا خوردن، خندیدن، حرف زدن و دیگر فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کنند.
  • از آن‌جا که دوام مواد تشکیل دهنده ایمپلنت بسیار زیاد می‌باشد می‌توان آن‌ها را یک درمان قطعی برای جایگزینی دندان از دست رفته دانست. پل‌های سنتی که به عنوان پایه برای دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند تنها بین 5 تا 7 سال دوام داشتند و در صورت مراقبت مناسب نهایتا تا 10 سال می‌شد از آن‌ها استفاده کرد اما در بسیاری از موارد پس از مدتی باید تعویض می‌شدند. اگرچه ایمپلنت دندانی ممکن است در برهه‌هایی از زمان احتیاج به انجام برخی تنظیمات داشته باشد اما در صورت قرار گرفتن مناسب در دهان و مراقبت درست از آن می‌توان برای تمام طول عمر آن را حفظ کرد.
  • بدون نگرانی در مورد دندانهای‌تان از زندگی لذت ببرید. لازم نیست که در خانه بمانید یا در جمع خجالت بکشید، یا فکر کنید که لبخندتان زیبا نیست. لازم نیست نگران افتادن دندان‌های‌تان در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا تفریحات یا حتی خندیدن و حرف زدن و غذا خوردن باشید. استفاده‌ از ایمپلنت دندانی به شما اجازه انجام هرکاری را خواهد داد پس با وجود آن نگران هیچ چیز نباشید و لذت ببرید.
  • استفاده از ایمپلنت دندانی باعث حفظ شکل صورت و خندیدن شما می‌شود. در نقاطی که دندان افتاده باشد صورت گود می‌شود و فرورفته و غمگین به نظر می‌رسد. استفاده از ایمپلنت دندانی به شما اجازه می‌دهد که شکل صورت و خنده خود را حفظ کنید.
  • ایمپلنت دندانی از استخوان فک شما محافظت می‌کند. باقی ماندن فضاهای خالی در دهان در اثر افتادن یک یا چند دندان می تواند باعث بروز بیماری‌های ناخوشایندی شود از جمله ساییدگی و تغییر شکل استخوان فک. زمانی که فک استفاده‌ای در نگهداری دندان نداشته باشد دچار تغییر شکل و ساییدگی می‌شود و استحکام و قدرت خود را از دست می دهد. ایمپلنت دندانی تنها ابزاری است که بعد از افتادن دندان طبیعی باعث افزایش استحکام و حفظ شکل طبیعی استخوان فک و حتی افزایش رشد آن می‌شود.
  • دندان‌تان را در دهان‌تان نگه دارید نه در یک لیوان. استفاده از ایمپلنت دندانی به شما کمک می‌کند که آن را در دهان خود به صورت ثابت داشته باشید. نگران لیز خوردن و بیرون افتادن آن از دهان نیز نباشید. همانند دندان‌های طبیعی می‌توانید ایمپلنت دندانی خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید. ایمپلنت دندانی هیچ فرقی با دندان‌ها طبیعی شما ندارد.

همانند دندان‌های طبیعی می‌توانید ایمپلنت دندانی خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید.

  • به راحتی با وجود ایمپلنت دندانی صحبت کنید. اگر دندان‌های مصنوعی سنتی و غیرثابت داشته باشید باید برای تلفظ‌های متفاوت دندان‌ها را در دهان خود تنظیم کنید. اما در مورد ایمپلنت دندانی این مشکل را نداشته و درست مانند دندان‌های طبیعی می‌توانید از آن برای تلفظ درست کلمات استفاده کنید.
  • بدون مشکل غذاهایی که دوست دارید را بچشید و بخورید. می‌توانید با ایمپلنت دندانی کاملا طبیعی غذاها را گاز بزنید و هر آن‌چه که دوست دارید بخورید در حالی‌که در دندان‌های مصنوعی غیرثابت چنین امکانی وجود ندارد. با استفاده از ایمپلنت دندانی می توانید تمام مزه غذایی که می‌خورید را بچشید و از آن لذت ببرید.
  • از شر جرم روی دندان خلاص خواهید شد. برای جلوگیری از انباشته شدن جرم در ساقه ایمپلنت دندان بهتر است به طور معین هر چند وقت یکبار به دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست خود مراجعه کنید تا با استفاده از ابزارهای موجود دندان‌های شما را تمیز کند. پس بدانید که ایمپلنت دندانی در این مورد نیز دقیقا شبیه دندان‌ها طبیعی است.
  • ایمپلنت دندانی کاملا بی‌صدا سرجای خود ثابت است. ممکن است دندان‌های مصنوعی هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، خندیدن، بوسیدن، خمیازه کشیدن یا سرفه کردن از دهان شما بیرون بپرند و در این صورت شما مجبور خواهید بود که آن‌ها را دوباره در جای خود قرار دهید. ایمپلنت دندانی کاملا در جای خود ثابت است و با استخوان فک شما ترکیب شده‌ و این بدین معنی است کهایمپلنت از جای خود حرکت نکرده و صدا نمی‌دهد.
  • لازم نیست برای قرار دادن ایمپلنت دندانی به دندان‌های اطراف آسیب بزنید. قرار دادن یک پل دندان در دهان به ساییدن دندان‌های دو طرف محل خالی شده نیاز دارد. این‌کار باعث آسیب رساندن به دندان‌ها سالم می‌شود. دندان‌ها مصنوعی به این پل‌ها می‌چسبند اما ایمپلنت دندانی در محلی که دندان طبیعی شما افتاده است به استخوان فک وصل می‌شود و هیچ آسیبی به دندان‌های اطراف نمی‌رساند. هم‌چنین ایمپلنت از حرکت کردن دندان‌های سالم اطراف جلوگیری می‌کند، در صورتی که در نبود ایمپلنت بعد از مدتی دندانه‌ها به سمت مناطق خالی حرکت کرده و دندان‌ها شکل نامنظم و زشتی پیدا می‌کردند.
  • پیش بینی نتایج این نوع از درمان یعنی ایمپلنت دندانی نسبت به دیگر تعمیرات و درمان‌ها آسان‌تر است. ایمپلنت دندانی مطمئن‌تر، بادوام‌تر و راحت‌تر از دیگر انواع درمان‌های دندانی است.

منبع : Aaid- implant