لیپوساکشن نوعی عمل جراحی زیبایی برای کاهش توده‌های چربی است. این روش تحت بیهوشی عمومی و با استفاده از یک میله فلزی بلند برای بیرون راندن و مکش چربی از طریق سوراخ کوچکی در پوست انجام می‌شود. ممکن است از چند سوراخ برای تعیین حدفاصل در هر دو طرف بدن استفاده شود. لیپوساکشن علم دقیقی نیست و ممکن است چندین نوع درمان برای تکمیل ظاهر فرد لازم باشد. اگر بیمار رژیم غذایی ناسالم با مقدار زیادی کالری مصرف کند، سلول های چربی باقی مانده گسترش خواهند یافت و ناحیه‌ای که چربی‌های آن برداشته شده بود دوباره پر می‌شود.
لیپوساکشن در دوران بارداری، ایمن نیست و اثرات جانبی خواهد داشت. اولین نگرانی در خصوص سلامتی خانم باردار بدلیل استفاده از بیهوشی است. بیهوشی می‌تواند منجر به کاهش جریان خون جنین و افسردگی نوزادی (نوعی بیماری درنوزادان که با مشکل حاد تنفسی متولد می‌شوند) شود. زنانی که در دوران بارداری  بیهوشی عمومی دریافت می‌کنند با افزایش احتمال مرگ به علت مشکل در حفظ کانال‌های هوایی کافی روبرو هستند. 
گذشته از خطرات پزشکی بیهوشی عمومی، نگرانی دیگر از این واقعیت است که لیپوساکشن شامل خارج کردن توده‌های ذخیره چربی است که در طول بارداری و پس از آن مورد نیاز بدن است. در دوران بارداری، ذخایر چربی برای تولید انرژی در هفته‌های پایانی بارداری که زنان باردار قادر به مصرف کالری کافی برای حفظ رشد سالم جنین نیستند، استفاده می‌شود. پس از تولد نیز  ذخیره چربی می‌تواند به‌عنوان انرژی اضافی جهت تولید شیر استفاده شود. به طور معمول بدن زن در دوران بارداری چربی اضافی ذخیره می‌کند اما پس از تولد، سوخت و ساز بدن به حالت عادی بازگشته و ذخایر چربی به آرامی کاهش خواهد یافت.
پس از لیپوساکشن، استفاده از باندهای فشرده برای دو تا چهار هفته مورد نیاز است. این باند‌ها در دوران بارداری خطرناک هستند چرا که می‌توانند جریان خون را به ویژه در ناحیه‌ی شکم که به طور روتین عمل لیپوساکشن در آن‌جا انجام می‌شود محدود کند. ممکن است دو ماه طول بکشد تا التهاب همراه با لیپوساکشن فروکش کند. اثرات کامل لیپوساکشن معمولا تا شش ماه پس از عمل مشخص نمی‌شود یعنی همان مدت زمانی که بدن زن باردار به ذخیره چربی اضافی می‌پردازد.

منبع : Babymed