همان‌طور که می‌دانید تمرینات ایروبیک نیازمند به‌کارگیری تعداد زیادی از ماهیچه‌های بدن نظیر بازوها و پاها است. با افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، بدن جریان اکسیژن بیشتری را به ماهیچه‌ها می‌فرستد و دی‌اکسید‌کربن و اسید لاکتیک بیشتری همراه با جریان خون از ماهیچه‌ها دفع می‌شود. اثرات انجام منظم حرکات ایروبیک عبارتند از کاهش فشارخون و کلسترول، عملکرد هرچه بهتر ریه‌ها، جلوگیری از تپش قلب در هنگام استراحت و افزایش سلامت قلبی عروقی، کاهش وزن و تفکیک ماهیچه‌های بدن. این نتایج را می‌توان با دویدن یا انجام ورزش بسکتبال هم به‌دست آورد، اما هنگامی‌ که درباره «ایروبیک» صحبت می‌کنیم در حقیقت منظور نوع خاصی از حرکات و تمریناتی است که با موسیقی و حرکات رقص‌ مانند انجام می‌شوند. این روش تمرینات ایروبیک را جذاب‌تر کرده و کاری می‌کند که دوباره بخواهید آن را انجام دهید.

بخش اول: آماده‌سازی برای انجام حرکات ایروبیک

نوع ایروبیک موردنظر خود را مشخص کنید. برخی افراد ترجیح می‌دهند نوع تمرین‌ها را خودشان برنامه‌ریزی کنند اما در اغلب مواقع باید برنامه‌ای را پیدا کنید که مناسب شما باشد. قبل از شرکت در کلاس‌های ایروبیک باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. بعضی از آن‌ها عبارتند از:
  • باشگاه ورزشی یا خانه: کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟ تمرین‌ در باشگاه ورزشی یا در خانه و هم‌زمان با یک DVD ورزشی یا  با ویدئوهای شبکه یوتیوب؟
  • نوع ایروبیک: تمرین‌های ایروبیک مختلفی وجود دارند از جمله ایروبیک مخاطب محور که می‌تواند ویژه‌ی سالمندان، مردان، زنان باردار و دیگر موارد باشد. هم‌چنین نوع ایروبیک می‌تواند شامل دوره‌های تمرین فشرده، هنرهای رزمی، رقص هیپ‌هاپ و رقص سالسای لاتین باشد.
  • مربی: در همه‌ی کلاس‌ها تمرینات براساس گفته‌ها و دستورات مربی انجام می‌شود (چه در دنیای واقعی و چه مجازی) و اگر مربی و این دستورات برای شما خوشایند نباشد، تمرین خوبی نخواهید داشت. مربی‌های ایروبیک براساس شخصیت، حساسیت‌ها و رفتار خود متفاوت عمل می‌کنند
  • تمرینات سبک در مقایسه با تمرین‌های سنگین: توضیحات بیشتری درباره محاسن و معایب هر یک در ادامه آمده‌ است.
  • میزان تناسب اندام شما در حال حاضر: اگر از نظر جسمانی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارید، شاید یک برنامه پرتحرک برای شما مناسب باشد. اما اگر یک مبتدی هستید، باید برنامه ورزشی مناسب تازه‌کارها را انتخاب کنید.

مسلما اگر به‌ صورت منظم و متناوب ورزش ایروبیک نکنید شاهد هیچ تغییری نخواهید بود.

برای ورزش کردن زمان کافی اختصاص دهید

صرف نظر از این‌که شما چه هدفی را دنبال می‌کنید، کاهش وزن یا تنها ارتقا سلامت عمومی بدن، مسلما اگر به‌ صورت منظم و متناوب ورزش نکنید شاهد هیچ تغییری نخواهید بود.
  • مرکز خدمات بهداشت و درمان آمریکا توصیه می‌کندکه بزرگسالان باید در هفته حداقل 2.5 ساعت تمرینات ایروبیک سبک یا 75 دقیقه تمرینات ایروبیک سنگین انجام دهند. بنابراین یک جلسه کلاس ایروبیک سبک یک ساعته در طول هفته برای رسیدن به استانداردهای یک زندگی سالم کافی نیست. برای این‌که به هدف خود برسید زمان کافی را در طول هفته به ورزش اختصاص دهید.
  • یکی دیگر از راه‌های رسیدن به حد نصاب، بالا بردن ضربان قلب به مدت نیم ساعت در روز است. می‌توانید بعصی از روزها این‌کار را انجام ندهید.
  • اگر میخواهید وزن کم کنید باید زمانی را که به ورزش اختصاص می‌دهید افزایش دهید زیرا توصیه‌های ذکر شده تنها حداقلی هستند که برای زندگی سالم باید رعایت کرد.

لباس‌های راحت بپوشید

ایروبیک شامل حرکات زیادی است بنابراین از پوشیدن لباس‌های تنگ و سفتی که به شما امکان حرکت دادن دست و پاها را نمی‌دهند پرهیز کنید. علاوه‌ بر این هنگام انجام ایروبیک تعرق خیلی زیادی خواهید داشت بنابراین لباس‌هایی بپوشید که خیلی گرم نباشند. بهترین گزینه شرت‌های ورزشی و تی‌شرت ساده است. درضمن کفش ورزشی که می‌پوشید نیز باید برای تمرینات ایروبیک مناسب باشد. کفش ورزشی ته‌صاف یا کفش‌های کار مناسب نیستند.

برای خود محیط بزرگ و خلوت آماده کنید

 هنگام انجام حرکات ایروبیک دست‌ها و پاها را به اطراف حرکت می‌دهید و مدام تحرک دارید. مسلما نمی‌خواهید هنگام ورزش با اجسام برخورد کنید؛ بنابراین میز و صندلی‌ها را گوشه‌ای ببرید و یک فضای بزرگ و خالی را برای خود آماده کنید تا بتوانید به‌ راحتی و بدون نگرانی شکستن چیزی یا صدمه زدن به خودتان دربرخورد با اجسام، حرکات را انجام دهید.

مسلما باید در طول تمرینات ایروبیک میزان ضربان قلب شما بالا باشد.

برنامه ورزش خود را از قبل آماده کنید

صرف‌نظر از این‌که چه نوعی از ورزش ایروبیک انجام می‌دهید، باید مطمئن باشید که در تمرینات تمامی بدن به‌ صورت متفکرانه‌ای به‌کار گرفته شود. پنج اصل فعالیت فیزیکی توصیه شده عبارتند از  تمرینات ایروبیک، تمرینات قدرتی، تمرینات میان‌تنه، تمرینات تعادلی و انعطاف‌پذیری هستند. از این میان ایروبیک به‌تنهایی تصویری از تمامی این اصول می‌باشد. هر چند با کمی دوراندیشی و برنامه‌ریزی می‌توانید از روش‌های دیگری نیز در تمرینات خود استفاده کنید تا به تعادل مورد نظر برسید.
  • تمرینات ایروبیک: مسلما باید در طول تمرین‌ ضربان قلب شما بالا باشد. به‌ همین علت است که مربی ایروبیک از شما می‌خواهد که به‌جای ایستادن و نفس گرفتن بین تمرین‌ها درجا بزنید. اگر بتوانید به‌راحتی صحبت کنید به‌این معنا است که به‌اندازه کافی ورزش نکرده‌اید.
  • تمرینات قدرتی: نگه‌داشتن وزنه‌ها در دست هنگام انجام حرکات ایروبیک به ساخت ماهیچه بازوها کمک می‌کند و اضافه کردن وزنه روی مچ پا باعث ساختن ماهیچه پا می‌شود.
  • تمرینات میان‌تنه: در این تمرینات ایروبیک از حرکاتی که ماهیچه‌های شکمی و زیر‌شکم را تحت تاثیر قرار می‌دهد استفاده می‌شود. برای مثال حرکت آسیاب بادی. حمل وزنه در دست هنگام انجام حرکت آسیاب بادی باعث می‌شود به نتیجه‌ی بهتری برسید.
  • تمرینات تعادلی: حرکات بسیاری در ایروبیک نیازمند این هستند که تمام وزن خود را فقط از یک پا روی پای دیگر بندازید. هنگام انجام این تمرینات ایروبیک، روی انتقال آرام و سنجیده‌ی وزن تمرکز کرده و بدن‌تان را متعادل کنید. برای مثال حرکاتی نظیر كشش عضله همسترینگ با كش بدنسازی و پرش اسکی (پریدن به طرفین به صورت جفت پا)  برای تمرین تعادل بسیار مناسب هستند.
  • انعطاف‌پذیری: هنگام انجام دادن مراح تمرین و حرکاتی که نیازمند کشش هستند، با تمام وجود کش بیایید. حرکت آسیاب بادی مثال خوبی از این نوع حرکت است که ممکن است درابتدا به‌علت عدم انعطاف‌پذیری کافی نتوانید آن را کامل انجام دهید. اما با کمی توجه و تمرین، به‌مرور زمان انعطاف‌پذیری شما افزایش می‌یابد.

یک لیست از آهنگ‌های مخصوص ورزش تهیه کنید

تحقیقات نشان‌ می‌دهد میان موسیقی مناسب ورزش و افزایش تاثیرات تمرین‌ها ارتباط مستقیم وجود دارد. از آن‌جا که هدف اصلی ایروبیک بالا بردن ضربان قلب است، آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که ریتم سریعی داشته باشند. به این شکل باید برای هماهنگی با ضرب‌ آهنگ سریع‌تر ورزش کنید. البته فقط آهنگ‌هایی را که دوست دارید انتخاب کنید. هرچه بیشتر از موسیقی لذت ببرید، بیشتر حواس‌تان متمرکز تمرین شده و بهتر ورزش می‌کنید. علاوه‌ بر این اگر به خاطر موسیقی از انجام تمرین لذت ببرید، کمتر خسته می‌شوید و احتمال این‌که بعد از چند جلسه ورزش را کنار بگذارید کمتر است.

در حالت ایستاده ایروبیک سعی کنید تا به انگشت بزرگ پا برسید.

پیش از انجام تمرینات ماهیچه‌های اصلی بدن را بکشید

اگر قبل از انجام تمرینات حرکات کششی را انجام ندهید، ناگهان فشار خیلی زیادی به ماهیچه‌ها وارد می‌کنید و این باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.
  • در حالت ایستاده سعی کنید تا به انگشت بزرگ پا برسید. زانوها و کمر باید صاف باشند.
  • انگشت شست پا را به سمت بالا کشیده و کناره دیوار قرار دهید و رو به‌ جلو خم شوید و ماهیچه‌ی ساق پا را در حالت کشش قرار دهید.
  • برای کشش عضله همسترینگ، حرکت اسکات جانبی را انجام دهید.
  • در حالت ایستاده، یکی از پاها را به سمت باسن بالا بیاورید تا عضله چهارسر ران کش بیاید.

همواره یک بطری آب در دسترس داشته باشید

چون درطول انجام تمرینات عرق می‌کنید، بدن‌تان به‌تدریج بی‌آب می‌شود. اگر آب از‌دست‌رفته در ورزش را جبران نکنید، به بدن فشار وارد کرده و صدمه می‌بینید. بنابراین باید همواره یک بطری آب در دسترس داشته باشید تا هروقت تشنه بودید یا نیاز به خنک کردن بدن داشتید کمی از آن را بنوشید.

بخش دوم: ایروبیک سبک

اگر شما نیز جزو دسته‌ای هستید که باید حرکات سبک انجام دهند، تمرین‌های سبک ایروبیک را انجام دهید. حرکات سنگین ایروبیک برای آن‌ دسته از افرادی که مشکل رباط دارند یا برای ورز‌ش‌های سنگین آمادگی ندارند، می‌تواند مضر باشد. حرکات سبک ایروبیک به‌منظور کاهش خطر آسیب‌دیدگی پا طراحی شده‌اند و برای تازه‌کارها، زنان باردار و افراد چاق توصیه می‌شود. اگر شما جزو هر یک از این دسته‌ها هستید یا مشکل رباط و مفصل دارید، به‌ هیچ عنوان نباید سراغ تمرین‌های سنگین بروید مگر این که پزشک به شما توصیه کرده باشد. اگر اضافه‌ وزن دارید و می‌خواهید با یک برنامه‌ی ورزشی به وزن ایده‌آل خود برسید، انجام تمرین‌های سبک و ملایم بهترین راهی است که می‌توان از طریق آن، پیش از ورود به مرحله سخت بدن را به انجام حرکات عادت داد.
  •  حرکات سبک ایروبیک برای همه مناسب نیستند و فردی که بیش از حد اضافه وزن داشته باشد ممکن است در اثر انجام تمرینات نامناسب آسیب ببیند.
  • حرکات مختلفی را انجام دهید. مهم نیست با چه ترتیبی حرکات را انجام می‌دهید، آن‌چه اهمیت دارد این‌ است که پیش از آن‌که سراغ حرکت بعدی بروید هر حرکت را حداقل به مدت یک یا دو دقیقه انجام دهید.
  • باید یک سری حرکات را مرتبا در طول ورزش‌تان تکرار کنید. مثلا بین حرکات مشکل که موجب سوزش ماهیچه‌ها می‌شود، می‌توانید کمی به عقب و جلو حرکت کنید و هنگامی‌ که سوزش ماهیچه از بین رفت، باز همان حرکت مشکل را ادامه دهید.

در یروبیک از ریتم موسیقی برای هماهنگی گام‌ها و از درجا زدن برای گرم کردن استفاده کنید.

برای گرم کردن درجا بزنید

پیش از گرم کردن بدن ورزش را شروع نکنید. با گرم‌کردن به‌ آرامی جریان خون در بدن افزایش یافته و ماهیچه‌ها شل می‌شوند و ریسک گرفتگی عضلات کاهش می‌یابد. از ریتم موسیقی برای هماهنگی گام‌ها استفاده کنید. اما این موسیقی باید کمی سریع باشد تا کمی سریع حرکت کنید و ضربان قلب بالا برود.
  • می‌توانید دست‌ها را آزادانه کنار بدن قرار دهید یا آن‌ها را به سرعت حرکت دهید اما استفاده از حرکات کنترل شده به تقویت ماهیچه‌های دست نیز کمک می‌کند.
  • باید زانوها را به‌ حد کافی بالا بیاورید تا با گذشت زمان پاها شروع به سوزش کنند. درجا زدن آرام و آهسته باعث نمی‌شود عرق کنید.
  • حداقل دو دقیقه درجا بزنید تا بدن‌تان گرم شده و برای انجام حرکات بیشتر آمادگی پیدا کند.
  • با موسیقی همراه شوید. اگر می‌خواهید حتی می‌توانید دست بزنید. هرچه بیشتر به شما خوش بگذرد، احتمال این‌که ورزش را ادامه دهید بیشتر است.

عقب و جلو بروید

سه قدم جلو بروید، دست‌ها را با انرژی به طرفین حرکت دهید، روی گام چهارم پا را به زمین بکوبید و دست بزنید. همین‌ حرکت ایروبیک  را در حالی که به سمت عقب می‌روید انجام دهید و به همان نقطه‌ای که حرکت را شروع کرده بودید برگردید. هرچقدر که دوست دارید این حرکت را ادامه دهید، تا زمانی‌که از آن خسته شوید و بخواهید حرکت جدیدی انجام دهید.

حرکت پاشنه پا را انجام دهید

در جای خود بایستید و پا را به سمت جلو بکشید و پاشنه پا را به زمین بزنید و با ریتم موسیقی پاها را عوض کنید. هربار که پا را عقب می‌کشید دست‌ها را تا شانه یا روی قفسه سینه بالا بیاورید و با هر کشش پا، دست‌ها را به‌سمت پایین بیاورید. این حرکت ایروبیک را با کنترل و سنجیده انجام دهید تا جایی که حس کنید این شما هستید که ماهیچه‌های‌تان را کنترل می‌کنید و جاذبه‌ی زمین باعث انجام حرکت نمی‌شود.

حرکت استپ‌تاچ یا گام به‌بغل را در ایروبیک انجام دهید تا شانه‌ها و ماهیچه پشت را ورزش دهید.

حرکت استپ‌تاچ یا گام به‌بغل را انجام دهید

گام بلندی به‌ سمت راست بردارید (گام نباید آن‌قدر بلند باشد که تعادل‌تان به‌هم بخورد)، سپس پای سمت چپ را نیز به سمت پای راست آورده و با دست راست زمین را لمس کنید. پای چپ را به جای اولیه خود بازگردانید و پای راست را کنار پای چپ ببرید و با دست چپ زمین را لمس کنید. می‌توان این حرکت را با انواع حرکت دست همراه کرد؛ حرکت ساده‌ی کنترل‌شده تا حرکت چرخشی شانه‌ها.
  • حرکت چرخشی شانه به‌این صورت است که یکی از شانه‌ها را کمی جلو آورده، سپس آن را با حرکت چرخشی به سمت بالا ببرید و برگردانید. با عوض کردن شانه‌ها با ریتم موسیقی می‌توانید شانه‌ها و ماهیچه پشت را ورزش دهید.

حرکت راه رفتن اردکی یا داک واک

حرکت اردکی بیش‌ از‌ هر چیز شبیه درجا زدن است، اما در این حرکت باید زانوها را خم کنید. این‌ کار موجب افزایش فشار در ران پا می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که در این حرکت ایروبیک باید دست‌ها را به صورت کنترل‌شده‌ای در طرفین حرکت دهید. در این حرکت حتما باید کمر صاف باشد؛ درغیراین صورت موجب درد کمر خواهد شد.

حرکت گریپ واین یا رقص‌پای ستاره‌ای 

یک قدم بزرگ و راحت به چپ بردارید، اما وقتی می‌خواهید پای راست را کنار آن بیاورید، پای راست را به‌صورت مورب پشت پای چپ ببرید و پیش‌از آن‌که نوبت به پای چپ برسد، به‌مدت یک ضرب در این حالت بایستید. سپس همین کار را باحرکت به سمت راست ادامه دهید.
  • برای افزایش سرعت فعالیت خود می‌توانید روی ضرب نهایی پای خود را به جلو آورده و (به‌جای این‌که پا را آرام به زمین بزنید) شبیه به لگد زدن حرکت دهید.
  • حرکت به‌سمت چپ را درحالی آغاز کنید که دست‌ها پایین است، سپس به‌ آرامی دست‌ها را روبه طرفین باز کنید و آن‌ها را با حرکتی نرم بالای سر ببرید و وقتی دست‌ها به بالای سر رسید با ضرب موسیقی دست‌ها را به هم بزنید.
  • هم‌زمان با حرکت به سمت راست دست‌ها را پایین آورده و به مکان اولیه بازگرداید.

در حرکت کشش همسترینگ ایروبیک به‌منظور افزایش انقباض ماهیچه‌ها انجام می‌شود.

حرکت کششی همسترینگ

گام بزرگ و راحتی به راست بردارید و پاشنه‌ی پا را از پشت بالا برده و سپس زانوها را خم کنید و در حالت اسکات قرار بگیرید. نباید تمام پا را تکان دهید، فقط پاشنه را از پشت بالا برده و به باسن نزدیک کنید. پا را پایین بیاورید و همین حرکت را در سمت چپ انجام دهید. این حرکت را به‌ صورت متناوب و همراه با ریتم موسیقی روی هر دو پا انجام دهید.
  • می‌توانید وقتی پا را به عقب خم می‌کنید دست‌ها را به سمت جلو کش دهید و هوای جلوی قفسه سینه را بشکافید و سپس دست‌ها را عقب کشیده و وقتی پا را روی زمین برمی‌گردانید دست‌ها را روی قفسه سینه بیاورید.
  • هم‌چنین می‌توانید دست‌ها را با حرکت تیر  وکمان حرکت دهید: یکی از دست‌ها را مستقیم به یک سمت بکشید و درحالی‌که آرنج را مستقیم گرفته‌اید، دست دیگر را جمع کرده و روی قفسه سینه بگذارید. مرتب این حرکت را هم‌زمان با حرکات پا در طرفین تکرار کنید. این حرکت کمی شبیه به کشیدن تیر و کمان است.
  • در این حرکت ایروبیک به‌منظور افزایش انقباض ماهیچه‌ها می‌توانید حرکت خم کردن پای هر یک از طرفین را دو یا سه بار انجام دهید. بدین‌ صورت ماهیچه‌ها سریع استراحت نمی‌کنند و تمرین کمی سخت می‌شود.

یک کلاس ایروبیک سبک پیدا کنید

تمرینات سبک ایروبیک متفاوتی وجود دارند بنابراین باید کلاسی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. شما باید به دنبال موارد زیر باشید:
  • تمرینات استپ ایروبیک سبک
  • کلاس‌های زومبا: زومبا رقص یا ورزشی است همراه با موسیقی لاتین و بین‌المللی که شامل حرکاتی هم‌چون پرش و تحرک است و ممکن است گاهی برای مفاصل مضر باشند. به‌دنبال کلاسی باشید که حرکات سبک زیادی را شامل شود.
  • یوگا قدرتی: یوگا قدرتی نوعی از ورزش یوگا است که در آمریکا ابداع شده‌ است. این یوگا درحقیقت تمرین سخت و دقیقی است که بدون فشار وارد کردن به مفاصل، باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. اما حتما باید در دوره‌ی مقدماتی مخصوص تازه‌کارها شرکت کنید.
  • ایروبیک آبی: این کلاس ایروبیک در استخرها برگزار می‌شوند. رانش طبیعی آب نه‌تنها از مفاصل محافظت می‌کند، بلکه در برابر حرکات شما نیز ایجاد مقاومت می‌کند و درنتیجه تمرین امن و شدیدی خواهید داشت.

در حرکات سنگین ایروبیک همانند تمرین‌های تماس سبک ایروبیک، باید ترکیب خاص خود از حرکات را داشته باشید.

بخش سوم: انجام حرکات سنگین ایروبیک

اگر مفاصل سالمی دارید حرکات سنگین ایروبیک را انجام دهید.
تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی که بدن سالم در فعالیت‌هایی شرکت می‌کند که نیروی بیشتری به مفاصل وارد می‌کند، در حقیقت به ساخت و تقویت استخوان  کمک می‌شود و مسلما هر چه تمرین‌ها سخت‌ترو شدیدتر باشد ضربان قلب بالاتر می‌رود. دوباره تاکید می‌کنیم که اگر درد استخوان یا مفاصل دارید، از انجام تمرین‌های سنگین خودداری کنید مگر این‌که پزشک به شما اجازه‌ی این‌ کار را داده باشد. اما اگر احساس می‌کنید که بدن‌تان در وضعیت خوبی قرار دارد، انجام دادن تمرین‌های سنگین راه بسیار خوبی برای بالا بردن ضربان قلب  و شکل‌دهی ماهیچه‌ها است.
  • در انجام این حرکات نیز، درست همانند تمرین‌های تماس  سبک ایروبیک، باید ترکیب خاص خود از حرکات را داشته باشید و تمام آن‌ها را با موسیقی با ریتم سریع انجام دهید.

گرم کردن

همان‌طوری که در انجام حرکات سبک ایروبیک هم گفتیم، باید با حرکت درجا گرم کردن را شروع کنید تا بدن را برای انجام فعالیت‌های فیزیکی آماده کنید. توجه داشته باشید که انجام حرکات کششی به‌تنهایی برای آماده‌سازی ماهیچه‌ها برای انجام حرکات سنگین و سریع کافی نیست. پیش‌از انجام این تمرینات، به‌مدت دو دقیقه درجا بزنید.

حرکت گام قیچی Scissor Step

در این حرکت باید بپرید و پاها را شبیه به حرکت قیچی به جلو و عقب حرکت دهید. می‌توانید دست‌ها را روی ران نگه دارید یا آنها را هم‌زمان با پاها، با یک حرکت کنترل‌شده به اطراف حرکت دهید. درست همانند حرکتی که هنگام دویدن یا راه رفتن انجام می‌دهید اما با شدت بیشتر.
  • در حالت ایستاده بالا بپرید به‌صورتی که پای چپ جلو و پای راست عقب باشد.
  • دوباره بپرید و این بار جای پاها را باهم عوض کنید.
  • با هر ضرب موسیقی باید جای پاها را باهم عوض کنید.
  • در این حرکت باید تعادل‌تان را حفظ کنید. به‌این‌منظور و برای جلوگیری از افتادن می‌توانید دست‌ها را نیز به طرفین حرکت دهید.

حرکت آسیاب بادی در یوگا در دسته‌ی حرکات ایستا و ثابت است.

حرکت آسیاب بادی

این حرکت در دسته‌ی حرکات ایستا و ثابت است. با وجود این‌که در این حرکت پاها ثابت هستند، باز هم حرکت مشکلی است و ممکن است درحین انجام آن تعادل خود را از دست بدهید. ابتدا پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. دست‌ها را مستقیم و راست به یک طرف بکشید و مراقب باشید که در حالت موازی با زمین بمانید.
  • دست‌ها را از آرنج راست نگه دارید و با دست راست خود را کفش پای سمت چپ را لمس کنید. زانوها نباید خم شوند.
  • دست چپ باید به‌ آرامی به پشت بدن برود و صورت باید رو به چپ بچرخد.
  • به حالت اولیه خود برگردید و این حرکت را در سمت مخالف انجام دهید و با دست چپ، پای راست را لمس کنید.
  • کمر را تا جایی که می‌توانید صاف نگه دارید.

درجا بدوید

دست‌ها را به حالتی مشابه دویدن حرکت دهید. اگر می‌خواهید این حرکت ایروبیک را مشکل‌تر کنید، زانوهای‌تان را بالاتر بیاورید. می‌توانید به‌ ترتیب دویدن را در حالت نرمال و در حالت بالاآوردن زانوها انجام دهید تا بدون این‌که خسته شوید، ضربان قلب خود را بالا ببرید.

پرش‌ اسکی

حرکت را با ایستادن مانند حالت اسکی شروع کنید، زانوها باید خم باشند و تنه کمی به جلو خمیده باشد. آرنج باید خم شده و دست‌ها در قفسه سینه کنار هم قرار بگیرند.
  • در حالت خمیده بالا و به‌ یک سمت بپرید. هر دوپا باید در یک زمان از زمین جدا شوند و با هم به‌ زمین بیایند. وزن‌تان را روی پاشنه‌ها بیاندازید و دوباره به همان حالت خمیده برگردید.
  • پریدن باید کاملا جانبی و افقی باشد و نباید به سمت جلو یا عقب بپرید.
  • هم‌زمان با پرش، دست‌های‌تان را بالای سر ببرید و با اتمام پرش و رسیدن به زمین دست‌ها را پایین بیاورید و آرنج‌ها را خم کنید و باز هم به همان حالت خمیده بازگردید.
  • از سمت چپ به راست بپرید و این حرکت را تکرار کنید.
  • برای مشکل‌تر کردن این حرکتایروبیک، می‌توانید جسمی را کنار خود قرار دهید و از روی آن بپرید. با افزایش ارتفاع پرش، می‌توانید تمرین بهتری داشته باشید.

حرکت آسیاب‌بادی یا کشش همسترینگ ایروبیک موجب مشکل‌تر شدن حرکات می‌شود و فرآیند ساخت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد.

حرکت تکراری گام‌های اصلی

اهمیتی ندارد که کدام یک از حرکات و تمریناتایروبیک  را انجام می‌دهید، حرکت آسیاب‌بادی یا کشش همسترینگ، هر کدام از این حرکات را روی هر یکی از پاها سه بار انجام دهید. این‌ کار موجب مشکل‌تر شدن حرکات می‌شود و فرآیند ساخت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد چون فرصت استراحت به ماهیچه‌ها داده نمی‌شود.

پرش ملخی grasshopper jump

  در حالت ایستاده، به سمت راست بپرید و پاشنه پای سمت چپ را در حالی‌ که انگشتان پا رو به‌ بالا است به سمت بیرون بکشید. دوباره بپرید و به‌جای قبلی برگردید و این‌بار پاها را به صورت مورب قرار دهید طوری که پای راست جلوی پای چپ باشد. سپس به سمت چپ بپرید و پاشنه پای راست را به سمت بیرون بکشید. تا جایی که می‌توانید محکم بپرید. می‌توانید دست‌ها را روی ران‌ها قرار دهید یا این‌که با ضرب موسیقی دست‌ها را بالا ببرید.

یک کلاس ایروبیک سنگین پیدا کنید

تنوع تمرین‌های سنگین ایروبیک بسیار زیاد است بنابراین باید حرکاتی را انجام دهید که مطابق با تمایلات و خواسته‌های شما باشند. برخی از این کلاس‌ها عبارتند از:
  • ایروبیک استپ Step aerobics 
  • زومبا، رقصی که حرکات ورزشی را با موسیقی لاتین و بین‌المللی همراه می‌کند. زومبا می‌تواند سبک یا سنگین باشد.
  • تمرینات چندمنظوره، برنامه‌ی ورزشی که انواع تمرین‌ها و ورزش‌ها را برای شما فراهم می‌آورد.
  • کاپوئرا، هنر رزمی برزیلی که مجموعه‌ای از رقص، حرکات ایروبیک همراه با موسیقی است.
  • تای بو، یک ورزش از شاخه‌ی ایروبیک است که حرکات کاراته، تکواندو، بکس و رقص را با هم ترکیب کرده است.
با باشگاه ورزشی محله خود تماس بگیرید و درباره کلاس‌های ایروبیک تماس بالا و سنگین آن‌ها بپرسید.

منبع : Wikihow