همان طور که در بخش اول گفتیم عمل جراحی لیزیک می تواند نیاز به استفاده از لنزهای طبی را برای خیلی ها از بین ببرد اما برای بعضی ها خطرات زیادی دارد. با خواندن این مطلب متوجه می شوید عمل جراحی لیزیک برای شما مناسب است یا نه. اگر از عینک زدن و استفاده از لنز خسته شده اید احتمالا به این فکر می کنید که عمل جراحی لیزیک انجام دهید. بالاخره لیزیک سابقه ی خوبی دارد و بیشتر مردم از نتایج آن راضی هستند. اما عمل جراحی لیزیک برای همه روش مناسبی برای حل مشکلات بینایی نیست و خطراتی دارد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید کاندیدای خوبی برای عمل جراحی لیزیک هستید یا نه.


شرایط دیگری که باعث می شوند عمل جراحی لیزیک انتخاب درستی نباشد

  • نزدیک بینی شدید: اگر نزدیک بین هستید و درصد خطای انکساری بالایی دارید برای شما فواید عمل جراحی لیزیک به خطراتش نمی ارزد. 
  • بینایی تان خیلی ضعیف نیست: آن قدری خوب می بینید که فقط گاهی اوقات به عینک و لنز نیاز پیدا می کنید. در چنین شرایطی نتایج عمل جراحی لیزیک ارزش خطراتش را نخواهد داشت. 
  • ورزش خشن می کنید: اگر صورت و چشمان تان دائما ضربه می خورند، مثلا اگر  ورزش های رزمی یا بوکس انجام می دهید، عمل جراحی لیزیک انتخاب خوبی برای شما نیست. 
  • مشکل مالی دارید: باید بررسی کنید ببینید بیمه شما عمل جراحی لیزیک چشم را تحت پوشش قرار می دهد یا نه.

PRK، لازک و اپی لازک انواع دیگر جراحی چشم برای درمان مشکلات بینایی می باشند.

روش های درمانی دیگر

اگر کاندیدای خوبی برای عمل جراحی لیزیک نیستید و می خواهید بینایی خود را بهبود ببخشید اعمال جراحی دیگری نیز  وجود دارند:

  • PRK: از این عمل جراحی گاهی اوقات روی کسانی که نزدیک بینی یا دور بینی خفیف، نزدیک بینی همراه با آستیگماتیزم  یا دور بینی بدون آستیگماتیزم دارند انجام می شود. PRK سطح نازک قرنیه را بر می دارد و سپس جراح با استفاده از لیزر، قرنیه را صاف می کند و شیبش را بیشتر می کند. ممکن است ترمیم کامل و رسیدن به حداکثر بینایی3 تا 6 ماه طول بکشد. 
  • لازکلازک عملی مشابه لیزیک است با این تفاوت که در این عمل جراح مقدار کمتری از قرنیه را بر می دارد و به همین دلیل این عمل برای کسانی که قرنیه ی نازک دارند مناسب تر است. هم چنین کسانی که ورزش می کنند یا شغل هایی دارند که در آن ها احتمال آسیب دیدگی چشم زیاد است باید عمل جراحی لازک را انجام دهند زیرا شکاف نازک تر در قرنیه به این معناست که قرنیه کمتر آسیب پذیر می شود و اگر شکاف باز شود چشم صدمه ی کمتری می بیند. 
  • اپیلازک:  در عمل جراحی اپی لازک جراح سطح نازک قرنیه را بر می دارد و با لیزر شکل قرنیه را درست می کند. این عمل شبیه لازک است. 
  • کاشت لنز: لنزهای طبی خاص جلوی لنز طبیعی چشم قرار می گیرند تا بینایی بهتر شود. با کاشت لنز می توان نزدیک بینی شدید که با اعمال جراحی دیگر درمان نمی شود را درمان کرد. مشکلات احتمالی ناشی از این عمل شامل آب مروارید، افزایش فشار درون چشم و آسیب رسیدن به قرینه می شوند. 
  • عمل ترکیبی: در چنین اعمالی دو عمل جراحی مثلا کاشت لنز و لیزیک برای درمان نزدیک بینی با هم ترکیب می شوند. 
  • کاشت قسمت های حلقه ای درون قرنیه: از این روش ممکن است برای درمان نزدیک بینی خفیف استفاده شود اما بیشتر برای حل مشکل قرنیه ی مخروطی مورد استفاده قرار می گیرد. در فرایند این جراحی یک شکاف در قرنیه ایجاد می شود و دو حلقه ی هلالی شکل پلاستیکی در لبه ی بیرونی قرنیه قرار می گیرند. این حلقه ها قرنیه را صاف می کنند تا نور، بهتر روی شبکیه متمرکز شود. اگر نیاز باشد می شود حلقه ها را خارج کرد. 
برای این که بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید تمام گزینه ها را درست بررسی کنید و فواید و خطرات آن ها را در نظر بگیرید. نتایج خوب به دقت ارزیابی قبل از عمل از چشم ها و درکی درست از محدودیت های اعمال جراحی بستگی دارد.


منبع : Mayoclinic