مردانی که ریزش موی شدید دارند نمی‌توانند امیدی که عمل کاشت مو به آنها می‌بخشد را به سادگی نادیده بگیرند. اما بعضی متخصصین پوست و مو می‌گویند انجام عمل کاشت مو قبل از بیست سالگی تصمیمی است که به شدت از آن پشیمان خواهید شد.
یک جراح زیبایی و کاشت مو و بنیان گذار مرکز درمانی آرمانی در دالاس تگزاس درباره‌ی کاشت مو می‌گوید: «تقریبا 20 تا 30 درصد از عمل‌های کاشت مو با اهداف ترمیمی انجام می‌شوند یا عمل‌های دست دو یا دست سوم هستند. یعنی بیمارانی که قبلا توسط جراحان دیگر تحت عمل کاشت مو قرار گرفته‌اند و حالا می‌خواهند نتیجه‌ی آن را بهبود ببخشند».
به گفته‌ی این متخصص کاشت مو مشکل از آن جا نشات می گیرد که عمل کاشت مو قبل از این که فرد تمام موهایش را از دست بدهد انجام می‌شود و برای جوانانی که تا سال ها بعد هم ریزش مو خواهند داشت خطر آفرین می‌شود.
در عمل کاشت مو جراح زیبایی معمولا مقداری از موهای پشت سر فرد را به جلوی سرش و جایی که ریزش مو از آن آغاز می‌شود پیوند می زند. به گفته‌‌ی این متخصص کاشت مو «پیازهای موهای پشت سر همیشگی هستند و هیچ وقت برای همیشه نمی ریزند. ما هم از این خاصیت استفاده می‌کنیم. اگر آن ها را از آن جا بردارید و به هرجای دیگر بدن پیوند بزنید در جای خود ثابت و ماندگار م‌ شوند».


قبل از انجام عمل کاشت مو بهتر است تمام موها ریخته باشند.

البته اگر موهای مرد کاملا نریخته باشد پس از انجام کاشت مو دچار مشکل می شود. متخصص کاشت مو می‌گوید «فرض کنید جوانی 19 ساله برای انجام عمل کاشت مو در قسمت رستنگاه پیشانی پیش من می‌آید و موهایی که می‌کارم برای همیشه آن جا خواهند ماند. حالا فرض کنید پنج سال بعد تمام موهای این فرد می‌ریزد و فقط مقداری مو روی خط رستنگاه پیشانی‌اش باقی می‌ماند. این چهره اصلا طبیعی یا خوب نخواهد بود».
یک مرد 40 ساله‌ی ساکن دالاس در دهه‌ی سوم زندگی‌اش دو بار عمل کاشت مو انجام داده است و کاملا خطرات انجام عمل کاشت مو در سنین جوانی را تجربه کرده است. او می‌گوید «وقتی 18 یا 19 سالم بود متوجه ریزش موهایم شدم و به شدت به عزت نفس و اعتماد به نفسم لطمه وارد شد». او در سن 20 سالگی به دنبال کاشت مو بود و در نهایت با دکتری آشنا شد که به او قول داد می‌تواند خط موهایش را که رو به عقب‌نشینی بود به جای اصلی خود باز گرداند. او بدون انجام تحقیقات کافی با عمل کاشت مو موافقت کرد. اما وقتی پس از عمل، باند پیچی سرش را باز کرد متوجه شد اشتباه بزرگی مرتکب شده است. او در سن 24 سالگی عمل دیگری برای طبیعی تر کردن موهایش انجام داد اما باز هم نتایج رضایت بخش نبودند.
به گفته‌ی متخصص کاشت مو، از زمان اولین عمل جراحی او تا به حال پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌ی کاشت مو انجام شده است و داروهایی مثل Propecia و Rogaine که ریزش مو را متوقف می‌کنند یا سرعت آن را کاهش می‌دهند طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. به گفته‌ی او «قبل از انجام عمل کاشت مو باید به کمک دارو ریزش موی بیمار را ثابت کنیم تا بتوانیم الگوی ریزش او را شناسایی کنیم. بیمار 3 یا 4 سال بعد می‌تواند عمل کاشت مو را انجام دهد».

روش FUE یا خارج کردن واحدهای پیاز مو در عمل کاشت مو برای ترمیم موها استفاده می شود.

در مورد بیمار مذکور، اول با استفاده از Propecia ریزش موی او را پایدار کردند و سپس برای ترمیم موها از روش خارج کردن واحدهای پیاز مو یا FUE استفاده کردند. از آن جایی که او قبلا دو بار عمل کاشت مو انجام داده بود پوست سرش نازک شده بود و پزشک متخصص کاشت مو با استفاده از روش FUE توانست واحد‌های پیاز مو را روی سرش پیوند بزند و قسمت های بدون مو میان موهای کاشته شده‌ی قبلی او را پر کند.
او با این که هنوز هم به جراحی نیاز دارد، از چهره‌ی جدیدش راضی است و می‌گوید «از یک سال و نیم پیش تا الان موهایم ضیخم تر شده‌اند. پیش از این چون موهایم رو به نازک شدن بودند می‌توانستید از بین آن ها همه چیز را ببینید».
این متخصص کاشت مو به مردانی که به کاشت مو فکر می‌کند توصیه می‌کند اول با یک متخصص پوست و مو مشورت و از زنجیره‌هایی که به جای پزشکان به کاسبان منتهی می‌شوند دوری کنند.
او می‌گوید: «دلایل ریزش مو متفاوت‌اند و دارو‌ها یا هورمون‌هایی وجود دارند که به ریزش مو منجر می شوند و یک کاسب نمی‌تواند تفاوت این‌ها را از هم تشخیص دهد. بیمار اول باید به دنبال یک متخصص پوست و مو و کاشت‌مویی باشد که سر و پیشنه‌ی پزشکی بیمار را کاملا بررسی کند. متخصص مو سپس به بیمار می‌گوید باید دارو مصرف کند یا صبر کند و منتظر کاشت مو باشد».

منبع : Foxnews