ما از دامپزشکان و متخصصان حوزه نگهداری از حیوانات خانگی خواستیم نکات کلیدی و احتیاطی لازم در مورد حیوانات خانگی را برای صرفه‌جویی در وقت، جلوگیری از اتفاقات ناگوار و آسیب روحی به افراد خانواده را برای ما بازگو کنند. در این مطلب به مواردی که در دامپزشکی به شما نخواهند گفت می‌پردازیم.

چی‌‌هواهوا ترسناک‌ترین سگ است

مردم همیشه  می‌پرسند که چطور دامپزشکان از عهده‌ی مراقبت از سگ‌های پیت بول، روت ویلر و جرمن شپردها و کلا سگ‌های عظیم الجثه و خشن برمی‌آیند؟ واقعیت این است که بیشتر از همه از سگ‌های کوچک نژاد چی‌هواهوا ترسناک هستند. آن‌ها خیلی بیشتر از هر نژاد دیگری آدم را گاز می‌گیرند.

اگر با پرسنل بدرفتاری کنید طور دیگری با شما رفتار خواهد شد

بسیاری از بیمارستان‌ها اطلاعات زیادی در مورد شما و حیوانات خانگی را ثبت می‌کنند و اگر شما با پرسنل بیمارستان رفتار پرخاشگرانه و نامناسبی داشته باشید با شما با احترام برخورد نخواهد شد.

آیا به دنبال راهی برای تشکر کردن از پرسنل دامپزشکی خود هستید

می‌توانید برای تشکر از پرسنل دامپزشکی مقداری پول به او بدهید و از او بخواهید به صلاح‌دید خود آن را برای حیوانات خانگی نیازمند هزینه کند. 

افرادی که پرخوری کرده و تحرک کافی ندارند حیوانات خانگی آن‌ها نیز چاق خواهند شد.

یکی از دلایل چاقی حیوانات خانگی شما این است که خود شما نیز چاق هستید

هیچ‌وقت این حرف را در دامپزشکی نمی‌شنوید اما واقعیت این است که افرادی که پرخوری کرده و تحرک کافی ندارند حیوانات خانگی آن‌ها نیز چاق خواهند شد.

دامپزشکی بیمارستان حیوانات خانگی است نه هتلی برای سگ‌ها

گاهی اوقات افراد به خاطر این‌که سگ‌شان به‌جای دو حوله پرزدار روی یک پارچه معمولی گذاشته شده است یا با دست به سگ‌شان غذا داده نشده است ناراحت می‌شوند. در دامپزشکی فقط سعی می‌شود که سگ شما را معالجه کنند تا هر چه زودتر به خانه برگشته و بتوانید در اسرع وقت او را لوس کنید.

دامپزشکان دروغ‌های شما را متوجه می‌شوند

اگر یک تومور نیم کیلویی از بدن سگ شما آویزان بود، لطفا به پرسنل دامپزشکی نگویید که دیروز هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته و حالش کاملا خوب بوده است.

اگر خسیس هستید دامپزشکی را سرزنش نکنید

فرض کنید که حیوانات خانگی شما بدخلقی می‌کنند و شما او را برای تشخیص بیماری به دامپزشکی می‌برید و از پرداخت هزینه برای انجام‌ آزمایش‌های تشخیصی خودداری می‌کنید و بعد با  قیافه‌ای حق به جانب و طلبکارانه اعلام می‌کنید که دامپزشکی نمی‌تواند مشکل حیوانات خانگی مرا تشخیص دهد. وقتی که شما اجازه نمی‌دهید از حیوان شما آزمایش خون یا عکس مغزی بگیرند، چطور انتظار دارید که بیماری او را تشخیص دهد؟

برای حفظ سلامت حیوانات خانگی خود به اصول کاری دامپزشکی احترام بگذارید.

لطفا به برنامه و اصول کاری دامپزشکی احترام بگذارید

اگر  خارج از وقت ملاقات برای دیدن حیوانات خانگی خود به بیمارستان آمده‌اید و به شما می‌گویند که وقت آن است که سگ پشمالوی شما استراحت کند، منظورشان در واقع این است که شما مانع انجام وظیفه پرسنل دامپزشکی شده‌اید و لطفا اجازه بدهید به درمان دیگر بیماران بپردازیم. 

دامپزشکان دوست ندارند حیوانات خانگی درد بکشند

بسیاری از دامپزشکان عقیده دارند که حتی در شرایطی که حیوانات خانگی در حال درد کشیدن است نباید برای کاهش درد از مسکن استفاده کرد. آن‌ها فکر می‌کنند که سگ‌ها و گربه‌ها به این داروهای مسکن احتیاج ندارند یا این‌که احساس درد بعد از عمل جراحی برای حیوانات خانگی مفید است زیرا باعث می‌شود که زیاد حرکت نکنند. اما تحقیقات نشان داده است حیوانات خانگی که درد کمتری داشته باشند زودتر بهبود پیدا می‌کنند، راحت‌تر می‌خوابند و بازیگوشی نمی‌کنند.

باید برای سگ خود شناسنامه بگیرید

تمام دامپزشکی‌ها موظف هستند که اگر حیوانات خانگی شناسنامه نداشتند، برای آن‌ها شناسنامه صادر کنند.

به سگ شکلات ندهید 

نباید به حیوانات خانگی شکلات بدهید زیرا برای بسیاری از آن‌ها سمی است. اما اگر حیوانات خانگی عاشق شکلات است و وقتی دارید شکلات می‌خورید نمی‌توانید نگاه او را تحمل کنید، بعضی اوقات یک تکه کوچک شکلات به او بدهید. یک تکه خیلی ریز، خیلی کم.

اگر دوست ندارید با حیوانات خانگی شما این چنین رفتار شود بهتر است از قبل پرسنل دامپزشکی را در جریان قرار دهید.

پرسنل جدید یا دانشجویان در حال آموزش

بعضی اوقات پرسنل جدید یا دانشجویان در حال آموزش تزریقات و سوندگذاری را در حیوانات خانگی شما انجام می‌دهند. اگر دوست ندارید با حیوانات خانگی شما این چنین رفتار شود بهتر است از قبل پرسنل دامپزشکی را در جریان قرار دهید.


اگر حیوانات خانگی درمان نشوند معمولا مرگی بدون درد خواهند داشت

در دامپزشکی همیشه سعی می‌شود حتی اگر بیماری حیوانات خانگی قابل درمان نباشد، مرگی بدون درد داشته باشند پس نگران زجر کشیدن او نباشید.

به ندرت می‌توانیم مشکلات رفتاری حیوانات خانگی را درمان کنیم

مشکلات رفتاری مهم‌ترین علت انتقال حیوانات خانگی از خانه‌ای به خانه دیگر، کشتن از روی ترحم و مرگ آن‌ها است. با این وجود از آن‌جا که این مشکل ریشه پزشکی ندارد در دانشکده‌های دامپزشکی چیز زیادی در این مورد برای آموزش به دانشجویان وجود ندارد.

ممکن است دامپزشک شما مدارک تحصیلی معتبری نداشته باشد

متقاضیانی که به دلیل رتبه‌های پایین یا نمرات ورودی ضعیف از راهیابی به مراکز آموزشی معتبر دامپزشکی باز می‌مانند، معمولا به مراکز آموزشی پولی مراجعه می‌کنند که با پرداخت شهریه می‌توانید مدارک دامپزشکی خود را در آن‌جا دریافت کنید.

خرج کردن پول‌های هنگفت برای خرید سگ‌های دورگه منطقی نیست.

خرج کردن پول‌های هنگفت برای خرید سگ‌های دورگه منطقی نیست

مغازه‌های فروش توله سگ و پرورش دهندگان سگ اسم‌های قشنگی مثل مورکیپوس و پاگلز را اختراع کرده‌اند تا مردم را به هزینه کردن مبالغ زیاد برای خرید توله‌ سگ‌های زشت ترغیب کنند. مردم برای خریدن یک توله سگ تا 2000 دلار هزینه می‌کنند درحالی‌که ده سال پیش کسی به یک دلار هم آن را نمی‌خرید. آن کسی که این گرایش را در مردم ایجاد کرده است یک نابغه بازاریابی است.

حیوانات خانگی سالم نیازی به ویتامین ندارند

اگرچه در قفسه‌های مراکز فروش غذای حیوانات خانگی انواع ویتامین‌ها را می‌بینید اما باید بدانید که حیوانات خانگی سالم نیازی به ویتامین ندارند. شرکت‌های تولید کننده‌ی غذای حیوانات خانگی میلیاردها دلار خرج می‌کنند که مطمئن شوند غذای تولیدی آن‌ها حاوی همه ویتامین‌های و املاح معدنی مورد نیاز حیوانات خانگی باشد.

به حیوانات خانگی خود غذای خام ندهید

برخی از افراد به حیوانات خانگی خود غذای خام می‌دهند اما این کار برای سلامت جامعه بسیار مضر است. به این موضوع فکر کنید: شما به گوشت خام دست می‌زنید، حیوانات خانگی شما نیز با این گوشت تماس داشته و آن را می‌خورد، سپس می‌رود بچه شما را لیس می‌زند. 

خرید داروهای ارزان قیمت

از خرید داروهای ارزان قیمت درمان کک و کنه که در مغازه‌ها یافت می‌شود پرهیز کنید زیرا بسیار خطرناک هستند.  بسیاری از حیوانات خانگی در نتیجه استفاده از این داروهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت دچار بیماری‌های و حملات صرعی شدید شده‌اند، حتی در برخی موارد استفاده از این داروها به مرگ حیوانات خانگی انجامیده است در حالی‌که کک‌ها هم‌چنان زنده و سالم در پوست آن‌ها وجود داشته‌اند.


بسیاری از حیوانات خانگی مانند گربه‌های خانگی بعد از واکسیناسیون اولیه و بعد از تولد دیگر نیازی به انجام واکسیناسیون ندارند.

گربه‌های خانگی نیازی به واکسیناسیون ندارند

 گربه‌های خانگی بعد از واکسیناسیون اولیه و بعد از تولد دیگر نیازی به انجام واکسیناسیون ندارند. این گربه‌ها در خانه به هاری مبتلا نمی‌شوند و تزریق واکسن به آن‌ها ممکن است برای آن‌ها خطرناک باشد و در مواردی منجر به تشکیل تومور در محل تزریق می‌شود.

با توجه به پوزه سگ در مورد سلامتی او قضاوت نکنید

داشتن یک پوزه مرطوب و سرد ضرورتا به معنای سلامت سگ نیست. سگ‌های مریض زیادی هستند که پوزه‌ی سردی هم دارند.

بزرگ‌ترین اشتباه صاحبان حیوانات خانگی این است که دیر به دامپزشکی زنگ می‌زنند

حیوانات خانگی به ندرت سرما می‌خورند یا به آنفلولانزا مبتلا می‌شوند و به ندرت مسمویت غذایی می‌گیرند. پس اگر برای بیشتر از یک روز مریض بودند سریع با دامپزشکی تماس بگیرید.
 

اگر حیوانات خانگی شما واقعا بیمار است، بهتر است صبح او را به دامپزشکی ببرید

بعضی دامپزشکان این‌گونه‌‌اند اگر صبح حیوانات خانگی مریضی را نزد آن‌ها ببرید با دقت او را معاینه می‌کنند، اما اگر همان حیوانات خانگی را شب نزد او ببرید می‌گویند که بهتر است خلاصش کنید. این دامپزشکان بسته به انرژی و خلق و خوی خود در خصوص زندگی حیوانات خانگی تصمیم‌گیری می‌کنند. البته همه‌ی دامپزشکان این‌گونه نیستند.

برای نگهداری از حیوانات خانگی او را بیمه کنید.

حیوانات خانگی خود را بیمه کنید

برخی از مردم فکر می‌کنند هزینه برای بیمه کردن حیوانات خانگی کار بی‌فایده‌ای است مخصوصا اگر نتوانند از بیمه خود استفاده کنند. آیا وقتی که بیمه آتش سوزی خانه خود را تجدید می‌کنید با خود می‌گویید «حیف شد که پارسال خانه‌ام آتش نگرفت و پولم را هدر دادم؟».
 

شغل دامپزشکان آسان نیست

بسیاری از دامپزشکان 8 تا 12 سال از زندگی خود را صرف تحصیل در این رشته می‌کنند و به خاطر تحصیل بدهکار می‌شوند. آن‌ها حیوانات و حیوانات خانگی را دوست دارند و می‌خواهند به آن‌ها کمک کنند. بسیاری از آن‌ها کارشان را صبح اول وقت شروع می‌کنند و تا دیروقت سر کار هستند و در مواقع اضطراری نیز در دسترس هستند.

غذا دادن به معنای محبت کردن به حیوانات خانگی نیست

چاقی برای حیوانات خانگی مضر است و عمر آن‌ها را کوتاه می‌کند. به‌جای غذای زیاد دادن، به آن‌ها محبت کنید، نوازش‌شان کنید، موهای‌شان را برس بکشید، دوست‌شان داشته باشید و آن‌ها را پیاده‌روی ببرید.

سختی زیاد در درست کردن غذای خانگی

غذای خانگی درست کردن برای حیوانات خانگی سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. دادن غذاهای نامناسب به حیوانات خانگی می‌تواند در رشد آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد و به بیماری‌های زیادی منجر شود. اگر می‌خواهید به حیوانات خانگی غذای خانگی بدهید، بهتر است با دامپزشکی تماس و در این خصوص مشورت کنید. 


گران بودن غذای حیوانات خانگی به معنی مرغوب بودن و سالم بودن آن نیست.

گران بودن یک غذا ضرورتا به معنای مرغوب بودن آن نیست

این قضیه در مورد بسیاری از غذاهای با بسته‌بندی عالی و غذاهای کنسروی با ظاهر زیبا صدق می‌کند. شما برای غذای حیوانات خانگی پول زیادی می‌پردازید و غذایی که در مقابل به شما داده می‌شود یا هیچ ارزش غذایی ندارد یا ارزش غذایی بسیار کمی دارد. در این موارد بهتر است کمی تحقیق کنید و با دامپزشک‌تان مشورت کنید.

شباهت داروهای حیوانات خانگی و انسان‌ها

بسیاری از داروهای حیوانات خانگی و انسان‌ها مواد ترکیبی یکسانی دارند و به هم شبیه هستند. اگر دامپزشک حیوانات خانگی اجازه داد، می‌توانید از داروهای انسانی برای درمان حیوانات خانگی خود استفاده کنید که در این صورت هزینه‌ی شما هم بسیار کاهش خواهد یافت. اما توجه داشته باشید که در بعضی موارد نیز داروهای انسانی برای حیوانات خانگی خطرناک هستند.


استفاده از روش‌ها آموزشی تهاجمی

استفاده از روش‌ها آموزشی تهاجمی برای آموزش حیوانات خانگی می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری بغرنجی در او شود. از بازی‌هایی که باعث بروز حرکات تهاجمی و همراه با خشونت در حیوانات خانگی می‌شود خودداری کنید زیرا نه تنها نتایج مفیدی ندارند، بلکه نتایج زیان‌باری در پی خواهند داشت.


از لیزر استفاده کنید

 اگر می خواهید حیوانات خانگی خود را بدون پایین آمدن از روی کاناپه آموزش دهید، می‌توانید برای حرکت دادن از  لیزر استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در نگهداری حیوانات خانگی توجه و وسواس در شستشوی حیوانات است.

هنگام شستشوی حیوانات خانگی خود خیلی احتیاط کنید

می‌دانیم که وقتی با وسواس زیاد بدن سگ خود را با شامپو شستشو می‌دهید و سپس با همان وسواس با استفاده از حوله بدن او را خشک می‌کنید، نیت‌تان تنها تمیز کردن بدن سگ است اما به یاد داشته باشید که این کار شما ممکن است باعث شود که موها به زیر پوست برگشته و حیوان دچار عفونت‌های زیرپوستی دردناک شود. در حیوانات خانگی که موهای کم‌پشت‌تری دارند این مشکل بیشتر بروز می‌کند.

دندان‌های حیوانات خانگی خود را مسواک بزنید

اگر اسپری‌های ضد جرم و محلول‌های ضدعفونی کننده دهان و دندان تاثیر کافی را داشتند هیچ وقت به شما توصیه نمی‌کردیم که دندان‌های حیوانات خانگی خود را مسواک بزنید.

ارائه خدمات نامناسب

متاسفانه در بسیاری از مراکز دامپزشکی برای افزایش سود بعضی از خدمات را با کیفیت نامناسب ارائه می‌دهند. متاسفانه مراکز دامپزشکی ارزان قیمتی وجود دارند و بسیاری از آن‌ها برای افزایش سود از کیفیت خدمات خود کم کرده‌اند. برخی مراکز دامپزشکی مقدار واکسن‌ها را نصف می‌کنند که این کار هم تاثیر واکسن را از بین می‌برد و هم غیرقانونی است.


در هنگام خرید حیوانات خانگی واقع‌بین باشید

اگر در یک خانه‌ی آپارتمانی کوچک تک خوابه بدون حیاط و با فضای کم زندگی می‌کنید و ده ساعت از روز را سر کار هستید، یک سگ بزرگ 50 کیلویی انتخاب خوبی برای خرید نخواهد بود. بهتر نیست با یک ماهی قرمز شروع کنید؟

منبع : Rd