با توجه به این که اندروید N در مارچ معرفی شد و حالا برای سومین بار توسط توسعه دهندگان بررسی می شود می توان گفت که این نسخه از اندروید دیگر جدید نیست. با این حال گوگل چند ویژگی از  اندروید N را برای کنفرانس Google I/O keynote حفظ کرده بود.علاوه بر ویژگی های عالی اندروید N ویژگی های خوب جدیدی هم به آخرین نسخه ی آن که در پاییز امسال منتشر می شود اضافه شده است. بیایید 10 ویژگی جدید و برتر اندروید N را بررسی کنیم.


اموجی

گوگل اعلام کرد که اندروید N از Unicode 9 پشتیبانی می کند و این یعنی یک سری اموجی جدید در اندروید N خواهیم داشت. علاوه بر این اندروید N سیزده اموجی جدید دارد که نشان دهنده خانوم های متخصص هستند.


عملکرد بهتر

در آخرین به روز رسانی های اندروید گوگل روی بهبود عملکرد متمرکز بوده است. برای مدتی طولانی اندروید به سیستم عاملی کند و لگ دار معروف بود. اما اندروید N یک تنظیم کننده JIT جدید دارد که به گفته ی گوگل عمر باتری را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این برنامه ها 75 درصد سریع تر نصب می شوند و حجم آن ها نیز می تواند 50  درصد کمتر باشد. صحبت هایی هم در مورد استفاده از Vulkan API، رابط برنامه نویسی که در بازی های کامپیوتری استفاده می شود، در اندروید شده است. این به اندروید اجازه می دهد در بازی ها و برنامه ها، گرافیک و عملکرد تصویری بهتری داشته باشد. 


در آخرین نسخه اندروید N در بخش تنظیمات تغییرات زیادی اعمال شده است.

تنظیمات

شاید از نظر خیلی ها این تغییر بزرگی نباشد اما قسمت تنظیمات تغییرات زیادی کرده است. بالای قسمت تنظیمات پیشنهادات را می بینید. این ها به مرور زمان تغییر می کنند و هدف آن ها این است که به شما کمک کنند حداکثر استفاده را از گوشی موبایل هوشمند خود داشته باشید. هم چنین یک منوی کشویی سمت چب قرار دارد که از طریق آن می توانید سریع به همه چیز دسترسی پیدا کنید. هم چنین هر دسته از تنظیمات توضیحاتی دارد که در صفحه ی اصلی نمایش داده می شود. مثلا زیر Wi-Fi شبکه ای که به آن وصل شده اید نشان داده می شود یا زیر استفاده از داده مقدار داده هایی که استفاده کرده اید ذکر می شود. 


Daydream

همان طور که گوگل اعلام کرده است اندروید N یک پلت فرم واقعیت مجازی آماده است. البته این قابلیت روی هر گوشی موبایل هوشمند دیگری قابل اجرا نیست اما Nexus 6P  از آن پشتیبانی می کند و گوشی های موبایل هوشمند دیگری از کارخانه های Samsung, LG, HTC, Xiaomi, Huawei, ZTE, ASUS و  Alcatel  به زودی به بازار خواهند آمد. این کمی از محدوده ی اندروید خارج است اما گوگل روی آماده کردن Youtube, Street View و  PHotos VR نیز کار می کند. آن ها هم چنین شرکایی مثل Ubisoft, Electronic Arts و Netflix هم دارند که با اپلیکیشن های خود همین کار را انجام می دهند. این که واقعیت مجازی بخش بزرگی از اندروید N است تعجب آور نیست اما این که پرچم دار گوشی های موبایل گوگل با Daydream سازگاری دارد خوشحال کننده است. 


Multi-Locale

گوگل استفاده از چند زبان در اندروید را بسیار آسان تر کرده است. با «Multi-Locale» سیستم عامل می تواند در صورت نیاز زبان های مختلف را به صورت خودکار عوض کند. این ویژگی به درد همه نمی خورد اما برای کسانی که به چند زبان تایپ می کنند فایده های زیادی دارد. 


یکی از ویژگی های جدید اندروید N برخورداری از تم های صفحه کلید مختص گوگل می باشد.

تم های صفحه کلید گوگل

البته این ویژگی مختص اندروید N نیست اما آخرین نسخه ی Google Keyboard  تم دارد. این نسخه ی 5.1 است و نکات جدید دیگری ندار داما علاوه بر 12 تم که می توانید برای صفحه کلید استفاده کنید قابلیت استفاده از عکس های خودتان برای پیش زمینه صفحه کلید را هم دارد. 


نوتیفیکیشن ها

قسمت نوتیفیکیشن ها دست خوش تغییرات بسیار خوبی شده است. در اندروید 5.0  و 6.0  قسمت نوتیفیکیشن ها تمام عرض صفحه را نمی گرفت. اما در اندروید N از فضای اضافی که در این نسخه از اندروید به وجود آمده استفاده کرده و قسمت نوتیفیکیشن ها را به اندازه عر ض صفحه طراحی کرده است. به جای این که دکمه های اقدام، بزرگ و روی نوتیفیکیشن ها ی بزرگ شده در مرکز صفحه باشند، سمت چپ قرار دارند و کوچک شده اند. اما نه آن قدر کوچک که فشار دادن شان مشکل باشد. 

گوگل هم چنین قابلیت پاسخ سریع را به این نسخه از اندروید اضافه کرده است. قابلیتی که iOS  و اپلیکیشن های ثالث اندروید سال هاست دارند. برنامه های مثل Hangouts، به شما اجازه می دهند بدون باز کردن برنامه و از داخل قسمت نوتیفیکیشن ها به پیام ها پاسخ دهید. هم چنین API دیگری هم وجود دارد که به شما اجازه می دهد بدون باز کردن اپلیکیشن نوتیفیکیشن ها را بررسی کنید. فرض کنید 7 ایمیل از Gmail دارید. به جای این که برای حذف کردن آن ها به برنامه بروید از داخل قسمت نوتیفیکیشن ها می توانید این کار را انجام دهید. این باعث می شود قسمت نوتیفیکیش ها کاربردی تر باشد.


به روز رسانی یک پارچه

از وقتی اندروید به وجود آمده مشکل به روز رسانی داشته است. گوگل قصد دارد «به روز رسانی یک پارچه» را به ویژگی های اندروید N اضافه کند. این کار مشکل «از هم گسیختگی» را کاملا حل نمی کند اما حتما به حل آن کمک خواهد کرد. 


طراحی کاربری یا کاربرد پذیری اندروید N با تغییرات بزرگی مواجه شده است.

Multi-Tasking

 وقتی به قسمت Multi-Tasking  می رسیم با چند تغییر مواجه می شویم که البته بزرگترین تغییر UI های اخیر است. این جا کمی تغییر کرده است. حالا دید بهتری از آخرین اپلیکیشن هایی که باز کرده اید دارید و به جای تمام اپلیکیشن ها فقط 7 اپلیکیشن  آخری که باز کرده اید را نشان می دهد. دکمه ی«حذف همه» در قسمت پایینی است که به سرعت بتوانید همه ی اپلیکیشن ها را ببندید. اما این همه ی تغییرات نیست. گوگل روشی جدید برای رفتن از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر تعبیه کرده است . با دو بار ضربه زدن روی دکمه آخرین ها می توانید از اپلیکیشنی که الان در آن هستید به آخرین اپلیکیشنی که باز کرده بودید بروید. 


قابلیت چند پنجره ای

بالاخره رسید. ویژگی که کاربران سال ها انتظارش را می کشیدند. اندروید N قابلیت چند پنجره ای دارد. به راحتی دکمه آخرین ها را نگهدارید و صفحه چند پنجره ای می شود. گوگل هشدار داده است که تمام اپلیکیشن ها حالت نیم صفحه یا چند پنجره ای را پشتیبانی نمی کنند.با این حال هر اپلیکیشنی که ما تا به حال امتحان کرده ایم درست کار کرده است. هم چنین می توانید اندازه پنجره ها را با  بالا و پایین کردن جدا کننده یا در حالت منظره با چپ و راست کردن آن تنظیم کنید. این قابلیت مخصوصا در گوشی های موبایلی که صفحه ی نمایش بزرگ دارند مثل Pixel C و ٔNexus 6P مفید است. 


منبع : Androidheadlines