یکی از سوالات رایجی که برای کسانی که ریزش مو دارند پیش می‌آید این است که آیا کاندیدای خوبی برای کاشت مو هستند یا نه. متاسفانه پاسخ دادن به این سوال کار ساده‌ای نیست اما اگر برای مشاوره در مورد کاشت مو به متخصص پوست و مو مراجعه کنید، اطلاعاتی در مورد این عمل به شما خواهد داد. این وظیفه‌ی متخصص پوست و مو است که نکات مثبت و منفی عمل کاشت مو را برای شما شرح دهد. اما بد نیست قبل از این که به متخصص پوست و مو مراجعه کنید نکاتی در مورد کاشت مو بدانید که غافل‌گیر نشوید و بتوانید دانسته‌های خود را با اطلاعاتی که پزشک به شما می‌دهد مقایسه کنید. 


فاکتورهای اصلی کاشت مو

مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتور در کاشت مو انتظارات شما است. اگر انتظار دارید موهای‌تان مثل موهای یک نوجوان شود، به‌دنبال ناامیدی و نتایج بد هستید. خط موی مردها با بالا رفتن سن کمی عقب‌نشینی می‌کند. علاوه‌ بر این، باید بدانید چقدر ریزش مو خواهید داشت و قصد دارید کاشت مو را روی کدام قسمت‌های سرتان انجام دهید. برای این‌که بتوانید الگوی ریزش موی‌تان را پیش‌بینی کنید می‌توانید به عمو، پدر یا پدربزرگ‌تان نگاه کنید. ببینیند کدام بیشتر از همه ریزش مو داشته است و وضعیت موهای او را به‌عنوان وضعیت آینده‌ی موهای خودتان در نظر بگیرید. اگر تمام آن‌ها ریزش مو دارند اما ریزش موی‌شان محدود است و به کهولت سن مربوط می‌شود، باید خوشحال باشید چون شما هم مثل آن‌ها خواهید شد و می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که به اندازه‌ی آن‌ها ریزش مو نداشته باشید. اما اگر همه‌ی آن‌ها کاملا کچل هستند، با مشکل بزرگی روبه‌رو هستید. اگر کاملا کچل شده باشید هیچ پزشکی نمی‌تواند سری پر از مو به شما هدیه کند. مقدار موی قابل کاشت محدود است و قبل از این‌که عمل کاشت مو را انجام دهید باید تصمیم بگیرید با این میزان محدود می‌خواهید چه کار کنید. اگر برنامه‌ریزی نکنید و انتظار داشته باشید متخصص پوست و مو سری پر از مو به شما هدیه کند به دردسر خواهید افتاد. به همین دلیل باید میانه رو باشید و اگر مطمئن نیستید چقدر ریزش مو خواهید داشت صبر کنید.


یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انجام عمل کاشت مو سن است که نباید در سن پایین صورت گیرد.

دومین فاکتور مهم سن است. از آن‌جایی که ریزش مو بیش از همه روی زندگی و روابط اجتماعی مردان جوان تاثیر می‌گذارد، آن‌ها بیش از همه مخاطب عمل کاشت مو هستند. مشکل این‌جاست که جوانی بدترین دوران برای کاشت مو است. فقط در صورتی که تمام اقوام نزدیک‌تان تا سن‌ بالا ریزش موی کمی داشته باشند کاشت مو در سن‌ پایین نتیجه‌بخش خواهد بود. متاسفانه اگر ریزش مو در سن‌ پایین آغاز شود به‌مرور زمان وخیم‌تر می‌شود. برای مثال اگر فردی در سن 20 سالگی مقدار زیادی از موهای خود را از دست بدهد و کاشت مو انجام دهد، به احتمال زیاد در سال‌های آینده باز هم ریزش مو خواهد داشت اما دیگر موی کافی برای کامل کردن عمل کاشت مو وجود ندارد. تشخیص میزان ریزش موی مردهایی که در سنین 30 تا 40 سالگی قرار دارند بسیار آسان‌تر است و معمولا مردها در این سنین از لحاظ مالی هم توانایی بیشتری دارند. 

البته نشانه‌های فیزیکی هم وجود دارند که نشان می‌دهند فرد برای کاشت مو کاندیدای خوبی است یا نه:

  • چه نوع مویی دارید؟ موهای مواج و فر پرپشت‌تر به‌نظر می‌آیند و این باعث می‌شود متخصص پوست و مو ساده‌تر بتواند کاری کند که موهای‌تان بیشتر از چیزی که هست به‌نظر بیاید.
  • رنگ موهای‌تان چگونه است؟ برای مردانی که پوست روشن دارند بهترین رنگ‌ها بلوند، خاکستری و رنگ‌های روشن هستند. به این شکل رنگ مو و پوست تفاوت زیادی نخواهد داشت و خط مو طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسد. بدترین رنگ مو برای آقایانی که پوست روشن دارند رنگ تیره است؛ در این حالت تمام تارهای مو مشخص می‌شوند و تمام قسمت‌های خالی هم به چشم‌ می‌آیند. موی تیره برای مردان سیاه‌پوست و سبزه مشکلی ایجاد نمی‌کند. 
  • مقدار مو در قسمت اهدا کننده چقدر است؟ حجم موهای افراد متفاوت و میزان مویی که کاشته می‌شود به میزان مویی که پشت سر وجود دارد مرتبط است. اگر موهای پرپشتی دارید قادر خواهید بود موهای بیشتری بکارید و نتیجه‌‌ی بهتری بگیرید، اما اگر موهای پشت سرتان هم کم‌پشت است باید میانه‌رو عمل کنید. 


منبع : Regrowth