دانستن دو زبان فایده‌های زیادی در زندگی دارد. به عنوان مثال، کودک وقتی می‌بیند افراد دیگری هم هستند که به زبانی که او یاد گرفته سخن می‌گویند، نسبت به آن‌ها احساس تعلق می‌کند. دانستن بیش از یک زبان هم‌چنین باعث غنای فرهنگی شده و می‌تواند حتی باعث نجات جان یک فرد شود. در این مطلب نکاتی را در خصوص آموزش زبان دوم به کودک آورده‌ایم که می‌توانید در این راستا از آن‌ها بهره بگیرید.


  • در آموزش زبان به کودک صبر و حوصله داشته باشید: اولین نکته‌ای که هنگام آموزش زبان به کودک باید مد نظر داشته باشید این است که خود را در سطح سنی او پایین بیاورید یعنی سطح درک شما باید هماهنگ با سطح درک کودک باشد. مغز بچه‌ها با مغز بزرگسالان متفاوت است و این تفاوت تنها در اندازه نیست بلکه در نحوه‌ی پردازش نیز است. بنابراین هنگام آموزش زبان به یک کودک کار را با طمانینه انجام دهید. بسیاری از ما وسوسه می‌شویم عبارات سخت و طولانی را در مغز آن‌ها فرو کنیم و از آن‌ها بخواهیم آن عبارات را از حفظ برای ما بگویند. به این کار تقلید می‌گویند. تنها کاری که کودک در این روش از آموزش زبان انجام می‌دهد این است که آن‌چه را که به او گفته‌اید طوطی‌وار تکرار می‌کند بدون این‌که معنی آن را بداند.
  • از کلمات پایه شروع کنید: آموزش زبان به کودک را با الفبا، رنگ‌ها، حیوانات، اشیاء و نسبت‌های خانوادگی و فامیلی مثل پدر، مادر، خواهر، برادر، دایی و خاله شروع کنید. یکی از کارهایی که برای آموزش زبان به این روش می‌توانید انجام دهید این است که چند حیوان اسباب بازی یا عکس حیوانات بخرید و اسم آن‌ها را به کودک آموزش دهید.
  • تکرار کنید: این مرحله از آموزش زبان قدری ناامید کننده است چون وقتی از کودک سوالی می‌پرسید چیزی یادش نمی‌آید. هر چه سن کودک پایین‌تر باشد احتمال بیشتری دارد که درسی را که دیروز با او کار کردید فراموش کند. پس برای آموزش زبان در این مرحله از یادگیری، تکرار حرف اول را می‌زند. البته نباید در تکرار افراط کنید. همین که کودک اسم آن شئ را توانست تکرار کند یا توانست برود و شئ را که از او خواسته‌اید برای‌تان بیاورد، می‌توانید به مرحله‌ی بعد بروید.
یکی از بازی‌های جالب در آموزش زبان پیدا کردن حیوان‌های اسباب بازی پنهان شده با گفتن اسم آن‌ها توسط کودک است.

  • بازی با کلمات: بازی با کلمات روشی بسیار خوب برای آموزش زبان است که کمک می‌کند کودک واژگان را به خاطر بسپارد. یکی از بازی‌های جالب این است که حیوان‌های اسباب بازی را در جایی از اتاق پنهان کنید بعد اسم یکی از آن‌ها را بگویید تا کودک آن را پیدا کرده و برای شما بیاورد. بهتر است ترتیب گفتن آن‌ها را تغییر دهید چون بچه‌ها خیلی سریع الگو‌ها را کشف می‌کنند. 
  • آموزش عبارات: پس از این‌که کودک واژگان را به خوبی فرا گرفت، نوبت به آموزش عبارت‌ها می‌رسد. در این مرحله از آموزش زبان می‌توانید خواندن و صحبت کردن را به او یاد بدهید و یا این‌که فقط صحبت کردن را با او کار کنید. ابتدا با عبارت‌های کوچک شروع کنید و آن‌ها را قدم به قدم پیچیده‌تر کنید.
  • فراهم کردن شرایط یادگیری: تا این‌جا کودک مکالمات ساده و کوتاه را یاد گرفته است. به کودک یاد بدهید سعی کند در هر شرایطی با شما انگلیسی صحبت کند و این کار را به هنگام آموزش زبان محدود نکنید. به این ترتیب کودک حتی اگر تنها با شما هم مکالمه داشته باشد مطالب یاد گرفته شده را فراموش نخواهد کرد.
  • آموزش لغات: کمک کنید معنی کلماتی را که نمی‌داند یاد بگیرد. هم‌چنین در حین آموزش زبان چند شعر هم به آن زبان به او یاد بدهید تا لذت بیشتری از یادگیری ببرد.
  • اجتماعی باشید: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به کودک در آموزش زبان و یادگیری کمک کند، معاشرت با کسانی است که آن زبان را می‌دانند. با این کار کودک مهارت‌های گفت و گو را به خوبی فرا می‌گیرند.
  • آموزش مهارت گفت و گو: از یکی از اعضای خانواده یا کسی که وقت زیادی را با کودک شما می‌گذارند و زبان می‌داند بخواهید فقط و فقط با آن زبان جدید با او صحبت کند. البته این کار در شروع کار آموزش زبان توصیه نمی‌شود چون کودک به دلیل این‌که با زبان آشنایی کافی ندارد، ممکن است نا امید و سرخورده شود.


منبع : Wikihow