خودرو شما حتی اگر مجهز به سیستم کامپیوتری 470 اچ پی نباشد و قابلیت اتصال به اینترنت نداشته باشد باز‌هم گران‌ترین وسیله‌ی شماست و نگه‌داشتن آن در بهترین شرایط برای کاهش‌دادن هزینه‌ی تعمیرگاه در طول عمر آن، کاملا حیاتی است مگر این‌که بخواهید آن را مثل کامپیوترتان تعویض کنید. 
البته این بدان معنی نیست که هرگونه تعمیراتی در تعمیرگاه ارزان خواهد بود، برای مثال تعمیر تسمه تایم و بخاری مرکزی صرف نظر از سال ساخت و مدل خودرو، هزینه‌ی بالایی دارد. اما در این مطلب راهکارهایی ارائه می شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از این‌که در تعمیرگاه سرتان کلاه برود جلوگیری کنید.

پرس و جو کنید

بهترین راه برای این‌که در تعمیرگاه سرتان کلاه نرود این است که یک تعمیرگاه قابل اعتمال پیدا کنید. به نظر امر واضحی است ولی در عمل بسیار مشکل است. از مکانیک‌های سیار گرفته تا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش کارخانه‌های خودرو، تعمیرگاه ممکن است در زمینه‌ی هزینه‌ی تعمیرات و خدمات چندان اخلاقی عمل نکند. اما به‌منظور یافتن تعمیرگاه امین ابتدا باید پرس‌و‌جو کنید.
از دوستان و آشنایان مخصوصا آن‌ها که سال ساخت و مدل خودروشان مشابه خودرو شماست درمورد تعمیرگاه سوال کنید. از آن‌جایی که پیدا کردن یک تعمیرگاه منصف مشکل بسیاری از آقایان است، در خصوص این موضوع زیاد با هم صحبت می‌کنند. پرس‌و‌جو روشی مطمئن است تا دامنه‌ی جست و جوی شما را محدودتر نماید. مسلما افراد تعمیرگاهی که سر خودشان کلاه گذاشته باشد به شما پیشنهاد نمی‌دهند.

تعمیرگاه خصوصی

تعمیرگاه خصوصی در مقایسه با تعمیرگاه مجاز کارخانه می‌تواند مزیتی داشته باشد چرا که این تعمیرگاه به خاطر اصول بازاریابی تمایل به ایجاد روابط بلند مدت با مشتری‌های خود دارد. هر تعمیرگاهی که به‌طور معمول هزینه‌ی بیشتری از مشتری‌های خود دریافت می‌کند رابطه‌ با مشتری را مخدوش کرده که ممکن است درنهایت منجر به گرفتن نظرات منفی توسط آن‌ها شود.

یکی از نشانه‌های مناسب و مورد اعتماد بودن تعمیرگاه تغییر نکردن مدام مکانیک‌هاست.

ارزیابی تعمیرگاه

اگر تعمیرگاه را نمی‌شناسید برای بررسی آن موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • مکانی تمیز که رفت‌ و‌ آمد زیادی داشته باشد: مکانیک‌های ذی‌صلاح به پاکیزگی محل کار خود و تحویل سریع سرویس و خدمات اهمیت زیادی می‌دهند. اگر محیط و زمین تعمیرگاه پاکیزه بود و  تعدادی خودرو تعمیر شده نیز در آن وجود داشت، آن‌جا تعمیرگاه خوبی است.
  • برخورد مکانیک: مکانیک باید با دقت تمام به حرف‌های شما گوش دهد تا بتواند مشکلی که برای خودروی‌تان پیش آمده را تشخیص دهد. اگر دیدید که مکانیک توجهی به حرف‌های شما ندارد، ممکن است بهتر باشد تعمیرگاه دیگری پیدا کنید.
  • با مکانیک‌ها صحبت کنید: اگر امکان دارد مستقیما با فردی صحبت کنید که قرار است تعمیر خودرو شما را انجام دهد. به سن و تخصص او توجه کنید. برخی از مکانیک‌های مسن در تعمیر خودروهای کلاسیک تبحر بیشتری دارند اما ممکن است در تعمیر خودروهای مدرن چندان تبحری نداشته باشند. هم‌چنین از آن‌ها بپرسید که چند سال است که در آن تعمیرگاه مشغول به کار هستند. اگر آن تعمیرگاه مدام مکانیک عوض می‌کند نشانه‌ی بسیار بدی است. اگر تعمیرگاه برای بیش از یک سال است که دایر شده  اما هیچ‌یک از مکانیک‌ها بیشتر از شش ماه نیست که در آن‌جا مشغول به کار هستند، در اعتماد به آن تعمیرگاه تردید کنید.

تحت فشار قرار نگیرید

افراد متخصص در تعمیرگاه عاشق شنیدن این جمله هستند «هر تعمیری که لازم است انجام دهید.»  این مشتری برای آن‌ها مرغ تخم طلا محسوب می‌شود چون خودش مجوز می‌دهد که سرش کلاه بگذارند. هیچ‌گاه این جملات را در‌ تعمیرگاه و در حضور مکانیک به زبان نیاورید. در عوض باید کنترل اوضاع و آن‌چه که قرار است روی خودروتان انجام شود را در اختیار بگیرید و بدانید که قرار‌است چه قدر  برای شما هزینه داشته باشد. 
برای هر مشکل خودروی‌تان، از تعمیرگاه درخواست برآورد هزینه‌ی قطعات، لوازم یدکی و خدمات کنید. هم‌چنین اجازه ندهید روی خودروتان تعمیری را انجام دهند که مد نظر شما نبوده است. همیشه یادتان باشد که قبل از سپردن خودرو به تعمیرگاه یک برآورد هزینه‌ی کلی داشته باشید تا هنگام تحویل مجبور نشوید هزینه‌ی بیشتر پرداخت کنید. تعمیرگاهی را پیدا کنید مکانیک آن قبل از شروع کار همه چیز را با شما در میان بگذارد و هزینه‌ها را برای‌تان شرح دهد. کم هزینه‌ترین راه تعمیر خودرو را از مکانیک بپرسید. در نهایت ممکن است صورت‌ حساب  کمی از برآورد اولیه بالاتر باشد اما هرگز نباید بیشتر از ده درصد برآورد اولیه شود. 
اگر تعمیرگاه پیشنهاد تعمیرات زمانبندی شده در مسافت پیموده شده‌ی معین و دوره‌های زمانی مشخص بدهد، این برنامه‌ی زمانبندی شده را با دفترچه‌ی راهنمای خودرو مقایسه کنید و ببینید چه تعمیراتی سر وقت باید صورت گیرد. 
اگر تعمیرات زمانبندی شده پیشنهادی توسط تعمیرگاه با دفترچه خودرو مطابقت ندارد، از تعمیرگاه دلیل آن را جویا شوید. همیشه باید طبق تعمیرات زمانبندی شده که توسط کارخانه‌ی سازنده بر‌اساس ساخت و مدل خودرو تعیین شده است عمل کنید مگر این‌که دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشید.

بهتر است تمام تعمیراتی در تعمیرگاه که روی خودرو انجام می‌شود و خدمات دیگر را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

پرونده تشکیل دهید

اگر مدام تعمیرگاه خود را عوض می‌کنید بهتر است تمام تعمیراتی که روی خودرو انجام می‌شود و خدمات دیگر را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. از آن‌جا که تعمیرگاه پرونده‌ای برای خودرو شما ندارد، باید خودتان این کار را انجام دهید. از انجام این کار پشیمان نخواهید شد.
با نگهداری از سابقه ی خدمات انجام شده روی خودرو، قادر خواهید بود تعمیرات غیرضروری را تشخیص دهید برای مثال وقتی مکانیک به شما بگوید که در حال تعویض چراغ‌های ترمز مشکلی برای فرمان رخ داده یا میله ی فرمان نیاز به تعویض دارد، درصورتی که اخیرا آن‌ها را تعویض کرده اید عدم ضرورت آن را متوجه خواهید شد.
البته همیشه به این معنی نیست که تعمیرگاه جدید کلاه‌بردار است، ممکن است تعمیرگاه قبلی در انجام تعمیرات اهمال کرده باشد یا ممکن است قطعات و لوازم یدکی تعوض شده معیوب باشند و یا این‌که ایراد از بد رانندگی کردن شما باشد. به‌هرحال این کار از تعمیرات غیر ضروری جلوگیری خواهد کرد.
در همین راستا، اگر برای قطعه‌ای که اخیرا تعویض کرده‌اید مشکلی رخ دهد در مورد نحوه‌ی ضمانت آن اطلاعاتی داشته باشید و بدانید این ضمانت شامل چه مدت و  چه مسافتی است. 

مشتری هوشیاری باشید

مشتری نآگاه برای تعمیرگاه متقلب بسیار وسوسه انگیز است چراکه فریب دادن این‌گونه افراد کار بسیار آسانی است. اگر تعمیرگاه بگوید که خودرو مثلا کد خطای جی7 را نشان می دهد و برای تعمیر آن باید سنسور TCP/IP که قیمت بالایی دارد تهیه کنید و شما این پول را پرداخت کنید، مستحق سرکیسه شدن بوده‌اید! از مکانیک بخواهید با زبانی ساده درمورد معنی کدهای خطا به شما توضیح دهد. تا زمانی که کاملا متوجه نشده‌اید که دقیقا قرار‌ است چه کاری روی خودروی‌تان انجام پذیرد از قبول هزینه‌ها بپرهیزید. حتی پس از آن باز هم به مکانیک بگویید که باید بیشتر فکر کنید و باز خواهید گشت، سپس سراغ مکانیک‌های دیگر بروید و از آن‌ها سوال کنید.
با چند مکانیک معتبر دیگر تماس بگیرید و هزینه ی تقریبی آن تعمیر را بپرسید. حتما نیاز نیست که این برآورد کتبی باشد اما باید هزینه‌ی قطعات، لوازم یدکی و خدمات به صورت مجزا مشخص شود. اگر برآورد مکانیک خودتان به طور قابل توجهی بالاتر بود (25 درصد یا بیشتر) موضوع را با او درمیان بگذارید و دلیل آن را بپرسید.
همیشه از مکانیک بخواهید که قطعات و لوازم یدکی خراب شده را ببینید و به شما نشان دهد که از کجا و چطور خراب شده‌اند. این کار به شما کمک خواهد کرد که به درک بهتری از نحوه‌ی عملکرد خودرو خود برسید و  بتوانید برای مسافت های بیشتری، صحیح و سلامت به راندن آن ادامه دهید.

منبع : Gizmodo