این‌که به کفش ورزشی که برای دویدن می‌پوشید چه می‌گویید، کتانی رانینگ، کفش ورزشی یا کفش دو اهمیتی ندارد. نکته مهم این است که کفش ورزشی به چه منظوری ساخته شده‌اند. 
کفش ورزشی دو برای دویدن ساخته شده‌ و مخصوص حرکت رو به جلو طراحی شده‌اند.
کفش ورزشی تنیس مخصوص تنیس‌بازان است. در ورزش تنیس حرکات رو به طرفین، جلو و عقب است.
اگر بخواهید، می‌توانید با کفش ورزشی تنیس بدوید و با کفش ورزشی دو، تنیس بازی کنید. هرچند اگر می‌خواهید کفش ورزشی عمر بیشتری داشته باشند و پاهای‌تان هم از آسیب‌هایی هم‌چون پیچیدگی مچ در امان بماند، به این نکته دقت کنید که کفش ورزشی برای چه منظوری ساخته شده‌اند.
وقتی‌که در باشگاه ورزشی وزنه میزنید یا ازروی دی وی دی‌های جیلیا مایکل تمرین می‌کنید، کفش ورزشی بپوشید که برای این نوع تمرین‌ها طراحی شده؛ کفش ورزشی که مناسب چندین حرکت مثل حرکت به طرفین، رو به جلو، رو به عقب و بالا و پائین طراحی شده‌اند.

در ادامه با سه دلیل برای پوشیدن کفش ورزشی مناسب هر رشته آشنا خواهید شد:
  • جلوگیری از آسیب دیدگی: همان‌طور که برای دویدن به کشور اردن نمی‌روید، نباید با کفش ورزشی دومیدانی، بسکتبال بازی کنید. استفاده از کفش ورزشی متناسب با نوع ورزشی که برای آن طراحی شده‌ از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند. کفش ورزشی دو فقط و فقط مخصوص دویدن است.
  • خلق عادت:  وقتی کفش ورزشی دو را می‌پوشیم، ذهن‌مان می‌داند که صد در صد قصد دویدن داریم. وقتی صبح‌ها بعد از بیدار شدن، کفش ورزشی مخصوص باشگاه ورزشی را می‌پوشیم، می‌دانیم که چاره‌ای نداریم جز این‌که تا می‌توانم قبل از بیدار شدن بچه‌ها ورزش کنیم.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: کفش ورزشی چند منظوره از کفش ورزشی دو ارزان قیمت‌تر است. وقتی یک دو کیلومتر با کفش ورزشی مخصوص دو دویدید، دیگر فرقی ندارد که آن دو کیلومتر را روی تردمیل دویده‌اید یا بی هدف راه رفته‌اید یا در باشگاه ورزشی بوده‌اید. معمولا کفش ورزشی مخصوص دو را باید بعد از طی مسافت 450 تا 750 کیلومتر تعویض کرد. بنابراین از آن‌ها فقط هنگام دویدن استفاده کنید. اگر از نرم‌افزارهای گام‌شمار استفاده می‌کنید و باید 10.000 قدم در طول روز بردارید، این مسافت برابر با 7.5 کیلومتر خواهد بود و اگر کفش ورزشی دو میدانی خود را سه روز در هفته و برای فعالیت‌هایی غیر از دویدن بپوشید، آن‌گاه در هفته 22 کیلومتر اضافه از کفش ورزشی خود استفاده کرده‌اید. اگر کفش ورزشی گران‌قیمت دو را برای دویدن و کفش ورزشی ارزان‌تر را برای باشگاه ورزشی بپوشید، آن‌گاه مجبور نخواهید شد زودتر از موعد یک جفت کفش ورزشی بخرید و با این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

منبع : Competitor