لیزر موهای زائد یکی از پر طرفدارن ترین روش‌ها برای رهایی از شر موهای آزار دهنده است و کلینیک‌های لیزر موهای زائد در جای جای کشور مشغول به فعالیت هستند.

با این‌که روش لیزر موهای زائد برای رفع بلند مدت موهای زائد بدن بسیار کار ساز است، اما معایبی هم دارد. لیزر موهای زائد نه تنها بسیار پر خرج است، بلکه یک سری عوارض جانبی هم ممکن است به دنبال داشته باشد. در بخش اول به عوارض رایج لیزر موهای زائد می‌پردازیم:


خارش

کار نور لیزر موهای زائد سوزاندن سلول‌های رنگدانه در مو است اما می‌تواند به سلول‌های پوست نیز آسیب برساند. اگر نور در حین لیزر موهای زائد سلول‌های پوست را بیش از حد تحریک کند ممکن است صدمه ببینند. در بسیاری از موارد خارش، نتیجه‌ی تلاش پوست برای ترمیم میکروسکوپی سلول‌های آسیب دیده است.


قرمزی و یا تورم

آسیب‌دیدگی چهار نشانه‌ی اصلی دارد که سرخی و تورم دو مورد از این چهار نشانه هستند. اگر نور قوی در حین لیزر موهای زائد به پوست شما آسیب برساند، خون در نقطه‌ی آسیب‌دیده جمع می‌شود تا آن را ترمیم کند به همین دلیل آن قسمت قرمز می‌شود.

تورم، دفاع طبیعی بدن در برابر آسیب‌های بیشتر است و در نتیجه‌ی جمع شدن بیش از حد مایع در بافت آسیب دیده به وجود می‌آید. قرمزی و تورم شاید جزئی باشد اما ممکن است با درد نیز همراه باشد.

این‌ها دو اثر جانبی لیزر موهای زائد هستند اما خبر خوب این است که پس از دو یا سه روز رفع می‌شوند. صدمه‌ی وارد شده به پوست به احتمال قوی جزئی بوده و بدن می‌تواند به سرعت آن را ترمیم کند.


هیپو پیگمنتیشن یا از دست دادن رنگدانه یکی از عوارض نادر اما جدی بعد از انجام لیزر موهای زائد است.

عوارض جدی‌تر اما نادرتر

لیزر موهای زائد عوارض جدی تری نیز می‌تواند در پی داشته باشد اما این عوارض چندان شایع نیستند و کمتر به چشم می‌خورند ولی دانستن آن‌ها ضرری ندارد. در این بخش به عوارض جدی لیزر موهای زائد می‌پردازیم:


هیپو پیگمنتیشن یا از دست دادن رنگدانه

وقتی در حین انجام لیزر موهای زائد نور لیزر به پوست تابیده می‌شود، به آن نفوذ کرده و رنگدانه‌ها در پیازه موها می‌سوزاند. اما استفاده نادرست از لیزر رنگدانه‌های پوست را نیز می‌سوزاند. در نتیجه رنگ پوست از بین می‌رود و لکه‌های روشنی روی پوست باقی می‌گذارد.


هایپر پیگمنتیشن یا افزایش رنگدانه

چه عاملی باعث می‌شود که در حین انجام لیزر موهای زائد پوست رنگدانه‌های بیشتری تولید کند؟ نور. وقتی نور لیزر به پوست شما تابیده می‌شود، ممکن است پوست تشخیص دهد که در برابر نور به طور کافی حفاظت نمی‌شود. در نتیجه رنگدانه‌های بیشتری تولید می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که در برخی از قسمت‌های پوست این ماده را بیش از حد نیاز تولید می‌کند. بنابراین در نتیجه‌ی واکنش طبیعی پوست به نور ممکن است لکه‌های تیره‌ای روی پوست بیفتد.


سوختگی‌

لیزر یک نور بسیار متمرکز است و کاربرد ناصحیح آن به سوختگی منجر می‌‌شود. این سوختگی‌ها اغلب درجه یک هستند به این معنا که جدی نیستند. سوختگی در اثر لیزر موهای زائد چیزی شبیه به آفتاب سوختگی خفیف است که معمولا پس از چند روز رفع می‌شود.


وقتی نور لیزر در طول لیزر موهای زائد به پوست تابیده می‌شود، می‌تواند پوست را تحریک کند که سبوم بیشتری تولید کند.

آکنه

وقتی نور لیزر در طول لیزر موهای زائد به پوست تابیده می‌شود، می‌تواند پوست را تحریک کند که سبوم بیشتری تولید کند. سبوم یک چربی طبیعی است که پوست را در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند. افزایش چربی سبوم خطر بروز جوش‌های پوستی را بیشتر می‌کند و با اضافه شدن سلول‌های مرده‌ی پوست و مو آکنه به وجود می‌آید.


پوست زخم

بدن از پوست زخم برای حفاظت از پوست استفاده می‌کند و آسیب نور لیزر به حدی است که باعث می‌شود پوست زخم تشکیل شدود. این زخم‌ها بسیار خفیف بوده و شبیه به پوست زخم ‌هایی است که پس از تتو کردن یا میکروپیگمنتیشن شکل می‌گیرد.


پورپورا یا خونریزی زیر پوستی

به کبودی زیر پوستی پورپورا می‌گویند. در این حالت لکه‌هایی در نتیجه‌ی آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی کوچک نزدیکی سطح پوست به وجود می‌آیند و در اثر عدم استفاده‌ی صحیح از لیزر موهای زائد به وجود می‌آیند. نور لیزر با گرم کردن سلول‌های خونی باعث ترکیدگی رگ‌های خونی شده و به پورپورا منجر می‌شود.


عفونت‌

پوست آسیب‌دیده مستعد عفونت است و استفاده‌ی نادرست از لیزر برای لیزر موهای زائد باعث آسیب‌دیدگی پوست می‌شود. وقتی پوست آسیب می‌بیند قبل از این‌که بدن فرصت ترمیم آن قسمت را داشته باشد باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند به راحتی وارد بافت سوخته و متورم شوند. عفونت‌های پوستی می‌توانند خفیف یا شدید باشند.


بعد از انجام لیزر موهای زائد اگر موهای قسمت سینه را با تیغ زده باشید رشد مجدد موها بسیار آزاردهنده خواهد بود.

عوارض جانبی دیگر که شیوع کمتری دارند

لیزر موهای زائد به غیر از موارد بالا عوارض جانبی دیگری را در پی دارد که عبارتند از:


احساس ناراحتی به هنگام رشد موها

بعد از انجام لیزر موهای زائد اگر موهای قسمت سینه را با تیغ زده باشید، حتما می‌دانید که پوشیدن لباس هنگامی که موها در حال رشد هستند چقدر آزار دهنده است.


حساسیت زیاد پوست

چند روز بعد از لیزر موهای زائد پوست بسیار حساس می‌شود و در مقابل کرم، لوسیون و عوامل محیطی آسیب‌پذیر است.


آسیب پذیری پوست نسبت به آفتاب سوختگی

با لیزر موهای زائد، پوست در معرض نور زیاد لیزر قرار می‌گیرد. حال اگر نور خورشید هم به آن اضافه شود احتمال آفتاب سوختگی بالا می‌رود.


پس از انجام لیزر موهای زائد اگر عصب‌های پوست آسیب ببینند ممکن است قادر نباشند پیام‌های دقیقی را به مغز برسانند.

مورمور شدن یا بی حسی پوست

پس از انجام لیزر موهای زائد اگر عصب‌های پوست آسیب ببینند ممکن است قادر نباشند پیام‌های دقیقی را به مغز برسانند.


واکنش‌های آلرژیک به کرم یا ژل

پیش از لیزر موهای زائد یک کرم بی حس کننده روی پوست استفاده می‌شود و ممکن است پوست واکنش منفی نسبت به این کرم داشته باشد. اگر پس از لیزر موهای زائد از  ژل تسکین دهنده‌ی درد استفاده شود نیز احتمال بروز همان واکنش‌های آلرژیک وجود دارد.


در این قسمت چند اثر جانبی لیزر موهای زائد را که پزشکان به آن‌ها اشاره کرده‌اند آورده‌ایم:

«اگر دستگاه لیزر موهای زائد به درستی تنظیم نشده باشد، عوارضی در پی خواهد داشت که عبارتند از: تاول، تیره شدن رنگ پوست، زخم شدن لب‌ها، تبخال، قرمزی پوست و درد مداوم. بسیاری از این عوارض موقتی است و اگر پیش از لیزر موهای زائد آمادگی‌های لازم صورت بگیرد، می‌توان از بروز آن‌ها پیش گیری کرد.» دکتر کوری ال. هارتمن

«لیزر موهای زائد عوارض دیگری دارد که البته زیاد شایع نیستند و شامل ماندن جای زخم، عفونت‌های ویروسی مثل بیماری تبخال، آسیب دیدن تتو در آن بخش یا در موارد بسیار نادر حتی رشد بیشتر موها می‌شود.» دکتر جاشوا ال. فاکس


منبع : Hairfreelife