احتمالا در مورد حوادث وحشتناک پله برقی شنیده اید و شاید هم خودتان در مترو شاهد آن ها بوده اید. مادری با فرزندش در حال سوار شدن بر پله برقی بود که یکی از  پله های فلزی در رفت؛ او توانست فرزندش را نجات دهد اما متاسفانه خودش جانش را از دست داد. 

با این که حادثه های این چنینی نادر هستند باعث شده اند بیشتر به نکات ایمنی استفاده از پله برقی دقت کنیم. در حالی که فقط حادثه های دلخراش به اخبار راه پیدا می کنند جراحت های ناشی از پله برقی انقدر هم نادر نیستند.  طبق تحقیقات انجام شده حوادثی که به جراحت منجر می شوند هنگام استفاده از پله برقی 15 برابر بیشتر از هنگام استفاده از آسانسور اتفاق می افتند. 

بیشتر این حادثه ها برای کودکان یا سالمندان رخ می دهند. حادثه های رایج شامل گیر کردن لباس و افتادن مردم به دلیل زیادی خم شدن یا انداختن کودک هستند. در حالی که استانداردهای نگهداری از  آسانسور در کشورهای مختلف متفاوتند و شما نمی توانید بر نحوه ی نگهداری از آن ها نظارت داشته باشید بهتر است سعی کنید هنگام استفاده پله برقی حواس تان را خوب جمع کنید. 


برای مراقبت از خود و خانواده تان چه کار می توانید بکنید؟

با دقت سوار و پیاده شوید

مخصوصا در ساعات شلوغی و آخر هفته ها. صبر کنید تا جمعیت کم شود و با احتیاط از پله برقی استفاده کنید. 


عبور آرام از پله برقی مانع بروز حوادث و اتفاقات خطرناک می شود.

به آرامی و با احتیاط راه بروید

اگر عجله دارید و مجبورید روی پله برقی راه بروید این کار را با احتیاط انجام دهید. احتمالا خودتان می دانید، اما ارزش تکرار کردن دارد. 


فقط با پای پیاده

اگر با کالسکه، عصا، واکر یا وسیله نقلیه چرخ دار حرکت می کنید همیشه از آسانسور استفاده کنید حتی اگر مجبور شوید مدت طولانی صبر کنید یا مسیر خود را تغییر دهید. 


دستگیره را بگیرید

به نظر بدیهی می آید اما همه فراموش می کنند این کار را انجام دهند. از دست دادن تعادل روی پله های متحرک پله برقی کار مشکلی نیست. 


به قسمت های زیر دستگیره دست نزنید

این نکته را مخصوصا به کودکان تان گوشزد کنید زیرا ممکن است از این کار خوش شان بیاید.


رو به جلو بایستید

باز هم به نظر بدیهی می آید اما وقتی پله برقی شلوغ است و یا می خواهید مواظب کودکان تان باشید ممکن است سعی کنید برگردید یا به یک طرف بایستید. کودکان هم ممکن است سعی کنند بنشینند. اگر لباس های گشاد به تن داشته باشند که به راحتی گیر می کنند نشستن روی پله برقی می تواند بسیار خطرناک باشد. 


هنگام استفاده از پله برقی مراقب کودکان باشیم.


کودکان یا کیسه ها را با یک دست محکم نگهدارید

اگر کودک تان آن قدر بزرگ شده که خودش می تواند از پله برقی استفاده کند بهتر است دست او را بگیرید تا بغلش کنید. اگر کیسه های زیادی دارید و به سختی آن ها را حمل می کنید بهتر است منتظر  آسانسور بمانید. 


دمپایی های راحتی و لای انگشتی می توانند خطرناک باشند

اگر لباسی به تن دارید که به راحتی گیر می کند و یا دمپایی به پا دارید که لیز می خورد هنگام استفاده از پله برقی احتیاط کنید. 


اگر کودک تان بی حوصله است و نق می زند سعی نکنید او را به زور سوار پله برقی کنید

کنار بایستید و صبر کنید تاکودک آرام شود و بتواند بدون خطر سوار پله برقی شود.


جای دکمه توقف اضطراری را به خاطر بسپارید

بیشتر پله برقی ها حداقل یک دکمه توقف اضطراری دارند. جای آن را به خاطر بسپارید و اگر حادثه ای رخ داد و دکمه در دسترس شما نبود به دیگران بگویید از آن استفاده کنند. 


منبع : Thefinder