دویدن بهترین نوع ورزش تلقی می‌شود؛ اما انتخاب کفش ورزشی نامناسب می‌تواند به کمر و پاهای شما آسیب وارد کرده و شما را مصدوم کند. گرچه بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای از متخصصان برای انتخاب کفش ورزشی کمک می‌گیرند، با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید یک گام جلوتر رفته و به نیازهای خاص خود آگاه شوید. برخی متخصصان این نکات را قبل از خرید کفش ورزشی پیشنهاد می‌کنند:

کفش ورزشی را برای چند کار استفاده نکنید

کفش مناسب پیاده‌روی نسبت به کفش ورزشی دو سفت‌تر است. کفش ورزشی مخصوص دو، هم‌چنین کفه‌ی اسفنجی اضافی برای کنترل فشار دارند. اگر هر دو ورزش را انجام می‌دهید، دو کفش تهیه کنید.

پاهای خود را بشناسید

بله همه 10 انگشت و 2 پاشنه دارند، اما پاها اشکال مختلفی به خود می‌گیرند و شناخت پاهای خود به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین کفش ورزشی را انتخاب کنید؛ البته برند‌های محبوب، کفش ورزشی مناسب هر نوع پا تولید می‌کنند. یک روش برای شناخت پاهای خود «آزمایش خیس» یا Wet Test است. در این آزمایش با پاهای خیس روی یک کاغذ قهوه‌ای قدم می‌گذارید. روش دیگر، توجه به محل پارگی کفش ورزشی قبلی است. اگر اثر پاهای خیس شما کل کف پا بدون انحنا را نشان می‌دهند، یا اگر کفش ورزشی قبلی شما بیشتر از ناحیه‌ی لبه‌ی داخلی فرسوده شده، قوس پاهای شما کم است یا به‌اصطلاح کف پاهای صاف دارید و پاهای شما به سمت داخل تمایل دارند. برای راحتی بیشتر می‌توانید از کفی اضافی برای پاشنه‌ی پا و جلوی پنجه استفاده کرده و کفش ورزشی خریداری کنید که به اندازه‌ی کافی نرم باشند و در عین حال حالت پا را ثابت نگه دارند.
اگر رد پا تنها قسمتی از پنجه و پاشنه با اتصال اندک را نشان می‌دهد،  یا اگر کفش ورزشی قدیمی از لبه‌ی بیرونی فرسوده شده، پای شما قوس زیادی داشته و به بیرون تمایل دارد. در این حالت فشار بیشتری به بخش بیرونی پاشنه و انگشت کوچک وارد می‌شود و کفش ورزشی مناسب شما کفش ورزشی با کفه‌ی نرم و ابری است. اگر رد پای شما منحنی است یا کفش ورزشی قدیمی از لبه‌ی داخلی فرسوده شده‌اند، قوس پاهای شما خنثی است و باید کفش ورزشی انتخاب کنید که کفی محکم داشته باشد.

به دنبال کفش ورزشی باشید که مناسب سایز پای شماست و تنها به اندازه‌ی آن بسنده نکنید.

تغییر اندازه پا

پاهای خود را مرتب اندازه‌گیری کنید. این‌که سایز پاهای بزرگسالان تغییر نمی‌کند یک افسانه است. اندازه‌ی پاهای شما با افزایش سن تغییر می‌کند، پس سالانه دو مرتبه پاهای خود را اندازه‌گیری کنید؛ البته سایز برند‌های مختلف کفش ورزشی یکی نیست، بنابراین به دنبال کفش ورزشی باشید که مناسب شماست و تنها به اندازه‌ی آن بسنده نکنید.

  • آخر روز برای خرید کفش ورزشی بروید: پاها در طول روز ورم می‌کنند؛ آن‌ها هم‌چنین طی دویدن و راه رفتن دچار التهاب می‌شوند، بنابراین در زمانی که پاهای شما بیشترین تورم را دارد کفش ورزشی خود را انتخاب کنید.
  • جوراب بپوشید: در زمان خرید کفش ورزشی جوراب‌هایی را بپوشید که معمولا زمان تمرین از آن‌ها استفاده می‌کنید. اگر از جوراب‌های ورزشی استفاده می‌کنید، قبل از خرید کفش ورزشی ضخامت آن‌ها نیز در نظر بگیرد.
  • کفش ورزشی را بپوشید: کفش ورزشی را بپوشید و قبل از خرید کمی با کفش ورزشی قدم بزنید تا مطمئن شوید مناسب پاهای شما هستند. به حرف فروشندگان که می‌گویند کفش ورزشی جا باز می‌کند توجه نکنید، پای‌تان باید در کفش ورزشی وقت خرید هم راحت باشد.
  • قانونی کلی: باید حدود 1 تا 1.5 سانتی‌متر فاصله بین انگشت بزرگ و نوک کفش ورزشی وجود داشته باشد که معادل عرض انگشت شست است. پاشنه باید نسبتا تنگ باشد؛ پاشنه نباید در زمان راه رفتن حرکت داشته باشد. قسمت بالایی کفش ورزشی یعنی رویه آن باید محکم و سفت باشد. آکادمی جراحان پا به ورزشکاران پیشنهاد می‌کنند در زمان انتخاب کفش ورزشی توجه داشته باشند که قادر به تکان دادن تمام انگشت‌ها باشند.
  • به صداهای کفش ورزشی توجه کنید: برخی مدل‌های کفش ورزشی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را مناسب‌تر می‌کند؛ برای نمونه، برخی دارای کپسول هوا، ژل یا لایه‌ی اضافه هستند تا در زمان پرش و دوی سرعت به ورزشکار کمک کنند. به گفته‌ی متخصصان این نوع کفش ورزشی مناسب افرادی است که از درد پاشنه یا قوزک رنج می‌برند.
  • کفش ورزشی ارزان یا گران نخرید: کفش ورزشی باکیفیت پیاده‌روی و دومیدانی تقریبا گران‌قیمت هستند. فراموش نکنید که یک کفش ورزشی 15 دلاری به‌اندازه‌ی یک کفش ورزشی 80 دلاری کیفیت نخواهد داشت؛ هم‌چنین کفش ورزشی مارک با طراحی خاص نیز با کفش ورزشی معمولی‌تر تفاوتی نخواهند داشت.
  • زمان تعویض کفش ورزشی را بدانید: کفش ورزشی معمول دومیدانی باید هر 450 تا 550 کیلومتر تعویض شوند؛ البته مهم است که شما تا چه زمان در کفش ورزشی احساس راحتی می‌کنید. زمانی که کفه‌ی کفش ورزشی پاره شده یا ترک خورده نیز زمان تعویض کفش ورزشی است. 


منبع : Webmd