بعد از سال‌ها استفاده از یراق، آن‌ها زیبایی و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. ترمیم و مرمت یراق درب و پنجره زنگ زده می‌تواند فضای منزل را دلنشین و پر طراوت کند. با اندکی زحمت می‌توانید یراق قدیمی و زنگ زده‌ی خود را مانند روز اول نو کنید.

اقدامات اولیه

درب و پنجره اکثر خانه‌های قدیمی دارای سرب است، بنابراین قبل از هر کاری باید چند اقدام احتیاطی را انجام دهید. کودکان و حیوانات خانگی‌ را از محل دور نگه دارید. از ماسک‌های مخصوص جهت جلوگیری از استشمام ذرات سرب استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک‌های معمولی برای این کار مناسب نیستند و حتما باید از ماسک‌های مخصوص استفاده شود.

باز کردن یراق قدیمی

توجه داشته باشید که اکثر پیچ‌های یراق قدیمی مستعد هرز شدن هستند پس با دقت تمام پیچ و مهره آن‌ها را باز کنید. می‌توانید از روغن نیز برای جلوگیری از هرز شدگی پیچ و مهره استفاده کنید. پیچ و مهره را دور نریزید چون آن‌ها را هم باید تمیز کنید.

سمباده برقی جهت زنگ زدایی و جرم گیری یراق بسیار کارآمد است.

پاک کردن رنگ و زنگ‌زدگی

دو روش برای انجام این کار وجود دارد. قبل از هر کاری یراق مورد نظر خود را تمیز کنید.
  • استفاده از سنباده برقی: با صرف کمی هزینه می‌توانید  سمباده برقی تهیه کنید. این دستگاه جهت زنگ زدایی و جرم گیری یراق بسیار کارآمد است. هنگام کار با این دستگاه از عینک و دستکش مخصوص استفاده کنید. اگر ظاهر وسیله برای‌تان اهمیت دارد، بهتر است از روش جوشاندن استفاده کنید.
  • جوشاندن یراق: می‌توانید یراق مورد نظر خود را در آب به مدت یک الی دو ساعت بجوشانید. هم‌چنین برای راحتی کار به آب جوش شیرین اضافه کنید.  سپس رنگ‌ آن را با سیم ظرفشویی پاک کنید. این روش برای یراق که زنگ زدگی زیادی دارند مناسب نیست.

روغن کاری و رنگ زدن

بعد از اتمام این مراحل و تمیز کردن یراق باید محل پیچ و مهره و لولای آن را روغن کاری کنید. برای محافظت از سطح فلزی نیز می‌توانید از اسپری یا روغن الف استفاده کنید. جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی این وسایل چند سال یک بار باید آن‌ها را روغن‌کاری کنید اما دیگر نیاز به انجام همه مراحل بالا نیست. در نهایت می‌توانید یراق را رنگ بزنید.

حالا که از نحوه ترمیم یراق قدیمی آگاه شدید یک آخر هفته را صرف این کار کنید و تمام وسایل فلزی خانه‌تان که نیاز به رسیدگی دارند را ترمیم کنید. می‌توانید از افراد متخصص نیز بهره بگیرید. به هر حال ترمیم یراق  می‌تواند در تغییر حس و حال منزل‌تان نقش بسزایی داشته باشد.

منبع : Thecraftsmanblog