باید گفت که فروش املاک مسکونی در سریع‌ترین حالت ممکن، یکی از  شانس‌هایی است که در خانه‌ی هر فروشنده‌ای را نمی‌زند. اما می‌توانید کاری کنید که همیشه آدم خوش‌شناسی باشید و املاک مورد نظرتان برای مدت کوتاهی در لیست فروش مشاورین املاک بماند. شاید فکر کنید که فقط با معجزه می‌توان املاک را در مدت زمانی کوتاه به فروش رساند، اما تنها با رعایت نکاتی ساده می‌توانید املاک خود را به سرعت به فروش برسانید. 

به عنوان یک فروشنده در چه حد زیرک و باهوش هستید

بنابر آماری که از طرف صنف بنگاه‎های معاملاتی در آمریکا منتشر شد، میانگین زمانی که  فروش املاک مسکونی در سال 2013 در این کشور نیاز داشت، برابر با 71 روز تخمین زده شده است. این رقم به نسبت سال قبل از آن 2012 با 28 روز کاهش رو‌به‌رو بوده است. اما هم‌چنان ماه‌ها با مدت زمان ایده‌آل فروش املاک فاصله دارد. حالا سوال این‌جاست که چگونه املاک را به سرعت به فروش برسانیم؟ در این‌ مطلب به پنج نکته‌ای که می‌توانید برای فروش سریع املاک به کار گیرید پرداخته‌ایم. 

روی آراستگی و جذابیت کلی املاک تمرکز کنید

کلیدی‌ترین مساله‌ای که در ابتدا باعث جلب نظر خریدار می‌شود جذابیت‌های بصری املاک است. به این ترتیب خانه‌ای با ظاهر نه چندان آراسته و باغچه‌ی نامرتب نمی‌تواند برای مشتری جذاب به نظر برسد. برای شروع این روند با رنگ آمیزی فضای خارجی املاک شروع کنید. قسمت‌هایی که نیاز به رنگ آمیزی دارند را شناسایی کنید. وضعیت باغچه و حیات را سر و سامان دهید. حتی می‌توانید با کاشت چند بوته گل در ورودی املاک به هرچه زیباتر شدن آن کمک کنید. رسیدگی به فضای خارجی املاک از این بابت حائز اهمیت است که شما در واقع با صرف هزینه برای بازسازی املاک خود، خریداران به مراتب بهتری را جذب می‌کنید. ضمن این‌که آراستگی نمای بیرونی ساختمان به معنای صرف مخارج کمتر در بازسازی برای خریدار خواهد بود و این مساله در روند فروش املاک برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود. 

هنگام فروش املاک قدیمی بهتر است املاک را به صورت کلی بازسازی کنید.

بازسازی و تعمیرات لازم را اعمال کنید

هنگام فروش املاک کوچک‌ترین ایرادی در ساختار آن پذیرفته نیست. چرا‌ که چکه کردن جزئی شیر آب یا لکه‌ای که بر روی ستون افتاده و نیاز به رنگ آمیزی دارد تأثیر مخربی بر روی خریدار می‌گذارد، بیش از آن‌چه که تصور می‌کنید خواهد بود. خریدار در این حالت حس می‌کند ممکن است که از نقاط دیگر خانه هم مراقبت نکرده باشید و این مشکلات در املاک شما فراگیر باشد. اگر کمی با کارهای فنی آشنایی داشته باشید می‌توانید بیشتر مشکلات آن را برطرف کنید. اگر بودجه‌اش را دارید بهتر است املاک را به صورت کلی بازسازی کنید. شخصی را برای رفع مشکلات ظاهری و معماری املاک استخدام کنید و اگر املاک قدیمی است، از یک تکنسین برق بخواهید سیم‌کشی املاک را بررسی و مشکلات آن را برطرف کند. تعویض وسایل روشنایی و پریزها نیز می‌تواند تاثیر زیادی در جلوه‌ی خانه و املاک داشته باشد. 

املاک را آماده کنید 

برای آماده کردن املاک باید همه جای آن را تمیز کنید. حذف وسائل و اشیاء اضافی یا شخصی در این پروسه ضروری است، دقت داشته باشید هر آن‌چه که ضرورتی ندارد در فضای املاک وجود داشته باشد، حذف کنید و به گونه‌ای مبلمان و لوازم خانگی را بچینید که به زیباتر شدن و آراستگی املاک کمک کند. بنابر آمارهای معتبر ارگان بین المللی و تخصصی 95 درصد از املاکی که با دقت به معرض نمایش گذاشته شده‌اند به صورت میانگین ظرف مدت23 روز و یا کمتر به فروش می‌رسند. هر جایی که نیاز به رنگ‌آمیزی دارد را رنگ بزنید. پس از آن تمام قاب عکس‌های خانوادگی را از قفسه‌ها، روی دیوارها، میز و پیشخوان جمع آوری کنید. بهتر است محل خاصی در املاک را برای نگه داشتن و انبار کردن وسائل در نظر بگیرید، به این شکل می‌توانید تمام کمدها را مرتب کنید و وسائل غیر ضروری که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید را در آن‌جا جمع کنید. سعی کنید املاک طوری به نظر برسد که انگار قرار است در آن‌جا برای مجله و یا کاتالوگ عکاسی شود.
 
قبل از فروش املاک ارزیابی‌های لازم را در بازار بررسی کنید تا از قیمت بازار اطلاع داشته باشید.

تعیین قیمت منطقی 

قبل از فروش املاک ارزیابی‌های لازم را در بازار انجام دهید. به این شکل به طور کامل و دقیق از قیمت بازار اطلاع خواهید داشت. اگر املاک را بازسازی کرده‌اید هزینه‌های آن را هنگام تعیین قیمت مد نظر قرار دهید، اما در کل باید سعی کنید قیمت املاک را کمی پایین‌تر از املاک مشابه تعیین کنید تا نسبت به‌ آن‌ها یک برتری رقابتی داشته باشید.  اگر املاک را به صورت شخصی و بدون دخالت مشاورین املاک به فروش برسانید، می‌توانید برخی هزینه‌ها را از قیمت املاک کم کنید. هدف ما فروش هرچه سریع‌تر املاک است، در چنین شرایطی سود کردن از فروش املاک زیاد، مد نظر نیست و فقط باید سعی کنید املاک را به قیمت مناسبی بفروشید.
در پروسه‌ی فروش سریع املاک بدست آوردن شناختی کلی از رقبا و قیمت بازار نقشی کلیدی دارد. به همین خاطر بهتر آن است املاکی را که از نظر مساحت، محله، سال ساخت و دیگر جزئیات در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی با املاک شما شباهت دارند را رصد کنید. به طور مثال اگر کیفیت املاکی در محدوده‌ی کیفیت املاک شما است اما دارای کفپوش، پارکت چوبی و پیشخوان‌های گرانیت است و  کف املاک شما با موکت  پوشیده شده، ضروری است که قیمت فروش املاک خود را به نسبت املاکی که  به آن اشاره شد پائین‌تر در نظر بگیرید یا با اعمال برخی امور بازسازی و یا تعمیرات، قیمتی به مراتب بالاتر را برای املاک تعیین کنید. اگر بازسازی‌های صورت گرفته با موفقیت  به اجرا در آمده باشند، می‌توانید قیمت فروش را افزایش داده و به خریداران توضیح دهید که املاک شما به نسبت املاک هم رده از ویژگی‌ها و امتیازات به مراتب بهتری برخوردار است. خودتان را برای یک پروسه چانه زنی با مشتری آماده کنید. 

تبلیغات را فراموش نکنید

این عامل از برگ‌های برنده‌ در فروش املاک است. با تبلیغات مناسب می‌توانید املاک را بدون سپردن به مشاورین املاک به فروش برسانید. تنها کاری که باید انجام دهید استفاده کردن از اینترنت است. در صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خود یا وب‌سایت آگهی و نیازمندی‌های اینترنتی مسئله‌ی فروش املاک را به اشتراک بگذارید. هم‌چنین می‌توانید وقتی جلوی مدرسه منتظر فرزندتان هستید، در مورد این مسئله با والدین دیگر بچه‌ها صحبت کنید. حتی در جلسه‌ی انجمن اولیا مربیان نیز می‌توانید به شرح دوباره‌ی این جریان بپردازید و توضیح دهید که پیشنهادتان برای خرید املاک جدید تایید شده و به همین دلیل قصد فروش املاک فعلی را دارید. شاید به نظرتان این کارها تاثیر زیادی نداشته باشد اما معمولا موثرترین روش فروش املاک همین است. 
حتی در صورتی‌که برای فروش املاک به مشاورین املاک متوسل شده‌اید هم لازم است کاری کنید که عده‌ی بیشتری از تصمیم شما برای فروش املاک  مطلع شوند. به این طریق حتی افرادی که در جریان املاک ‌آماده به فروش در بازار نیستند و لیست فروش بنگاه‌های املاک را بررسی نمی‌کنند نیز ممکن است اتفاقی با املاک شما رو به رو شوند و اقدام به خریداری آن نمایند.

منبع : Kiplinger