عمل جراحی لیزیک می تواند نیاز به استفاده از لنز های طبی را برای خیلی ها از بین ببرد اما برای بعضی ها خطرات زیادی دارد. با خواندن این مطلب متوجه می شوید عمل جراحی لیزیک برای شما مناسب است یا نه. اگر از عینک زدن و استفاده از لنز خسته شده اید احتمالا به این فکر می کنید که عمل جراحی لیزیک انجام دهید. بالاخره لیزیک سابقه ی خوبی دارد و بیشتر مردم از نتایج آن راضی هستند. اما عمل جراحی لیزیک برای همه روش مناسبی برای حل مشکلات بینایی نیست و خطراتی دارد. به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید کاندیدای خوبی برای عمل جراحی لیزیک هستید یا نه.

چه زمان عمل جراحی لیزیک انتخاب درستی است

لیزیک نوعی عمل جراحی انکساری چشم  است. در این عمل جراح یک شکاف در قرنیه ایجاد می کند و سپس با استفاده از لیزر شکل قرنیه را درست می کند و مشکلات انکساری چشم را برطرف می کند.

لیزیک برای کسانی که مشکلات انکساری چشم و علائم زیر را دارند مناسب است:

  • نزدیک بینی، شرایطی که در آن شخص اجسام نزدیک را خوب می بیند اما اجسام دور تار هستند.
  • دور بینی، شرایطی که در آن شخص اجسام دور را خوب می بیند اما اجسام نزدیک تار  هستند.
  • آستیگمات، که دید کلی را تار می کند.
نتیجه ی عمل جراحی لیزیک به کیفیت ارزیابی چشم ها قبل از عمل بستگی دارد.


پیر چشمی باعث عدم تمرکز روی اجسام نزدیک می شود که با افزایش سن به وجود می آید.

لیزیک و پیر چشمی

از 40 تا 45 سالگی بیشتر مردم توانایی تمرکز کردن روی اجسام نزدیک را از دست می دهند و دچار پیر چشمی می شوند؛ که هنگام خواندن و انجام فعالیت هایی که به دقت نیاز دارند؛ برای آن ها مشکل ایجاد می کند. این مشکل ممکن است تا 65 سالگی وخیم تر شود. اگر پیر چشمی دارید عمل جراحی لیزیک ممکن است به شما کمک کند اجسام دور را بهتر ببینید اما توانایی دیدن اجسام نزدیک را ضعیف تر می کند.

برای این که بتوانید اجسام نزدیک را هم ببینید بهتر است مشکل خود را با انجام عمل تک بینی حل کنید. به این شکل یک چشم برای نزدیک بینی و چشم دیگر برای دور بینی تنظیم می شود. هر کسی نمی تواند تک بینی را تحمل کند. بهتر است قبل از انجام این کار با لنز های طبی حالت تک بینی را امتحان کنید.


خطرات عمل جراحی لیزیک

مثل تمام اعمال جراحی دیگر لیزیک هم خطراتی دارد:

  • اشتباه در برداشتن بافت چشم: اگر لیزر مقداری زیادتر  یا کمتر از حد نیاز، بافت از چشم بردارد دید واضحی که می خواهید را نخواهید داشت. هم چنین برداشتن مقداری نابرابر بافت از چشم، ممکن است چشمان شما را آستیگمات کند.
  • مشکلات بینایی: پس از  انجام عمل ممکن است برای دیدن اشیا در شب مشکل داشته باشید. هم چنین ممکن است در روشنایی زیاد، نقاط خالی و تشعشعات را ببینید یا دچار دوبینی شوید. 
  • خشکی چشم: عمل جراحی لیزیک به طور موقتی میزان تولید اشک را کاهش می دهد. پس از این که چشمان تان ترمیم شدند ممکن است شدیدا خشک باشند و حتی پس از اتمام طول درمان هم ممکن است خشک تر شوند. 
  • ضعیف شدن بینایی: در مواردی نادر ممکن است بینایی تان از بهترین حالت ضعیف تر باشد.
  • مشکلات مربوط به ایجاد شکاف: برگرداندن شکاف به حالت اول یا برداشتن آن ممکن است به مشکلاتی مثل عفونت و تولید بیش از حد اشک منجر شود. 


طولانی شدن دوره درمان و خشکی چشم خطرات عمل لیزیک را افزایش می دهد.

عواملی که خطرات عمل جراحی لیزیک را افزایش می دهند

اگر موارد زیر شامل حال شما می شوند احتمال این که پس از عمل جراحی لیزیک دچار مشکل شوید بیشتر است:

  • بیماری دارید که طول درمان شما را طولانی تر می کند: اگر بیماری هایی مثل رماتیسم مفاصل، لوپوس و ایدز  دارید که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند احتمال ترمیم ناکامل، عفونت و مشکلات دیگر بیشتر می شود. هم چنین اگر داروهایی مصرف می کنید که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارند نمی توانید عمل جراحی لیزیک انجام دهید. 

  • خشکی چشم دارید: اگر خشکی چشم دارید عمل جراحی لیزیک ممکن است شرایط را وخیم تر کند. 

  • مشکلات تشریحی دارید: اگر قرنیه تان ناز ک است یا سطح آن به شدت نامنظم است؛ یا بیماری ای دارید که باعث می شود قرنیه نازک شود و به تدریج بیرون بزند؛ یا موقعیت پلک های تان غیرعادی است و  چشمانی فرو رفته دارید ممکن است عمل جراحی لیزیک برای شما مناسب نباشد. هم چنین اگر مردمک چشم های تان بزرگ است؛ مخصوصا در نور کم ممکن است عمل جراحی لیزیک به دیدن تشعشعات، نقاط تو خالی، انفجار نور و دیدن تصاویر روح مانند منجر شود.

  • بینایی تان ناپایدار است: اگر کیفیت بینایی تان ثابت نیست صلاحیت عمل جراحی لیزیک را ندارید. 

  • باردار هستید یا نوزاد شیر می دهید: بینایی در طول دوران بارداری و شیردهی ممکن است متغییر باشد و به همین دلیل نمی توانید از نتیجه ی عمل جراحی لیزیک کاملا مطمئن باشید. 

  • چشم تان آب مروارید دارد: لیزیک فشار چشم تان را بالا می برد که شرایط را وخیم تر می کند.




منبع : Mayoclinic